Hari ni, saya nak kongsikan kepada anda 10 tips jualan untuk seller baru di eBay. Jika anda seorang penjual eBay, maka anda tahu bahawa terdapat banyak perkara yang perlu difikirkan untuk mendapatkan keuntungan.

Daripada menetapkan harga anda dengan betul, hingga menghantar barangan dengan cepat dan selamat, terdapat banyak faktor yang boleh menyebabkan kejayaan di eBay.

10 tips yang akan saya kongsi ni, akan membantu anda menjual lebih banyak barangan dan mampu memberi keuntungan yang lumayan kepada anda! Jom kita tengok satu per satu!

tips jualan untuk seller baru di ebay

.

1. Lakukan ‘Research’ yang Baik Sebelum ‘Listing’

Apabila anda menjual item di eBay, amat penting untuk melakukan ‘market research’ anda terlebih dahulu.

‘Research’ termasuk mempelajari tentang ‘keywords’ yang perlu disertakan dalam ‘listing’ anda, serta mengkaji persaingan anda.

SEO (Search Engine Optimization) boleh membantu anda dengan proses ini dengan memberi anda maklumat tentang perkara yang dicari orang dan cara anda boleh menjadikan ‘listing’ anda lebih kelihatan.

Ia juga akan membantu anda menjadi penjual eBay yang berjaya dengan memberikan maklumat seperti cara menetapkan harga untuk item yang akan menarik pembeli dan membuat jualan, dengan melihat pesaing anda.

2. Tetapkan Harga Barang dengan Betul

Apabila menetapkan harga item anda di eBay, anda perlu mencari keseimbangan antara mendapatkan keuntungan yang paling lumayan dan kekal berdaya saing.

Anda tidak perlu meletakkan harga barang anda terlalu tinggi sehingga tiada siapa yang akan membelinya, tetapi anda juga tidak perlu meletakkan harga terlalu rendah sehingga tidak balik modal.

Strategi jualan eBay yang optimum adalah untuk menginjak garis antara membuat keuntungan dan kekal menarik kepada pembeli.

Selain itu, perlu diingat bahawa eBay mengenakan bayaran jualan, jadi anda perlu mengambilkira mengenainya apabila menetapkan harga.

3. Manfaatkan ‘Listing’ Percuma

Yuran ‘listing’ eBay yang baru boleh dinaikkan dengan cepat. Oleh itu, adalah penting untuk anda menggunakan ‘listing’ percuma yang ditawarkan oleh eBay setiap bulan.

eBay sering menganugerahkan beberapa penjual dengan ‘listing’ percuma tambahan, jadi pastikan anda menyemak akaun anda dengan kerap untuk melihat sama ada anda telah diberikan sebarang slot tambahan.

‘Listing’ tambahan biasanya diberitahu melalui emel oleh pihak eBay, jadi jangan lupa selalu check emel anda ya!

4. Berhati-hati Dengan Penghantaran Percuma

Apabila bercakap tentang penjualan eBay, salah satu keputusan paling penting yang perlu dibuat oleh penjual ialah sama ada menawarkan penghantaran percuma atau tidak.

Di satu pihak, ia boleh menjadi cadangan yang sangat menarik untuk pembeli; sebaliknya, ia boleh memakan keuntungan anda jika anda tidak berhati-hati. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan semasa membuat keputusan anda.

INGAT: Tiada cara terbaik untuk menjual di eBay. Lakukan apa yang berkesan untuk anda.

Menawarkan penghantaran percuma boleh menjadi cara terbaik untuk menonjolkan ‘listing’ anda daripada persaingan. Manakala jika anda menyediakan penghantaran percuma pada item kecil yang murah boleh meningkatkan imej anda.

Walau bagaimanapun, jika anda menjual item berat atau besar, maka penghantaran percuma mungkin bukan idea yang baik.

Sebabnya adalah kerana eBay mengenakan bayaran kepada penjual berdasarkan berat item, dan oleh itu anda boleh membayar lebih daripada yang anda jangkakan, dan mungkin mengalami kerugian.

Jadi, hati-hati ya!

.

5. Hantar dan Bungkus Barang dengan Baik

Membungkus barangan dengan betul adalah sangat penting. Anda perlu memastikan barang anda sampai ke destinasi dengan selamat. Anda hanya mempunyai kawalan ke atas pakej semasa ia berada dalam simpanan anda, jadi anda perlu memastikan pakej itu juga selamat tatkala berada di luar kawasan simpanan anda.

