Anda pasti terfikir, “aku ni nak jual apa di eBay tahun 2022 ni ya?” Apa kata saya kongsi dengan anda hari ni top 5 kategori produk terlajakkkkkkk……laris di eBay di tahun 2022 ni. Jom baca selanjutnya!

1. Telefon Bimbit & Aksesori

Saiz pasaran aksesori mudah alih diramalkan meningkat kepada 74.43 bilion dolar AS menjelang 2026, menurut Statista.

nak jual apa di eBay tahun 2022 1

Menurut ulasan terkini, salah satu kategori produk paling laris di eBay ialah “Telefon mudah alih dan aksesori”. Pembeli mengejar telefon dan aksesori terpakai, dan kategori produk ini mendapat permintaan tinggi.

Antara item dan jenama teratas dalam kategori ini ialah seperti berikut:-

  • Jenama terlaris dalam sub kategori telefon ialah Apple dan Samsung
  • Aksesori terlaris ialah: sarung silikon, pemegang dalam kereta (in-car holders), headsets, ‘covers & skins’

Jika anda ingin menjual item terpakai, pastikan anda menambah imej item anda yang tidak diedit yang menunjukkan semua kemungkinan calar.

Tidak mengapa jika telefon anda mengalami sedikit kerosakan atau calar tetapi anda perlu jujur ​​mengenainya dari awal, jika tidak, pembeli anda mungkin meminta bayaran balik jika mereka menerima item terpakai dalam keadaan yang tidak sepadan dengan foto atau penerangan dalam kedai online anda.

2. Video Games

Keseluruhan pasaran video games dijangka bernilai lebih 200 bilion dolar A.S. menjelang 2023 – Statista.

nak jual apa di eBay tahun 2022 2

Video games amat popular dalam kalangan pembeli, terutamanya pada masa ‘lockdown’ tempoh hari. Pembeli mencari permainan vintaj atau terpakai di eBay terlebih dahulu, kerana eBay mempunyai komuniti ‘pencari vintaj’ terbesar di antara semua pasaran.

Jenama dan item paling popular dalam kategori ini ialah:-

  • Video games (untuk konsol paling popular seperti Sony, Nintendo & Microsoft Xbox);
  • Aksesori konsol (controllers & attachments) ;
  • Video games merchandise

Video games vintaj dari tahun 80-an atau 90-an, merupakan trend besar sekarang, kerana kebanyakan kita adalah kanak-kanak 80-an-90an. Dan, trend cyberpunk juga memainkan peranan penting dalam permintaan yang tinggi untuk produk dari tahun 80-an.

Mengapa anda tidak menambahkan lagi suasana retro apabila menghantar item yang dibeli kepada pembeli anda? Anda boleh menghantar pembeli anda hadiah seperti poskad dari era itu, contohnya. Ini akan mewujudkan pengalaman pembelian yang menarik bersama anda.

3. Kesihatan & Kecantikan

Kategori produk penjagaan kesihatan dan kecantikan terkemuka di Amerika Syarikat pada tahun 2020 berdasarkan jualan ialah sabun – Statista.

nak jual apa di eBay tahun 2022 3

Sama seperti di Amazon, produk dalam kategori kesihatan & kecantikan juga mendapat permintaan tinggi di eBay.

Penjagaan kulit adalah trend paling ketara dalam industri kecantikan. Orang ramai mengejar produk ajaib yang membantu mereka mengelakkan penuaan dan memperbaiki penampilan mereka.

eBay ialah tempat yang sangat baik untuk mendapatkan pelbagai jenis jenama, daripada sekecil-kecilnya kepada yang besar atau jenama terkenal.

Item paling popular dalam kategori ini ialah:-

  • Wangian, terutamanya untuk lelaki (jenama paling popular ialah Calvin Klein, Versace, Creed);
  • Produk solekan;
  • Produk penjagaan kulit dan anti-penuaan;
  • Penjagaan rambut, terutamanya rawatan rambut gugur;
  • Sabun, barang untuk bilik mandi.

Dalam kategori produk ini, anda mesti memasukkan tarikh tamat tempoh kerana maklumat ini berharga untuk pembeli. Sesetengah mungkin memulangkan produk anda kerana mereka tidak berpuas hati dengan tarikh tamat tempoh.

Isu lain ialah bersikap telus tentang bahan-bahan yang disertakan dalam produk anda, bersama-sama dengan syarat penggunaan dan kemungkinan kesan sampingan.

4. Peralatan Rumah & Bekalan Taman

Pertumbuhan mantap diramalkan untuk pasaran global untuk peralatan rumah dan bekalan taman, dengan nilai jualan hampir 130 bilion dolar A.S. pada 2024 – Statista.

eBay ialah tempat yang sangat baik untuk mencari barangan rumah dan taman. Anda boleh mencari barangan vintaj atau terpakai atau membeli unit baharu daripada jenama yang diiktiraf.

Item popular teratas dalam kategori ini ialah:

  • Alat & peralatan bengkel (jenama paling popular ialah DeWalt, Milwaukee)
  • Penapis air, dapur, ‘dining & bar products’

Jika anda menjual barangan taman, jangan lupa tentang musim. Produk taman lebih banyak diminati semasa musim panas. Jika anda menjual barangan rumah atau barangan antik vintaj, sertakan tahun penciptaannya, keadaan semasa, dan mungkin juga cerita di sebalik item tersebut.

5. Komputer & Tablet

“Pada 2020, 218 juta laptop dihantar, dengan hampir 160 juta unit tablet dihantar pada tahun yang sama juga. Mengikut ramalan, pada 2024, penghantaran laptop akan berkurangan sedikit kepada 217 juta unit” – Statista.

Komputer dan tablet, sama seperti telefon bimbit, menjana jualan tinggi di eBay.

eBay ialah tempat yang bagus untuk menjual laptop anda dan membeli yang terpakai pada harga yang lebih rendah. Walau bagaimanapun, di bawah kategori ini, anda boleh menjual pelbagai jenis peralatan komputer seperti printer, scanner dan sebagainya.

Item paling popular dalam kategori ini ialah:

  • Laptop & netbook;
  • Desktop computer;
  • Ultra Mobile PC;
  • Networking equipment;
  • Printer, scanner & supplies;
  • Drives, burners & memory;
  • Monitor;
  • Networking equipment;
  • Software.

Pembeli mencari harga yang lebih rendah di eBay, jadi pantau harga pesaing anda. Untuk mengelakkan maklum balas negatif dan bayaran balik, tunjukkan semua kerosakan dan calar sedia ada pada imej.

.

Kesimpulan

Saya harap dengan Top 5 Kategori Produk Paling Laris di eBay yang saya kongsikan ni dapat membantu anda yang masih terpinga-pinga nak jual apa di eBay tahun 2022 ni ye!

Kalau ada yang belum buka akaun untuk menjual di eBay, boleh tanya sifu kat bawah ni ye, InsyaAllah beliau pasti bantu anda sampai pandai buat jualan di eBay!

.

<<<Sifu Yang Boleh Bantu Anda Sampai Pandai Menjual di eBay>>>

.

Selamat Mencuba!

.

Leave a Reply

Your email address will not be published.