Etsy wujud untuk membolehkan para peniaga yang berjiwa seni menjual produk buatan tangan / ‘homemade’ yang unik. Dalam perkongsian artikel saya sebelum ini, saya ada menerangkan tentang platform Etsy ni. Bagi yang belum membacanya, bolehlah klik DI SINI dahulu ya agar anda lebih jelas dan faham tentang Etsy. Pada artikel kali ini, saya akan menunjukkan kepada anda cara daftar kedai online Etsy langkah demi langkah supaya anda boleh mula menjana pendapatan dengan platfrom e-dagang ini.


Etsy telah dilancarkan pada 18 Jun 2005, untuk para peniaga yang berjiwa seni atau dipanggil artis (bukan pelakon atau penyanyi ya) menjual karya asal mereka. Etsy mempunyai lebih 26 juta pembeli aktif yang mencari produk buatan tangan / ‘homemade’ dan seni asli yang tidak dapat mereka temui di tempat lain. Dengan pengikut yang ramai yang Etsy miliki, ini adalah peluang yang baik untuk artis mula membina jenama mereka.

Berikut Ada 9 Langkah Untuk Daftar Kedai Online Etsy:-

1. Buka Akaun Etsy Anda

Untuk membuka akaun penjual, anda mesti mempunyai akaun Etsy pengguna terlebih dahulu. Klik di “Sign In” di penjuru kanan sebelah atas, dan ‘dialog box’ akan terpapar. Klik pada “Register” jika anda belum mempunyai akaun. Anda akan menerima e-mel yang meminta untuk mengesahkan akaun anda.

Selepas ‘sign in’, di sebelah ‘shopping cart’ di penjuru kanan sebelah atas terdapat bulatan kelabu dengan bayang padanya. Apabila anda mengklik pada bulatan, ‘drop-down menu’ memberikan anda pilihan untuk mengklik pada “Sell on Etsy.”

cara daftar kedai online Etsy 1

Selepas mengklik halaman “Sell on Etsy”, terdapat butang hitam “Open Your Etsy Shop” di bawah banner.

2. Masukkan Keutamaan Kedai Anda

Di sini, masukkan ‘shop preferences’ iaitu ‘language’, ‘shop country’, ‘shop currency’ dan sama ada kedai anda adalah ‘full-time income’ atau tidak. Apabila selesai, klik “Save and continue” di sudut kanan bawah.

cara daftar kedai online Etsy 2

3. Namakan Kedai Anda

Anda boleh menamakan kedai anda dalam 20 aksara atau kurang, dan ia mestilah unik daripada kedai lain. Nama anda mungkin hanya mempunyai huruf dan nombor roman tanpa ruang. Masukkan nama cadangan yang anda mahu dan klik “check availability.” Jika anda tidak pasti nama kedai anda, Etsy mempunyai tips untuk memilih nama kedai. Setelah ditetapkan, anda hanya boleh menukar nama kedai anda sekali, jadi pilih dengan teliti. Selepas memutuskan nama, klik “save and continue.”

cara daftar kedai online Etsy 3

4. Buat ‘Listing’ Anda

Sekarang anda akan membuat ‘listing’ anda. Etsy mengesyorkan mempunyai sekurang-kurangnya sepuluh ‘listing’ berbeza untuk memberi peluang yang besar agar produk anda dilihat oleh bakal pelanggan anda.

‘Listing’ anda termasuk perkara-perkara berikut:-

  • Foto. Sekurang-kurangnya satu foto diperlukan dan anda boleh menambah sehingga sepuluh foto. Selain imej produk, muat naik gambar produk di sebelah pembaris untuk membantu pelanggan mengukur saiz item. Walaupun anda akan menyenaraikan ukuran dalam butiran ‘listing’, visual saiz membantu.
  • Video. Walaupun tidak diperlukan, video boleh membezakan produk anda daripada pesaing anda. Tunjukkan produk yang sedang digunakan dan di semua sudut.
  • Butiran ‘listing’. Senaraikan tajuk produk, siapa yang membuatnya, bila ia dibuat, sama ada produk fizikal atau digital, penerangan terperinci, bahan yang digunakan dan tag. Di sini anda juga boleh menambah ‘section to group like products together’.
  • Inventori dan harga. Berapakah harga barang anda? Pastikan anda mengambil kira kos bahan, buruh, kos penghantaran (jika menawarkan penghantaran percuma, masukkan harga produk anda) dan material penghantaran.
  • Variasi produk. Adakah produk anda mempunyai pelbagai saiz atau warna? Senaraikan di sini. ‘Personalization’. Jika anda menawarkan ‘personalization’ pada produk anda, pilih “on”. Jika tidak, biarkan ia “off”.
  • Penghantaran. Anda boleh meminta Etsy mengira kos penghantaran untuk anda berdasarkan kod pos asal anda. Masukkan masa pemprosesan anda, di mana anda sanggup menghantar, perkhidmatan penghantaran yang ditawarkan, sama ada anda memasukkan penghantaran domestik atau antarabangsa percuma dan sama ada anda ingin mengenakan ‘handling fee’ ke dalam harga penghantaran. Berat dan saiz item perlu diambil kira.

