Hari ni, saya nak berkongsi pula dengan anda langkah demi langkah cara jual produk digital di Etsy. Bagi anda yang belum tahu apa itu Etsy, cara berniaga di Etsy, cara daftar kedai online Etsy, jenis produk seni laku keras di Etsy dan jenis produk digital laku keras di Etsy, anda boleh membacanya di artikel saya sebelum ni ya!


‘Digital downloads’ / muat turun digital ialah produk yang dihantar kepada pelanggan melalui muat turun seperti eBook atau ‘worksheet’. Terdapat pelbagai cara untuk membuat muat turun digital, tetapi saya akan kongsi dengan anda cara jual produk digital di Etsy yang melibatkan cetakan seni digital / ‘digital art prints’ karya seni asli anda.

Berikut saya senaraikan langkah demi langkah cara jual produk digital di Etsy:-

1. Cara Membuat Fail Digital Lukisan Asli

Terdapat dua cara untuk membuat fail digital karya seni asli anda.

Cara pertama ialah mengambil foto dengan kamera digital kemudian simpan ke PC anda. Imej yang telah anda simpan ke PC anda ialah imej digital.

Cara kedua ialah mengimbas lukisan dan menyimpan imbasan pada PC anda. Imbasan yang anda simpan juga merupakan fail digital.


Jika anda mencipta seni digital pada Photoshop atau merekabentuknya di Canva, anda boleh menyimpan imej yang telah anda buat pada perisian sebagai fail jpeg atau fail PDF. Kedua-dua fail jpeg dan PDF ialah fail digital yang boleh anda jual di Etsy.

2. Cara Mengubah Saiz Imej Untuk Muat Turun Digital

  • Langkah seterusnya ialah mengubah saiz imej digital anda, jadi ia akan dicetak sebagai saiz yang boleh dibingkaikan dengan mudah.
  • Saiz ‘wall art’ yang popular ialah:
  1. 5 x 7
  2. 6 x 8
  3. 8 x 10
  • Buka imej anda dalam Photoshop.
cara jual produk digital di Etsy 1
  • Klik Image Image Size.
cara jual produk digital di Etsy 2
  • Tetapkan ‘Width’ dan ‘Length’ kepada inci.
  • Masukkan saiz imej yang boleh dicetak. Akan ada masanya saiznya tidak betul-betul 5 x 7 daripada 8 x 10. Hanya buat ia sehampir yang anda boleh.
  • Klik ‘Save As’ dan taipkan nama untuk imej digital anda. Gunakan nama seni dan saiz cetakan untuk nama fail digital. Ini akan memudahkan apabila anda buat ‘listing’ di Etsy.
  • Simpan imej pada PC anda. Anda boleh mencipta folder dengan nama “Art for Prints” untuk memudahkan anda mencari imej itu nanti.

3. Cara Buat ‘Listing’ Muat Turun Digital Dalam Kedai Etsy

  • Anda perlu membuat akaun Etsy jika anda belum memilikinya. Anda boleh klik DI SINI untuk mengetahuinya.
  • Gunakan kata kunci / ‘keywords’ dalam tajuk, ‘description’ dan tag.
  • Terangkan secara terperinci apa yang pembeli akan terima.
  • Tambahkan sehingga 13 tag untuk menerangkan seni anda untuk hasil carian.

Membuat ‘listing’ muat turun digital Esty adalah sama seperti membuat ‘listing’ untuk item fizikal kecuali anda perlu mengklik ‘Digital’ untuk produk tersebut.

4. Cara Menjual Muat Turun Seni Digital Di Etsy

  • Selepas anda membuat ‘listing’, anda perlu mempromosikan ‘listing’ Etsy anda seperti yang anda lakukan dengan seni asli anda.
  • Mulakan dengan menulis catatan blog tentang muat turun digital dan ‘pin’ catatan blog itu ke akaun perniagaan Pinterest anda.
  • Seterusnya, kongsi ‘listing’ Etsy di Facebook, Twitter dan Pinterest menggunakan ‘share button’ dalam ‘listing’ Etsy.
  • Perkara terakhir yang anda perlu lakukan ialah menghantar ‘newsletter’ ke senarai e-mel anda.
  • Teruskan berkongsi ‘listing’ Etsy anda beberapa kali pada platform media sosial anda, termasuk akaun Instagram anda.

Bagaimana Pelanggan Boleh Mencetak Muat Turun Digital

Pelanggan yang membeli muat turun digital daripada Etsy boleh mencetaknya dengan langkah mudah.

Selepas pelanggan melengkapkan pembelian, mereka akan dapat mengakses fail melalui akaun Etsy mereka dalam bahagian “Your Orders”. Dari sana, mereka boleh memuat turun fail ke komputer mereka.

Setelah fail disimpan ke komputer mereka, mereka boleh membukanya dan mencetaknya dari mana-mana pencetak. Sesetengah pencetak membenarkan pelanggan mencetak terus daripada akaun Etsy mereka dengan menyambungkan akaun mereka ke pencetak.

Pelanggan yang mempunyai sebarang soalan tentang mencetak muat turun digital mereka boleh menghubungi penjual melalui sistem mesej Etsy.

Dengan mengikuti langkah mudah ini, pelanggan boleh mencetak muat turun digital mereka dengan mudah melalui Etsy.

Kesimpulan


Menjual muat turun digital adalah mudah dengan Etsy. Anda perlu mencipta fail digital seni yang anda ingin jual. Anda mungkin sudah mempunyai fail digital jika anda mempromosikan seni anda di laman web dan media sosial anda.

Ikuti saja semua langkah demi langkah cara jual produk digital di Etsy yang saya nyatakan di atas. Pasti anda akan dapat mencipta produk digital pertama anda di Etsy jika buat dengan betul. Memasukkan produk pertama memang agak rumit dan memerlukan masa, tapi percayalah produk yang kedua dan seterusnya akan menjadi lebih mudah.

Jika anda masih tak yakin untuk memulakan bisnes di Etsy, jom pelajari lagi ilmu bisnes di platform luar negara untuk mencipta keuntungan berlipat kali ganda berbanding menjalankan bisnes di Malaysia sahaja!

.

<<<Ilmu Bisnes Luar Negara Untung Berganda-Ganda>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.