Artikel saya yang sebelum ini saya sudah menerangkan kepada anda apa itu Etsy. Hari ni saya nak kongsikan pula dengan anda bagaimana cara berniaga di Etsy.

Jika anda pernah mendengar tentang Etsy sebelum ini, anda mungkin mempertimbangkan untuk mula menjual produk. Jom saya senaraikan untuk anda cara berniaga di Etsy satu persatu ya!

Jika anda pernah mempertimbangkan untuk membeli kraftangan secara online, anda pasti pernah mendengar tentang Etsy iaitu satu platfrom e-dagang yang menghubungkan beribu-ribu tukang kraftangan dengan pembeli yang berminat.

Sama ada anda ingin mula menjual di Etsy atau hanya ingin tahu, anda mungkin tertanya-tanya: “Bagaimana Etsy berfungsi?”

Apakah Etsy, dan Bagaimana Ia Berfungsi?

Etsy ialah sebuah platfrom e-dagang, seperti Amazon dan eBay, menjual produk ‘handmade’, produk vintaj atau kraftangan. Ia adalah platform pengguna kepada pengguna yang memberikan nilai kepada kedua-dua pembeli dan penjual.

Pembeli boleh membeli produk unik yang mereka minati, manakala penjual boleh membuat keuntungan yang lumayan.

Proses penjualan di Etsy agak mudah. Mula-mula, anda perlu buka akaun Etsy. Klik DI SINI untuk tahu langkah demi langkah buka akaun Etsy.

Berikut saya senaraikan langkah seterusnya selepas anda membuka akaun Etsy.

  1. Sediakan Kedai Etsy – Untuk meletakkan produk anda untuk jualan, anda perlu membuat kedai, menyatakan pilihan kedai dan namanya.
  2. Senaraikan Produk Anda – Langkah seterusnya ialah menambah produk anda ke kedai Etsy anda. Di sini, isikan butiran produk, tambahkan imej dan video, nyatakan inventori dan harga serta tetapkan pilihan penghantaran. Anda juga boleh menawarkan pilihan untuk ‘personalization’ jika anda suka.
  3. Sediakan Pembayaran – Setelah anda menyenaraikan produk, Etsy akan bertanya kepada anda tentang maklumat pembayaran anda, termasuk butiran peribadi dan akaun bank.
  4. Tambah Maklumat Bil – Seterusnya, anda perlu menyediakan butiran bil untuk yuran penjual Etsy.
  5. Sesuaikan Kedai Anda – Sekarang, anda akan dapat mengakses kedai Etsy anda. Tetapi jangan lupa untuk menyesuaikan halaman kedai anda dan ikut polisi Etsy yang ditetapkan.
cara berniaga di Etsy 3

Setelah kedai Etsy anda disiarkan secara langsung, pembeli boleh melawatinya dan membeli produk anda. Di Etsy, penjual bertanggungjawab untuk membungkus dan menghantar produk.

Walau bagaimanapun, anda boleh membeli label penghantaran terus dari kedai Etsy anda untuk memenuhi pesanan anda. Apabila mereka menerima penghantaran, pembeli boleh meninggalkan maklumbalas untuk membantu menaikkan imej kedai anda.

Adakah Etsy Hanya untuk Produk ‘Handmade’?

Etsy hanya untuk produk ‘handmade’, produk vintaj dan kraftangan. Ini bermakna anda boleh menjual produk bukan ‘handmade’ jika ia dikategorikan sebagai produk vintaj atau kraftangan.

Perlu diingat bahawa anda boleh menggunakan ‘small team’ untuk mencipta produk ‘handmade’, tetapi anda perlu memaklumkan pada halaman ‘About Us’ di kedai Etsy anda.

Produk vintaj semestinya bukan ‘handmade’, tetapi ia mestilah berumur sekurang-kurangnya 20 tahun. Ini bermakna koleksi bukan ‘handmade’ yang berumur tidak melebihi 20 tahun tidak boleh dijual di Etsy.

Pengecualian diberikan kepada bekalan kraftangan. Menurut Etsy, “Bekalan kraftangan ialah alat, bahan atau bahan yang tujuan utamanya adalah untuk mencipta item atau majlis khas.” Mereka boleh sama ada ‘handmade’ atau dihasilkan secara besar-besaran. Contohnya termasuk manik, barangan DIY dan kit mengait.

Walaupun Etsy tidak benarkan kedai yang menjual barangan bukan ‘handmade’, anda masih akan melihat beberapa produk di Etsy yang dihasilkan secara besar-besaran dan bukan ‘handmade’. Walau bagaimanapun, jika anda bercadang untuk menjual di Etsy, saya menasihatkan anda supaya mematuhi garis panduan syarikat tentang barangan ‘handmade’.

Bolehkah Anda Menjual Apa Sahaja di Etsy?

Tidak, anda hanya boleh menjual produk ‘handmade’, produk vintaj dan bekalan kraftangan di Etsy. Apa-apa yang dihasilkan secara komersial, tidak boleh dijual di sini.

cara berniaga di Etsy 2

Untuk memberi anda idea, anda boleh menjual produk ‘handmade’ seperti berikut:

  • Barang kemas
  • Barangan hiasan rumah
  • Perabot
  • Jemputan dan kad nota
  • ‘Planner’
  • Pakaian dan kasut
  • Karya seni
  • Sarung telefon

Selain daripada semua item fizikal ini, Etsy membenarkan anda menjual produk digital juga. Beberapa produk digital terlaris seperti kad perniagaan, templat resume dan corak jahitan.