Anda boleh ‘preview’ setiap ‘listing’ sebelum anda ‘save’. Setelah anda menambahkan semua ‘listing’ anda, pilih “save and continue”.

cara daftar kedai online Etsy

5. Masukkan ‘Payment Settings’ Anda

Etsy perlu mengetahui status pemfailan cukai anda, jadi soalan pertama yang ditanya di bawah ‘payment settings’ ialah sama ada anda ‘individual or sole proprietorship’ atau ‘a registered legal entity’. Jika anda memilih ‘individual or sole proprietorship’ , berikan nama negara, nama penuh, tarikh lahir, alamat, nombor telefon dan empat digit terakhir nombor ‘Social Security’ anda.

Perniagaan yang diperbadankan akan memasukkan nama entiti yang sah, alamat perniagaan yang sah, negeri dan nombor pendaftaran perniagaan. Selain itu, Etsy perlukan maklumat pemilik kedai. Anda akan memberikan nama penuh, alamat, tarikh lahir dan empat digit terakhir nombor ‘Social Security’.

Selepas melengkapkan bahagian ini, bahagian seterusnya ialah negara tempat bank anda berada. Dari sana, masukkan ‘routing number’ anda dan nombor akaun yang anda mahu hasil jualan Etsy anda masuk.

cara daftar kedai online Etsy 5

6. Masukkan Butiran Kad Kredit Anda

Anda memerlukan kad kredit untuk membayar yuran Etsy anda. Masukkan nombor kad kredit anda, CCV, tarikh tamat tempoh dan nama penuh pada kad. Anda boleh daftar untuk ‘auto-billing’ dan Etsy akan mengebil kad anda secara automatik pada bulan pertama atau apabila anda melepasi tarikh akhir pembayaran yuran anda. Jika tidak, anda boleh membayar bila-bila masa dari hari pertama hingga 15 haribulan.

Terdapat tiga bayaran utama yang akan anda tanggung sebagai penjual Etsy:

  • Yuran ‘listing’ – Yuran ‘listing’ adalah rendah pada 20 sen setiap ‘listing’.
  • Yuran transaksi urusniaga – 5% daripada setiap jualan.
  • Yuran pemprosesan pembayaran (jika anda menggunakan ‘Etsy Payments’ untuk memproses pembayaran anda) – 3% daripada setiap jualan ditambah 25 sen.

7. Buka Kedai Anda

Selepas anda memasukkan butiran kad kredit anda, butang “open your shop” akan menjadi hitam dan anda boleh mengklik padanya. Tahniah—kedai anda kini dibuka hanya dengan mengikuti langkah-langkah cara daftar kedai online Etsy seperti di atas. Kini anda boleh berkongsi kedai anda dengan rakan, keluarga dan ‘follower’ anda.

URL kedai anda terdapat dalam dua format berbeza:

https://www.etsy.com/shop/nameofyourshop
https://nameofyourshop.etsy.com

8. ‘Update’ Bio Anda

Dengan menambahkan bio dan foto ringkas, anda boleh menunjukkan kepada bakal pelanggan siapa berada di belakang kedai. Ini adalah tempat di mana penjual suka berkongsi inspirasi mereka untuk apa yang mereka lakukan. Sebagai contoh, jika anda memulakan kedai anda kerana anda mengumpul wang untuk tujuan atau untuk membantu membiayai sesuatu perkara (seperti IVF atau anak angkat), anda boleh katakan demikian di bio anda.

9. Sediakan Polisi Kedai Anda

Ini adalah salah satu langkah paling kritikal apabila menjadi penjual Etsy. Jika anda menyediakan polisi yang lengkap, anda boleh mengelakkan pembeli daripada menyoal anda di ‘chat’ secara berulang-ulang. Bahagian polisi juga akan membantu sekiranya berlaku sebarang pertikaian.

Elemen penting polisi kedai anda termasuk:

  • Masa pemprosesan
  • Polisi penghantaran (contohnya, mungkin anda hanya menghantar melalui ‘USPS Priority’ untuk memanfaatkan insurans percuma)
  • Pilihan pembayaran
  • Polisi pemulangan dan pertukaran

Kesimpulan

TAHNIAH! Jika anda mengikuti 9 langkah cara daftar kedai online Etsy seperti di atas, pasti kedai Etsy anda dah bersedia untuk menjual produk anda kepada jutaan bakal pelanggan anda. Jadi, tunggu apa lagi! Ambil langkah pertama dengan tahu dulu selok-belok perniagaan di platfrom e-dagang antarabangsa seperti eBay, Amazon dan Etsy ya! Lagi banyak ilmu yang anda tahu, lagi yakin anda nak masuk ke pasaran antarabangsa.

Sila klik link di bawah untuk mantapkan lagi diri anda dengan ilmu perniagaan di platform e-dagang antarabangsa.

.

<<<Jom Mantapkan Diri Dengan Ilmu Perniagaan e-Dagang Antarabangsa>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.