Berikut ialah beberapa tips untuk membungkus barang anda dengan selamat:-

  • Gunakan pembungkusan yang sesuai – bekas boleh kedap untuk cecair dan serbuk, dan juga pastikan anda menggunakan saiz kotak yang betul.
  • Jika anda menghantar barang kecil, maka sebaiknya gunakan ‘flat-rate envelope or box’.
  • Anda harus memastikan anda menggunakan pembungkusan kalis air. Tidak diketahui sama ada bungkusan itu mungkin terdedah kepada hujan atau unsur-unsur lain semasa perjalanan. Penjual eBay yang berjaya perlu melihat semua sudut kemungkinan.
  • Gunakan perlindungan tambahan untuk barang rapuh seperti ‘bubble wrap’. Ia agak murah dan mudah digunakan.
  • Pastikan bungkusan tidak boleh dibuka secara ‘diam-diam’. Anda ingin melindungi daripada seseorang yang mengganggunya semasa dalam perjalanan, yang akan menyebabkan ia kelihatan buruk. Security tape adalah yang terbaik. Ia diikat dengan tali supaya ia akan putus jika bungkusan itu diganggu, pembeli anda akan tahu ia bukan anda.

6. Mempunyai ‘Return Policy’ Yang Kukuh

Apabila menjual item dalam talian, adalah penting untuk menawarkan ‘return policy’ kepada pembeli anda.

Ini memberi mereka ketenangan fikiran.

Cara mudah untuk pembeli memulangkan item adalah dengan mencetak ‘return label’ dan memasukkannya ke dalam bungkusan dengan item tersebut. Ini akan menjimatkan masa dan wang pembeli, kerana mereka tidak perlu membayar untuk penghantaran balik.

‘Return policy’ yang kukuh membina kepercayaan. Ia adalah permulaan yang baik untuk hubungan penjual-pembeli.

7. Bina Profil Penjual yang Baik

Satu lagi kunci untuk memiliki kedai eBay yang berjaya ialah membina dan mengekalkan profil penjual yang baik.

Profil ini akan membantu pembeli mempercayai anda dan berkemungkinan besar untuk membeli daripada anda. Ini juga membantu jika anda mempunyai rating penjual yang baik, kerana ini akan menunjukkan kepada pembeli bahawa anda seorang penjual yang berpengalaman dan boleh dipercayai.

Terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk membina profil anda dan menjadikannya sekuat mungkin.

  • Pertama, buat beberapa pembelian di eBay sendiri. Ini akan menunjukkan kepada pembeli bahawa anda boleh dipercayai.
  • Seterusnya, galakkan maklum balas pembeli. Apabila pembeli meninggalkan maklum balas yang positif, ia mencerminkan profil anda dengan baik dan menggalakkan pembeli lain untuk membeli dengan anda.

Membina profil penjual yang baik memerlukan masa dan usaha, tetapi ia sangat berbaloi.

.

8. Kekalkan Halaman Profil Profesional

Semua teknik jualan eBay di atas melibatkan cara untuk mengekalkan profil yang kelihatan profesional. Ini dilakukan dengan menggunakan foto item yang bagus dan menyemak ejaan dan membaiki bahasa anda.

Reputasi yang kukuh akan menarik lebih ramai pelanggan, dan menjadikan mereka kekal sebagai pelanggan tetap anda.

9. ‘List’kan Item pada Masa Yang Paling Sesuai

Masa terbaik untuk menyenaraikan item anda di eBay ialah apabila ramai orang berkemungkinan melihatnya. Ini bermakna anda harus menyenaraikannya pada masa orang ramai mungkin berada di rumah, seperti pada waktu petang.

Ini adalah salah satu rahsia besar untuk berjaya di eBay.

Walau bagaimanapun, anda juga harus mengelakkan hujung minggu dan cuti perayaan, kerana orang berkemungkinan kurang melihat eBay pada masa itu.

Juga berhati-hati untuk menyenaraikan beberapa item pada satu masa, bukannya menyenaraikan semuanya bersama-sama. Algoritma eBay bertindak balas dengan lebih baik untuk ini, jadi anda akan muncul dengan lebih kerap dalam hasil carian.

10. Iklankan Item Anda Di Media Sosial

Kepentingan mengiklankan item anda di media sosial tidak boleh dinafikan lagi. Platform seperti Instagram, Twitter dan Facebook boleh membantu anda menjangkau sejumlah besar bakal pembeli. Pengiklanan yang hebat adalah sebahagian daripada cara untuk berjaya di eBay.

Platform media sosial menawarkan pelbagai cara untuk menyasarkan iklan anda kepada khalayak tertentu. Sebagai contoh, anda boleh menggunakan ‘filter’ Instagram untuk menyasarkan pengguna berdasarkan lokasi atau minat mereka.

Di sini sekali lagi, foto berkualiti tinggi akan memainkan peranan.

Ini dikatakan, pilih platform untuk disasarkan (dan tempat pembeli berpotensi anda tinggal) dan tumpukan usaha anda di sana. Jangan cuba menguasai kesemuanya kerana setiap media sosial mempunyai helah pemasaran tersendiri yang memerlukan banyak masa dan usaha untuk dikuasai.

.

Kesimpulan

Sekarang setelah anda membaca 10 tips jualan untuk seller baru di eBay, maka tibalah masanya untuk anda mempraktikkannya pula kan!

Tips ini akan membantu anda memaksimumkan keuntungan anda, meminimumkan kesukaran dan membina profil penjual yang baik.

.

<<<Jika Nak Tahu Banyak Lagi Tips Buat Untung Lumayan di eBay, Klik DI SINI>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.