Apa itu Amazon ya? Pasti ramai yang dah tahu….tapi masih ada ramai yang tak tahu kan. Hari ni saya nak kongsikan dengan anda apa itu Amazon sebenarnya dalam dunia perniagaan internet ni.

Amazon.com ialah syarikat multinasional teknologi Amerika yang sangat popular dengan perniagaan e-dagang. Ia merupakan pasaran dalam talian yang paling popular yang digunakan oleh individu dan juga perniagaan. Ia tersedia di banyak negara dan boleh menggunakan bahasa yang berbeza. Macam Shopee dan Lazada la kiranya di Malaysia ni.

apa itu amazon

Amazon Kindle ialah salah satu produknya yang paling popular serta kedai aplikasi Amazon. Amazon juga menawarkan penyelesaian perisian dan infrastruktur untuk perniagaan dan individu.

Permodalan pasaran setakat Jun 2018 melebihi $268 bilion. Selain sebagai peruncit dalam talian, Amazon membenarkan individu dan perniagaan menjual dan memaparkan produk untuk dijual dalam talian. Ia adalah peruncit internet terbesar di dunia dengan pendapatannya melebihi $177 bilion pada tahun 2017.

Semasa wabak COVID-19, perniagaan Amazon melonjak, apabila berjuta-juta rakyat Amerika yang terkurung menjadi lebih bergantung kepada pembelian dalam talian berbanding sebelum ini. Pada awal April 2021, Ketua Pegawai Eksekutif ketika itu Jeff Bezos berkata syarikat itu telah mengumpulkan 200 juta pelanggan, berbanding 150 juta pada awal 2020.

Sejarah Penubuhan Awal Amazon

Amazon telah dimulakan pada tahun 1994 di Seattle Washington oleh Jeff Bezos, dan pada mulanya hanyalah sebuah kedai buku dalam talian.

Dari permulaan yang sederhana itu, Amazon telah menjadi peruncit e-dagang dalam talian terbesar, dan salah satu jenama paling berkuasa di dunia. Ia bukan sahaja telah mengembangkan penawaran barangan dan perkhidmatannya, tetapi ia juga mengambil bahagian dalam pasaran video penstriman, pasaran pengkomputeran awan, dan terbaru Amazon telah memasuki perbankan.

Pencapaian Amazon yang mengatasi Wal-Mart pada tahun 2015, menjadikannya sebagai peruncit internet paling berharga di dunia. Ia juga merupakan syarikat keempat paling berharga di dunia, yang diungguli oleh Alphabet, Apple dan Microsoft .

Ia sering mengambil pendekatan margin keuntungan yang rendah kepada penawaran produk baharu untuk menguasai bahagian pasaran, dan strategi ini telah berkesan untuk Amazon kerana mereka telah menguasai banyak pasaran yang mereka sertai.

Berikut saya ada sediakan sedikit informasi tentang syarikat Amazon ni ye!

Cara Hubungi Amazon

Sekiranya anda ingin mengetahui dengan lebih mendalam tentang Amazon ni, anda boleh menghubungi Amazon dengan melayari media sosial dan website yang disediakan seperti di bawah:

Facebook

Instagram

Twitter

https://www.amazon.com/

Kesimpulan

.

Saya rasa cukup dulu perkongsian saya tentang pengenalan ringkas apa itu Amazon ya! InsyaAllah di perkongsian yang lain akan saya share lagi dengan anda bagaimana Amazon ni boleh membantu anda memasarkan produk anda di Malaysia kepada pelanggan di seluruh dunia.

Kalau anda tak sabar nak mengetahui cara-caranya, apa kata anda klik link di bawah sebab Dr ni memang pakar pasal Amazon ni dan beliau dah bantu beribu-ribu usahawan internet di Malaysia memasarkan produk mereka ke luar negara.

.

<<<DR OTAI BERBISA – Pakar Pemasaran Internet Luar Negara>>>

.

Selamat Mencuba!

.

Leave a Reply

Your email address will not be published.