Tips menjual di eBay kali ni saya akan kongsi dengan anda 13 tips yang sangat berguna untuk anda memperolehi pendapatan yang lumayan dan konsisten melalui platform eBay.

Berikut ialah 13 tips terbaik untuk memaksimumkan keuntungan anda dengan menjual barangan di eBay:

tips menjual di ebay 1

1. Perlu Ketahui Apa Barangan Yang Terbaik Untuk Dijual di eBay

Sebelum anda mula buat listing di eBay adalah penting untuk anda mengambil sedikit masa untuk memastikan barangan yang anda jual merupakan ‘hot item’ dan dicari-cari oleh pembeli.


Anda boleh gunakan ‘Marketplace Research’ untuk mengetahui item yang paling hangat. Selain itu, lihat item yang paling banyak mendapat ‘view’, serta mana-mana item yang cenderung mempunyai bidaan terbanyak pada item tersebut. Ini akan memberi anda idea tentang produk yang dijual.


Cuba juga mencari produk yang bermusim – Contohnya jika anda ingin menjual cermin mata hitam, jangan pula masukkan listing anda pada musim sejuk, simpan listing anda hingga musim panas tiba kembali.

Dengan cara ini anda akan memperoleh lebih banyak jualan kerana listing hanya produk yang ‘hot & high demand’ serta produk yang bermusim.

2. Beli Barang Murah Untuk Dijual Pada Harga Yang Lebih Tinggi

Selain menjual barangan yang anda tidak gunakan lagi di eBay, anda juga boleh mencari barangan berharga rendah untuk dijual pada harga yang lebih tinggi.


Pasti banyak kedai di sekitar anda yang boleh anda dapatkan produk yang berharga rendah tetapi anda dapat menjual di eBay dengan harga yang lebih tinggi.


Ramai seller di eBay yang membeli barang pada harga yang rendah dan menjualnya di eBay dengan harga 10 kali ganda daripada harga yang dia beli.

3. Tingkatkan Profil eBay Anda

Cara terbaik untuk bermula sebagai seller eBay ialah menjadi pembeli terlebih dahulu. Dengan cara ini, pengguna lain boleh melihat anda mempunyai sejarah eBay dan menyedari bahawa anda boleh dipercayai.


Walaupun anda hanya membeli beberapa item kecil, membayar item dengan segera dan meluangkan masa untuk memberi maklum balas (positif jika boleh!) benar-benar boleh membina kehadiran anda di eBay dan memberi anda penilaian pembeli yang baik.


Satu lagi langkah penting ialah memilih nama user anda. Ingat bahawa apa sahaja yang anda pilih akan menjadi nama perniagaan mini anda dengan berkesan. Contohnya: nama user “lewiscapaldifan103xx” mungkin tidak akan memberi keyakinan yang tinggi kepada bakal pembeli.


Saya mengesyorkan sama ada anda menggunakan sesuatu yang ringkas dan profesional, seperti varian nama anda atau nama yang berkaitan dengan jenis produk yang anda bercadang untuk menjual (ini mungkin memudahkan anda ditemui dalam carian eBay juga).

4. Selidik Yuran eBay

Sebelum anda mula menjana wang di eBay, anda perlu terlebih dahulu mengetahui dengan tepat berapa nilai sesuatu barang dan berapa kos yang anda perlukan untuk menjualnya.

Jelas sekali, anda ingin membuat keuntungan yang lumayan, tetapi terdapat beberapa kos tambahan yang dikenakan semasa menjual di eBay yang perlu anda ketahui.

Terdapat caj tambahan untuk naik taraf listing pilihan, seperti menambah sari kata atau menyenaraikan item anda dalam pelbagai kategori.

Anda boleh selidik tentang yuran yang eBay kenakan di SINI ya!

5. Nantikan Promosi eBay Untuk Seller

Dari semasa ke semasa, eBay menjalankan tawaran promosi untuk seller. Anda perlu selalu semak emel anda untuk mengetahui lebih lanjut tentang promosi ini.

Jika anda boleh menunggu sehingga tawaran ini datang untuk menjual item berharga tinggi anda, anda boleh menjimatkan yuran eBay anda.


Untuk menggunakan tawaran promosi ini, lihat akaun seller eBay anda dan cari bahagian yang mengandungi promosi semasa.

