Memilih nama bisnes online yang terbaik boleh memberi kesan yang besar pada perniagaan online anda.

Nama bisnes online yang mudah dan tidak dapat dilupakan memberi anda kelebihan apabila memulakan perniagaan e-dagang. Ia memudahkan bakal pelanggan untuk mengingati anda dan produk anda serta boleh menyediakan anda untuk kejayaan jangka panjang.

Memilih nama bisnes online yang sesuai dan menarik adalah penting untuk kejayaan anda sebagai usahawan online.

Seperti yang ditulis oleh Marty Neumeier dalam The Brand Gap:

“The right name can be a brand’s most valuable asset, driving differentiation and speeding acceptance. The wrong name can cost millions … in workarounds and lost income over the lifetime of the brand.”

Jadi jika anda menghadapi masalah untuk menghasilkan nama bisnes online yang sempurna, itu perkara biasa.

Saya akan berkongsi beberapa tips untuk membantu anda memilih nama bisnes online yang sesuai dan menarik.

Tips Untuk Memilih Nama Bisnes Online Yang Sesuai dan Menarik

memilih nama bisnes online

1. Pastikan Ia Pendek dan Ringkas

Mempunyai nama yang pendek dan ringkas adalah bagus untuk beberapa sebab: ia mudah diingati, mudah disebut dan ia mudah dimuatkan dalam header halaman utama kedai online anda.

Walau bagaimanapun, mencari nama yang baik amatlah mencabar. Jenama dilancarkan setiap hari, dan nama yang menarik minat anda sudah pasti akan menarik minat orang lain juga. Namun, anda tidak perlu risau kerana masih terdapat banyak ruang untuk nama jenama yang kreatif dan menarik.

Berikut ialah beberapa strategi yang boleh anda cuba untuk memberi idea kepada anda untuk memilih nama bisnes online yang sesuai dan menarik:

  • Cuba kombinasikan perkataan pendek yang berbeza. Dua perkataan pendek yang berirama seperti “Snack Shack” boleh menjadi lebih diingati.
  • Buat perkataan atau tweak perkataan yang sedia ada. Jenama teknologi seperti Google, eBay dan Skype mempunyai nama yang boleh dikenali serta-merta, walaupun ia bukan perkataan sebenar.
  • Gunakan perkataan dengan makna peribadi. Ia mungkin nama panggilan yang anda ada untuk orang penting anda, nama haiwan kesayangan anda (idea terbaik jika kedai online anda berkaitan dengan haiwan peliharaan), atau nama anda sendiri. Menggunakan nama peribadi menjadikan kedai anda lebih mudah dikenal pasti—walaupun ambil perhatian bahawa kedai yang dibina atas jenama peribadi boleh menjadi lebih sukar untuk dijual.

2. Berbeza dan Unik

Jalankan penyelidikan pasaran untuk mengetahui nama yang diambil oleh pesaing anda dan cuba menghasilkan sesuatu yang berbeza sama sekali.

Cabaran di sini ialah untuk menghasilkan nama yang mencerminkan niche anda dan jenis produk yang anda jual tanpa nama kedai anda mencerminkan pesaing anda.

Contohnya, jika anda menjual produk elektronik dan teknologi, anda mungkin mempunyai pesaing yang menggunakan perkataan seperti “elektronik”, “teknologi” dan “masa depan” dalam nama mereka. Elakkan menggunakan perkataan yang serupa. Sebaliknya, berfikir secara berbeza dan menonjol.

3. Pertimbangkan Kehadiran Anda Dalam Dunia Online

Setelah anda mempunyai senarai pilihan untuk nama kedai online anda, ketahui sama ada domain pilihan anda—sebaik-baiknya .com—tersedia untuk didaftarkan. Ini mungkin agak sukar, memandangkan .com ialah Top-Level Domain (TLD) yang paling popular dan telah lama digunakan.

Walau bagaimanapun, terdapat nilai dalam memilih nama domain yang kukuh yang mewakili jenama anda dengan betul dan memberikan kesan pertama yang baik, jadi ini adalah keputusan yang memerlukan beberapa pemikiran.

Anda juga mungkin mempertimbangkan untuk menjual di Shopee, Lazada ataupun di Amazon, eBay, Etsy atau pasaran yang lain sebagai tambahan kepada kedai online anda sendiri. Jadi, adalah penting untuk anda menyemak idea nama kedai anda di laman web e-dagang popular untuk memastikan nama itu tersedia untuk anda dan supaya pelanggan tidak keliru dengan perniagaan sedia ada yang lain.

4. Jadi Kreatif Dengan Nama Domain Anda

Jika .com untuk nama pilihan anda tidak tersedia, jangan risau, anda masih mempunyai pilihan untuk menggunakan TLD yang berbeza seperti .com.my, .my, .biz .ly dan seumpamanya.

5. Jadilah yang Original

Pastikan anda dibenarkan secara sah untuk menggunakan nama perniagaan e-dagang yang telah anda hasilkan.

Setelah anda menentukan nama bisnes online anda, pergi ke Google atau Bing dan lihat jika nama itu telah dipaparkan ataupun tidak. Pastikan anda memilih nama yang mampu berada di ranking yang baik.

Ia juga penting untuk menyemak di Twitter, Facebook dan media sosial lain yang anda mahu gunakan untuk nama bisnes online tersebut.

6. Cari Inspirasi Baru

Jika anda kekurangan idea untuk memilih nama bisnes online anda, anda mungkin mahu memberikan tema atau mengikut trend masa kini. Mungkin anda boleh juga mencari nama yang mempunyai nostalgia atau menggunakan bahasa lain. Nampak tak lagi idea dari situ…mudahkan?

Inspirasi boleh datang pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. Dengar perbualan di sekeliling anda dan cuba tinjau persekitaran anda, pasti akan datang idea-idea yang menarik untuk nama bisnes online anda kan…jom sama-sama kita praktiskan…

.

Itulah 6 tips yang dapat saya kongsi dengan anda untuk memilih nama bisnes online yang sesuai dan menarik, namun jika anda masih tidak ada idea yang sesuai, apa kata anda cuba gunakan perkhidmatan “Best Online Shop Name Generators”. Mereka boleh membantu anda mencari nama bisnes online yang sempurna dan memastikan jenama anda mendapat tempat yang betul.

Berikut saya senaraikan nama mereka. Anda boleh klik di mana-mana laman web di bawah dan cuba gunakan perkhidmatan mereka:

  1. Shopify
  2. Oberlo
  3. FreshBooks
  4. Anadea
  5. Getsocio
  6. Businessnamegenerator.com
  7. Namesmith
  8. Namelix

.

Kesimpulan

Rasanya cukuplah setakat ini perkongsian saya kali ni tentang cara memilih nama bisnes online yang sesuai dan menarik. Semoga perkongsian saya kali ni sedikit sebanyak dapat memberi idea kepada anda ya!

Selamat Mencuba!

.

<<<Dah Ada Nama Bisnes Online, Jom Start Bisnes DI SINI>>>

.

Leave a Reply

Your email address will not be published.