Jom saya kongsi dengan anda mengapa anda perlu menjual di eBay ni. Apakah kelebihan berniaga di eBay?

Menurut Statista, “jumlah pembeli aktif eBay dari suku pertama 2010 hingga suku keempat 2020 mencapai 185 juta, dan ~1.3 bilion ‘listing’ produk berlaku pada mana-mana hari tertentu.”

Hampir semua orang di seluruh dunia yang maju sekurang-kurangnya pernah mendengar tentang eBay. eBay berada di kedudukan ke-48 laman web paling popular di dunia dan ke-11 di Amerika Syarikat (AS) setakat April 2020.

Untuk membandingkan pasaran e-dagang paling popular untuk penjual seperti anda, eBay boleh dikatakan antara yang terbaik setanding Amazon dan Etsy. eBay menjangkau khalayak ramai seperti Amazon. Pada masa yang sama, eBay mudah untuk menyediakan dan mengurus ‘listing’ produk seperti Etsy.

Berbanding dengan Etsy, di mana anda perlu membayar untuk ‘listing’ produk, anda boleh menambahkannya secara percuma di eBay walaupun terhad. Amazon, mengikut pengalaman saya, agak sesuai untuk penjual pro-gred dan memerlukan lebih banyak usaha untuk menjalankannya.

Bagi proses pendaftaran ia benar-benar agak rumit di Amazon, sedangkan di eBay, anda boleh dengan mudah menyediakan akaun kedai anda dalam masa kurang dari lima minit.

Tidak dinafikan bahawa eBay adalah pasaran yang sangat popular. Tetapi adakah ia benar-benar tempat terbaik untuk anda mula menjual dalam talian? Apakah kelebihan berniaga di eBay ni? Jom saya kongsikan dengan anda!

1. Kepercayaan Segera (Hanya Tambah Produk!)

Walaupun tidak semua orang mempercayai eBay, sebahagian besar pembelinya percaya. Ia mempunyai penilaian kepuasan pelanggan sebanyak 79% pada 2019.

Pelanggan yang membeli di eBay mempunyai perlindungan terhadap penipuan dan perkhidmatan yang tidak baik.

Pelanggan berasa lebih selamat untuk membeli dengan anda dengan adanya eBay sebagai orang tengah, walaupun mereka tidak pernah mendengar tentang syarikat anda sebelum ini. Ini bermakna anda perlu bekerja lebih sedikit untuk setiap jualan.

2. Ada Pilihan untuk Lelong (Auction)

eBay mula-mula menjadi terkenal dengan lelongannya dan kekal sebagai pasaran lelongan teratas di web sejak itu.

Ini memberi anda lebih fleksibiliti sebagai penjual—anda boleh meletakkan item untuk dilelong untuk mendapatkan harga yang lebih tinggi. Pilihan untuk menetapkan harga rizab memastikan anda tidak akan menjual sesuatu untuk sebahagian kecil daripada nilainya.

Untuk semua yang tidak dilelong dengan baik (seperti kebanyakan item dalam pengeluaran), anda boleh menggunakan ‘listing’ harga tetap eBay.

3. SEO (Search Engine Optimization) Yang Sangat Baik

Walaupun eBay tidak begitu sama dengan Amazon di Google, ia mempunyai SEO yang hebat.

Cari sesuatu seperti barangan antik atau apa saja yang diingini dan anda akan menemuinya di eBay dalam masa yang singkat. Ini bermakna peluang yang lebih tinggi untuk orang mencari di Google dan melihat pada ‘listing’ produk anda, tanpa anda perlu membina laman web.

4. Yuran Yang Lebih Rendah

Walaupun Amazon biasanya mengenakan kira-kira 15% ditambah dengan bayaran lain bagi setiap jualan, eBay biasanya mengenakan 10% (walaupun ia lebih hampir kepada 13% apabila anda mengira pemprosesan pembayaran seperti PayPal).

Dengan peratusan yang lebih rendah di eBay bermakna anda secara amnya akan mendapat keuntungan yang lebih besar bagi setiap jualan di sana.

Selain itu, anda boleh menurunkan yuran anda dengan lebih rendah lagi dengan menjadi ‘Top Rated Seller’ atau melanggan ‘eBay store’.

5. Bantuan Penghantaran

kelebihan berniaga di ebay 1

Salah satu kelebihan terbaik menjual di eBay ialah penjual mendapat akses kepada penjimatan luar biasa pada penghantaran, kadangkala potongan setinggi 52%.

Kos penghantaran yang lebih rendah akan menjadikan ‘listing’ anda lebih menarik kepada pembeli. eBay memberi anda kelebihan daya saing berbanding pasaran yang tidak menawarkan diskaun seperti itu.

Selain itu, ‘Global Shipping Program’ eBay memudahkan penjual AS untuk menghantar ke mana-mana sahaja di dunia. Ini sangat menjimatkan masa!

6. Pasaran Gergasi

Dengan mempunyai 185 juta pengguna aktif, iaitu bersamaan dengan lebih separuh penduduk AS, menjadikan eBay pasaran gergasi di AS. Ini bermakna potensi jualan anda tidak terhad dan sangat luas.

.

Jika Semua Yang Di Atas Adalah Kelebihannya,

Lalu Apa Kekurangannya Pula?

Setiap platform jualan e-dagang direka atas 2 sebab iaitu untuk menjana wang untuk pemilik platform dan untuk penjual seperti anda. Akibatnya, anda akan menghadapi beberapa cabaran selain daripada membayar yuran seperti berikut:-

  • Struktur berorientasikan ‘keyword’ yang tidak mesra kepada produk yang belum lagi popular (tetapi anda boleh menggunakan sistem ini dengan eBay SEO).
  • Sistem yang dibina untuk memihak kepada pembeli, kadangkala sehingga penjual mendakwa bahawa ulasan pelanggan yang tidak adil telah merosakkan kerjaya eBay mereka.
  • Pasaran yang kompetitif.

.

Adakah Kelebihan eBay Menjadikannya Berbaloi?

eBay mempunyai kelebihan berbanding Amazon dengan yuran yang lebih rendah (dalam kebanyakan kes) dan diskaun penghantaran, dan mempunyai lebih banyak pembeli daripada mana-mana pasaran dalam talian yang lain.

Kebanyakan penjual akan mendapati bahawa ia adalah salah satu tempat terbaik untuk mereka menjalankan perniagaan dalam talian.

.

Kesimpulan

Pada pendapat saya, eBay ialah pilihan terbaik untuk penjual yang ingin memulakan kedai online di pasaran e-dagang antarabangsa dan mempunyai jualan yang lebih cepat dan hanya memerlukan sedikit usaha untuk mendaftarkan kedai online anda.

Dengan pasaran eBay ini yang mempunyai khalayak yang ramai dan persediaan yang mudah dan dengan peluang promosi yang pelbagai, saya akan mengatakan eBay adalah jalan tengah di kalangan pasaran e-dagang popular yang lain seperti Amazon, Etsy dan sebagainya.

.

<<<Amacam, Nak Cuba Buat Bisnes eBay Tak? Kalau Nak, KLIK DI SINI>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.