Di sebelah setiap tawaran, ia akan sama ada tertera ‘ACTIVE’, yang mana ia telah digunakan pada akaun anda atau anda perlu mengklik butang untuk mengaktifkannya.

6. Caj Harga Terbaik Untuk Item Anda

Apabila anda telah membuat keputusan tentang item untuk dijual, gunakan tool ‘eBay Advanced Search’ untuk mengetahui berapa banyak item yang serupa telah dijual sebelum ini.

Anda boleh mencari apa sahaja yang anda ingin jual dan tandakan kotak ‘COMPLETED LISTINGS’ untuk melihat item serupa dan harga yang dijual.


Selain itu, pastikan anda menetapkan harga pos dengan betul. Harap maklum bahawa bayaran pos yang tinggi boleh menyebabkan sesetengah pembeli tidak berminat, jadi saya syorkan anda menambah kos pos ke dalam harga produk itu sendiri supaya anda boleh menawarkan penghantaran percuma.

Ini akan memberikan item anda tag “FREE POSTAGE” dalam hasil carian. Dan memandangkan pembeli boleh filter item yang tidak menawarkan ‘FREE POSTAGE’, produk anda akan dilihat oleh lebih ramai pengguna.

7. Ambil Gambar Yang Bagus Untuk Barang Yang Anda Jual

Gambar item yang anda jual menambah kredibiliti dan pengguna eBay lebih berkemungkinan untuk terus membeli jika mereka yakin mereka dapat melihat dengan tepat dan jelas tentang perkara yang ditawarkan.


Jika terdapat komponen tambahan pada item yang anda senaraikan, contohnya jika anda ingin menjual ‘Torchlight’, masukkan manual arahan, jenis bateri yang diperlukan dan apa sahaja yang anda nyatakan dalam ‘Product Description’.


Anda tidak memerlukan kamera yang canggih untuk melakukan tugas ini dengan baik, guna HP anda pun dah memadai. Namun, cahaya siang semula jadi adalah kunci untuk mendapatkan foto yang jelas dan berkualiti tinggi.

Tetapi, jika anda berada di dalam bilik yang bercahaya malap, anda boleh menambah sedikit pencahayaan tambahan (seperti lampu meja) atau anda boleh gunakan ‘Lighting Box’. Pastikan anda elakkan sebarang bayang-bayang.

Selain itu, ingat bahawa anda boleh upload 12 foto ke dalam ‘listing’ anda secara percuma pada satu masa.

8. Tulis ‘Product Description’ Yang Meyakinkan

Bahagian yang paling sukar ialah untuk menulis ‘product description’. Adalah penting untuk anda meluangkan masa anda untuk perkara ini, kerana ”product description’ yang baik boleh menarik minat bakal pembeli untuk terus buat order.


eBay membenarkan anda menggunakan sehingga 80 aksara dalam tajuk anda, jadi gunakannya sepenuhnya. Jelaskan, ringkaskan dan gunakan banyak ‘keywords’ untuk membantu menjadikan item anda mudah dicari.

Anda boleh lihat beberapa tips penting yang perlu anda titikberatkan apabila menulis ‘Product Description’ DI SINI ya!

9. Tingkatkan ‘Selling Limit’ eBay Anda

Seller baharu mempunyai ‘selling limit’ sehingga 10 item dengan jumlah nilai sehingga $500 sebulan. Ini bermakna, pada bulan tersebut, anda boleh buat ‘listing’ atau/dan menjual sehingga 10 item dengan jumlah sehingga $500. Ini ialah had standard untuk semua seller eBay baharu.

Sebelum anda dibenarkan menambah lebih banyak item ke kedai eBay anda, anda perlu membuktikan bahawa anda seorang seller yang baik dengan menghantar barangan anda dengan cepat, berkomunikasi dengan pembeli dan mengumpul maklum balas positif.


Untuk meningkatkan ‘selling limit’ anda, anda boleh menekan “request selling limit increase” pada profil anda – eBay kemudiannya akan memutuskan sama ada mereka mahu memberikan anda beberapa listing lagi.

Tetapi anda hanya boleh melakukan ini sekali sebulan, jadi ia boleh mengambil sedikit masa untuk membina perniagaan anda dengan jumlah ‘listing’ yang baik. Terutama jika anda menjual barangan bernilai tinggi, anda boleh mencapai ‘selling limit’ anda dengan lebih cepat.