Apakah Produk Yang Dilarang? Bolehkah Anda Menjual Produk Perubatan?

Walaupun terdapat beribu-ribu produk yang boleh anda jual di Etsy, ia melarang anda daripada menjual beberapa produk tertentu.

Item yang dilarang di Etsy ialah alkohol dan dadah, perkara yang menggalakkan keganasan atau kebencian, barangan haram/terkawal, senjata, bahan letupan, ‘adult content’ dan produk haiwan atau manusia.

Selain itu, perkhidmatan, penyewaan dan item metafizik (mantera dan ‘hexes’) dilarang. Bagi produk perubatan, anda tidak boleh menjual ubat perubatan, farmaseutikal dan peralatan perubatan terkawal.

Etsy membenarkan menjual ‘mask’ dan penutup, dengan syarat penjual mematuhi polisi syarikat. Selain itu, anda boleh menjual alatan seperti ‘pinwheels’ dan ‘tubie clips’.

Jika anda masih ragu-ragu, anda boleh menyemak halaman item larangan Etsy DI SINI.

Bagaimana Dengan Yuran Yang Dikenakan oleh Etsy?

Terdapat beberapa bayaran yuran yang dikenakan oleh Etsy kepada penjual seperti berikut:-

cara berniaga di Etsy 1

1. ‘Etsy Listing Fees’

Untuk menyenaraikan satu produk, anda perlu membayar $0.20. Selepas setiap empat bulan, ‘listing’ tamat tempoh (jika produk tidak dijual), dan anda perlu membayar balik yuran yang sama untuk memperbaharui.

Jika anda menyenaraikan lebih daripada satu kuantiti (contohnya, lima beg), ‘listing fees’ sebanyak $0.20 akan dikenakan untuk setiap satu daripadanya. Jangan risau tentang membayar ‘listing fees’ yang pertama, kerana untuk yang kedua nanti hanya dikenakan selepas anda menjual yang pertama.

2. ‘Etsy Transaction Fees’

Etsy memotong 6.5% daripada jumlah pesanan sebagai ‘transaction fees’ hanya selepas produk dijual. Yuran 6.5% ini juga dikenakan pada kos penghantaran, pembungkusan dan ‘personalization’.

3. ‘Etsy Payment Processing Fees’

Untuk pembayaran yang diproses melalui ‘Etsy Payments’, ada bayaran tambahan. Bayaran ini berbeza-beza bergantung kepada negara. Untuk AS, ia adalah 3%+0.25 USD. Bagi negara lain, ia berada dalam julat 3-6.5% bersama-sama dengan jumlah tetap.

4. ‘Etsy Offsite Ads’

Etsy meletakkan iklan pada pelbagai rangkaian sosial dan enjin carian. Jika seseorang membeli produk anda melalui ‘Offsite Ads’, Etsy akan mengenakan bayaran sebanyak 12-15%.

Bagi penjual dengan jualan di bawah $10,000 (dalam tempoh 365 hari), bayarannya ialah 15% dan mereka boleh menarik diri daripada program ini. Mereka yang melebihi $10,000 akan membayar 12% tanpa pilihan untuk menarik diri.

Selain itu, terdapat beberapa yuran pilihan yang mungkin perlu anda bayar. Ini termasuk label penghantaran, iklan Etsy, langganan, ‘pattern’, yuran penukaran mata wang, dsb.

Bolehkah Anda Menjual Semula Barangan di Etsy?

Anda tidak boleh menjual semula item di Etsy. Satu-satunya pengecualian untuk ini ialah produk vintaj dan bekalan kraftangan. Dalam erti kata lain, apa-apa yang termasuk dalam kategori ‘handmade’ tidak boleh dijual semula.

Menjual produk ‘handmade’ yang anda tidak buat atau reka bentuk dianggap menjual semula. Walau bagaimanapun, jika produk tersebut termasuk dalam kategori produk vintaj atau kraftangan, anda boleh menjualnya semula.

Adakah Terdapat Sebarang Alternatif Selain Etsy Untuk Dipertimbangkan?

Etsy bukanlah satu-satunya platform e-dagang untuk mencari karya seni atau produk ‘handmade’ yang unik. Terdapat beberapa alternatif selain Etsy yang boleh anda pertimbangkan. Antaranya ialah:-

  • eBay
  • ArtFire
  • Amazon Handmade
  • Big Cartel
  • Folksy
  • iCraft
  • Creative Market (for digital products)


Kesimpulan


Jika anda terfikir untuk memulakan kedai Etsy, anda mungkin mempunyai banyak soalan tentang cara Etsy berfungsi. Struktur yuran yang rumit, polisi produk ‘handmade’ dan penjualan semula serta larangan ke atas item tertentu terlalu mengelirukan.

Walau bagaimanapun, saya berharap artikel ini menjawab kebanyakan soalan anda dan memberikan maklumat yang anda perlukan untuk mula menjual di Etsy.

Namun, sekiranya nampak macam susah je atau nak cari platfrom e-dagang yang lain, jom klik link di bawah:-

.

<<<Platfrom e-Dagang Antarabangsa Selain Etsy>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.