Bertemu lagi kita kali ni ya! Saya ada kongsikan pada artikel sebelum ni di mana produk digital adalah antara salah satu produk seni yang laku keras di Etsy. Justeru itu, hari ni saya akan dedahkan jenis produk digital laku keras di Etsy pula ya! Stay tune!

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, produk digital menjadi lebih popular di Etsy. Apabila Etsy mula-mula dilancarkan pada tahun 2005, orang ramai akan melawat Etsy untuk membeli produk fizikal buatan tangan / ‘handmade’ dan barangan yang mereka tidak dapati di tempat lain. Etsy seperti pameran kraf tangan ‘handmade’ dalam talian dengan kehadiran penjual / artis dari seluruh dunia.

Apabila Etsy menjadi lebih popular, mereka membenarkan penjual / artis menjual lebih daripada produk fizikal seperti cetakan lukisan asli. Hari ini Etsy juga membolehkan mereka untuk menjual produk digital.

Setiap hari pembeli Etsy membeli produk digital daripada kedai Etsy kegemaran mereka, dan penjual Etsy telah mendapati bahawa menjual muat turun digital / ‘digital downloads’ ialah cara terbaik untuk memperolehi pendapatan pasif.

Orang ramai mencari item digital untuk dibeli setiap hari kerana mereka mendapat akses segera kepada fail digital selepas pembelian, dan ia lebih berpatutan daripada mengupah pereka grafik. Pembeli boleh menggunakan reka bentuk pada hari yang sama mereka membeli atau membuat cetakan selagi mereka mempunyai pencetak.

Etsy memudahkan penjual menjual muat turun digital / ‘digital downloads’. Mencipta produk digital di Etsy adalah serupa dengan mencipta ‘listing’ produk fizikal. Terdapat hanya beberapa langkah berbeza yang perlu anda lakukan. Saya akan kongsikan dengan anda cara menjual produk digital pada artikel akan datang ya!


Etsy akan menghantar e-mel fail digital anda terus kepada pembeli selepas mereka membuat pembayaran untuk produk tersebut. Sebaik sahaja pembeli memuat naik produk digital tersebut, mereka boleh mencetaknya di mana sahaja. Etsy akan memenuhi pesanan dan menghantar wang yang anda hasilkan daripada jualan ditolak yuran transaksi.

Anda mungkin tidak mendapat banyak wang dengan menjual satu muat turun digital / ‘digital download’, tetapi jika reka bentuk anda mendapat permintaan, anda akan mendapati bahawa menjual muat turun segera / ‘instant downloads’ boleh menjadi sangat menguntungkan.

Berikut ialah senarai beberapa jenis produk digital laku keras di Etsy.

1. Cetakan Seni / ‘Art Prints’

Penjual / Artis kini menawarkan ‘digital reproductions’ lukisan asli mereka pada harga yang lebih rendah untuk mereka yang tidak mampu membeli lukisan yang mahal. Orang ramai sedang mencari ‘printable wall art’ yang boleh mereka cetak di rumah kerana harganya lebih berpatutan.

jenis produk digital laku keras di etsy art prints

Pengumpul seni lain membeli cetakan asli dan edisi terhad kerana ia adalah pelaburan atau mereka mempunyai minat terhadap seni. Dengan menawarkan ketiga-tiga bentuk kerja seperti di atas, membolehkan anda menjangkau pasaran yang lebih luas dalam talian.