Jika anda ingin mempercepatkan proses, anda boleh cuba menghantar e-mel kepada ‘support team eBay’. Mereka selalunya gembira untuk meningkatkan ‘selling limit’ anda lebih awal selagi anda mempunyai maklum balas yang baik dan menjual item anda pada harga yang berpatutan.

10. Kekalkan Hubungan Yang Baik Dengan Pembeli di eBay

Setelah jualan anda berjaya, pastikan anda menghantar e-mel pengesahan kepada pembeli anda secepat mungkin dan invois mereka untuk jumlah harga sepenuhnya, termasuk caj pos.


Anda kemudiannya harus menghantar e-mel lain kepada mereka setelah anda menerima pembayaran mereka dan apabila anda telah menghantar item tersebut.

Saya tahu pasti anda kedengaran seperti banyak e-mel yang perlu dihantar, tetapi pembeli menghargai maklumat terkini dan jika anda tidak respon apa-apa, ada kemungkinan mereka akan mencurigai anda dan akan buat ‘report’ yang tidak baik tentang anda kepada pihak eBay.


Pastikan anda juga menghantar item secepat mungkin dan berhati-hati dengan ‘handling time’ yang anda telah janjikan. Jika anda menganggarkan bahawa anda akan mengambil masa dua hari untuk menghantar item tetapi akhirnya melebihi tarikh akhir yang anda tulis sendiri, anda boleh menerima maklumbalas negatif dan pembeli boleh meminta eBay untuk bayaran balik. Jadi, pastikan ‘handling time’ anda dipatuhi.


Apabila pelanggan anda menerima produk anda, jangan lupa untuk menghantar sekali lagi emel ucapan terima kasih kerana membuat pembelian dengan anda dan pastikan anda boleh memberi servis yang terbaik selepas jualan pula ya!

11. Bungkus Barang Dalam Sampul Besar Untuk Menjimatkan Wang

Jika barang yang anda jual boleh dimuatkan dalam sampul surat, masukkan saja ya kerana ini boleh menjimatkan wang anda dan dapat mengelakkan kos tambahan berbanding jika anda menggunakan kotak.


Sudah tentu, tidak semua item akan dimuatkan dalam sampul surat. Tetapi jika anda menjual sesuatu yang kecil seperti CD, barang kemas atau pakaian nipis, ia benar-benar boleh mengurangkan kos pos dan pembungkusan (yang akan menjadikan ‘listing’ anda kelihatan lebih menarik kepada pembeli).

12. Sentiasa Dapatkan Bukti Pos Apabila Menjual di eBay

Hantar setiap item yang anda jual melalui penghantaran yang direkodkan – atau sekurang-kurangnya dapatkan bukti pengeposan.

Terdapat penipu pembeli eBay di luar sana yang menimbulkan masalah dengan memberitahu eBay bahawa item belum diterima, walaupun ia sebenarnya telah dihantar.

Jadi pastikan anda mempunyai bukti pengeposan ya!

13. Hantar Barang Dengan Nota Tulisan Tangan

Menambahkan sentuhan peribadi pada penghantaran anda mampu memberi perbezaan yang besar. Jika anda menulis nota kecil untuk mengucapkan terima kasih kepada pembeli atas pembelian mereka, ia memberi mereka gambaran tentang orang di sebalik jualan itu, yang akan lebih bermakna kepada mereka daripada ‘username’ eBay tanpa nama.


Jika anda menjual sesuatu seperti pakaian vintaj, anda boleh memberikan sedikit maklumat tentang kisah belakang item dalam nota dengan butiran seperti semasa anda mula-mula membelinya, dari mana asalnya dan sebab anda menjualnya.


Dengan hanya beberapa ayat sahaja, pelanggan eBay anda akan menghargainya. Malah ia boleh menyebabkan pembeli berasa lebih cenderung untuk memberikan anda maklumbalas positif di eBay dan membeli daripada anda semula.

.

Kesimpulan

Ok… cukup dulu saya rasa perkongsian saya kali ni ye! Semoga anda memperolehi manfaat daripada perkongsian saya ni dan cuba tau tips-tips yang saya kongsikan ni!

Tapi, kalau anda masih samar-samar tentang tips-tips ni, dan memerlukan seorang ‘MENTOR’ untuk guide anda cara yang berkesan untuk menjual di eBay, apa kata anda klik link di bawah ni ya!

.

<<<MENTOR aka GURU eBAY Yang Paling Komited di MALAYSIA>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.