2. ‘Clip Art’

Jika anda suka membuat lukisan digital semasa waktu lapang anda, anda mungkin berminat untuk menjual ‘clip art’. Ia adalahlah reka bentuk dan elemen kecil yang digunakan oleh orang ramai dan perniagaan untuk projek dan kegunaan peribadi. Terdapat pasaran besar untuk produk ‘evergreen’ seperti ‘clip art’ ini.

jenis produk digital laku keras di etsy clip art

3. ‘Printable Planners’

Jika anda mempunyai minat untuk memasarkan perniagaan seni anda, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menjual ‘printable planners’ untuk membantu penjual lain memasarkan perniagaan seni mereka.

jenis produk digital laku keras di etsy printable planners

Ramai penjual bergelut dengan pengurusan masa dan perakaunan. Merekabentuk ‘printable planners’ bukan sahaja akan membantu rakan penjual anda menjalankan perniagaan seni yang teratur, tetapi ia merupakan satu lagi cara untuk menjana pendapatan tambahan.

Halaman ‘printable planners’ yang boleh dimuat turun ialah produk popular di Etsy, jadi pastikan anda menonjolkan rekabentuk anda.

4. ‘Business Cards’ / Kad Perniagaan

Banyak syarikat tradisional mencetak kad perniagaan, tetapi templat mereka adalah terhad. Anda boleh cipta beberapa kad perniagaan yang unik dan kreatif untuk memudahkan para pembeli memuat turun dan mencetaknya. Dengan memiliki ‘design’ yang cantik, pasti pembeli akan berpuas hati dengan kad perniagaan yang mereka beli secara ‘download’ dengan anda.


5. ‘Social Media Templates’ / Templat Media Sosial

Ia adalah satu lagi jenis produk digital laku keras di Etsy untuk perniagaan kecil. ‘Social Media Templates’ yang ‘customize’ dan menarik mendorong pembeli berpotensi ke kedai Etsy anda. Dengan menjual templat media sosial, anda hanya perlu cipta ‘design’ dan buat ‘listing’, kemudian anda boleh menumpukan lebih banyak masa untuk projek lain.


6. ‘Seasonal Products’ / Produk Bermusim

Merekabentuk produk bermusim seperti ‘printable holiday cards’, ‘printable invitations for baby showers’, dan ‘save the date cards’ ialah satu lagi pilihan hebat untuk memperolehi pendapatan pasif. Jika anda gemar memasak, kad resipi ialah satu lagi item bermusim panas untuk dipertimbangkan.

Terdapat banyak lagi idea produk digital yang boleh anda buat percubaan, tetapi adalah idea yang baik untuk menyelidik pasaran untuk melihat sama ada produk yang anda ingin jual mendapat permintaan. Lakukan carian pantas di Google dan Etsy untuk melihat sama ada produk tersebut muncul dalam hasil carian. Jika ia muncul dalam hasil carian, maka anda tahu orang berminat dengan produk tersebut.

Langkah seterusnya ialah untuk melihat bagaimana penjual Etsy lain menjual ‘printable items’ mereka. Perkara pertama ialah mencari produk yang ingin anda jual dan kenalpasti penjual yang mempunyai banyak jualan dan ulasan yang baik. Lihat cara mereka mengiklankan perkhidmatan mereka untuk menjangkau bakal pembeli. Gunakan strategi mereka untuk membantu anda membuat ‘listing’ yang unik yang akan menyerlah.

Kesimpulan


Esty ialah platform terbaik untuk artis menjual karya asli, ‘reproductions’ dan cetakan digital/’digital prints’. Yuran Etsy adalah berpatutan, dan mempunyai reputasi yang baik. Orang ramai berasa yakin untuk membeli hiasan rumah, barangan vintaj dan cetakan Esty daripada pemilik kedai Etsy.

Jika anda berminat untuk menjual produk baru untuk menjana lebih banyak wang, mulakan dengan ‘listing’ jenis produk digital laku keras di Etsy seperti yang saya terangkan di atas, kemudian kembangkan dengan idea yang berbeza. Pasti akan ada jualan!

Jika anda masih tak tahu bagaimana cara untuk mula berniaga di platform antarabangsa seperti Etsy ataupun platform lain seperti eBay dan Amazon, jom klik link yang saya sertakan di bawah ya!

.

<<<Cara Mula Berniaga di Platfrom Antarabangsa>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.