Artikel saya sebelum ni saya ada kongsikan dengan anda tentang perbezaan di antara ‘warehouse fulfillment’ vs ‘warehouse’ ni tau! Kali ni saya nak kongsikan pula dengan anda kebaikan ‘warehouse fulfillment’.

kebaikan warehouse fulfillment

Berikut saya senaraikan beberapa kebaikan ‘warehouse fulfillment’:-

1. Menjimatkan Wang Bisnes e-Dagang Anda

Adalah perkara biasa bagi sesebuah syarikat ‘warehouse fulfillment’ mengurus berpuluh-puluh pelanggan pada bila-bila masa di bawah satu bumbung. Dengan menggabungkan semua pelanggan mereka, mereka mempunyai lebih banyak kuasa beli dengan vendor mereka. Daripada bahan, termasuk kotak penghantaran, kepada bahan pembungkusan, juga dikenali sebagai ‘dunnage’, syarikat ‘warehouse fulfillment’ boleh memanfaatkan ini semua untuk mendapatkan diskaun yang banyak yang boleh mereka sampaikan kepada pelanggan mereka. Apatah lagi, penjual tidak perlu menanggung kos kakitangan dan pengurusan produk di ‘warehouse fulfillment’ mereka sendiri.

Perbelanjaan terbesar untuk penjual yang menggunakan perkhidmatan ‘warehouse fulfillment’ ialah penghantaran, yang boleh menjadi sebanyak 70% daripada kos keseluruhan. Broker syarikat ‘warehouse fulfillment’ yang lebih besar dan berpengalaman berurusan dengan kurier, seperti FedEx, UPS dan DHL, untuk mendapatkan diskaun kumpulan – sekali lagi, diskaun ini diturunkan kepada penjual. Ini secara tidak langsung dapat menjimatkan kos penghantaran.

2. Boleh ‘Outsource’ Penyimpanan dan Pengurusan Inventori

Jika penjual yang menghantar beribu-ribu item sehari, menguruskan inventori secara sendirian mungkin lebih mahal dan memakan masa daripada yang sepatutnya. Anda sebagai penjual boleh ‘outsource’ urusan penyimpanan dan pengurusan inventori kepada syarikat ‘warehouse fulfillment’ dan mereka akan mengendalikan tugasan ini dengan lebih cekap.

Anda boleh mula menggunakan ‘warehouse fulfillment’ ini apabila anda tidak lagi dapat menguruskan pesanan yang masuk dan tidak dapat menghantarnya tepat pada masanya.

3. Boleh Fokus Kepada Perkara Yang Lebih Penting Untuk Perkembangan Bisnes Anda

Semasa menerima pesanan, memilih produk, kotak pembungkusan dan penghantaran adalah komponen penting dan memakan masa yang banyak bagi syarikat anda. Apabila tugas ini disalurkan dengan mudah kepada syarikat ‘warehouse fulfillment’ yang berpengalaman bermakna anda mempunyai lebih banyak masa untuk operasi perniagaan seperti perkhidmatan pelanggan, pemasaran dan perancangan strategik.

4. Perkhidmatan ‘e-Commerce Fulfillment’

Dengan lebih banyak tabiat membeli pelanggan yang beralih daripada kedai offline kepada online, penjual wajib menggunakan perkhidmatan syarikat ‘warehouse fulfillment’ yang berpengalaman yang mempunyai kepakaran teknologi dan operasi untuk mengurus ‘e-commerce fulfillment’ mereka.

Syarikat ini boleh menyambung platform e-dagang penjual, seperti eBay atau Amazon, kepada proses operasi untuk memenuhi ratusan, mungkin beribu-ribu, pesanan e-dagang setiap hari.

Syarikat ‘warehouse fulfillment’ ini dapat meningkatkan skala dengan cepat dengan permintaan yang semakin meningkat bagi bisnes e-dagang penjual. Selalunya, bisnes e-dagang melonjak dengan tinggi dalam jualan dalam tempoh yang singkat disebabkan oleh musim dan pelbagai promosi sepanjang tahun. Syarikat ‘warehouse fulfillment’ ini mempunyai ruang dan tenaga kerja yang mencukupi untuk memenuhi keperluan penjual dengan mutu perkhidmatan / kualiti yang cemerlang.

5. Anda Tidak Perlu Memiliki ‘Warehouse’ / Gudang

Jika syarikat anda mempunyai produk yang memang ada permintaan yang tinggi dan anda sedang mengembangkan inventori anda dengan pantas untuk memenuhi keperluan pelanggan, anda tahu bagaimana perasaan apabila inventori anda penuh sehingga melimpah ruah, sama ada di rumah anda, pejabat, ruang penyimpanan atau di tempat lain.

Apabila anda memilih untuk ‘outsource’ kepada syarikat ‘warehouse fulfillment’ / 3PL ini, anda boleh menyimpan semua inventori anda tanpa anda perlu membuat penghantaran, mengendalikan produk, mengatur dan meyusun segala-galanya. Anda boleh lebih memberi tumpuan untuk operasi perniagaan atau pemasaran perniagaan anda sekali gus membantu meningkatkan keuntungan anda.

‘Warehouse fulfillment’ / 3PL akan membantu anda menguruskan aliran inventori daripada pengilang ke tempat mereka. Mereka juga akan memaklumkan anda apabila tahap inventori berada di bawah had tertentu dan mengarahkan lebih banyak inventori untuk dihantar ke ‘warehouse fulfillment’ mereka di mana ia akan mengurangkan kos ‘fulfillment’ anda.

6. Inventori Diagihkan Dengan Lebih Teratur

Salah satu faktor terbesar dalam memilih ‘warehouse fulfillment’ / 3PL ialah mengetahui lokasi mereka sama ada ia berdekatan dengan majoriti pelanggan anda.

Sebaik-baiknya, semakin kurang jarak perjalanan produk anda, semakin cepat produk itu dihantar kepada pelanggan anda dan semakin sedikit wang yang akan anda bayar untuk penghantaran.

Pelanggan hari ini mengharapkan kemudahan dan kepantasan apabila membuat pembelian dalam talian. Mempunyai produk yang disimpan, bersedia untuk dipilih dan dihantar, berdekatan dengan majoriti pelanggan anda (atau berhampiran kawasan utama yang boleh menjangkau jumlah pelanggan yang besar dengan cepat), akan membantu memastikan pembeli mendapat pesanan mereka dalam masa yang sesingkat mungkin.

7. Memanfaatkan Kepakaran dan Pengkhususan

Mengurus logistik adalah sesuatu yang mencabar bagi mana-mana penjual. Ia menambah satu lagi bebanan kerja selain daripada operasi perniagaan lain yang perlu dikendalikan. ‘Warehouse fulfillment’ / 3PL boleh mengendalikan proses yang kompleks ini dan semua bahagian yang terlibat, dengan mudah dan cekap.

Daripada pemprosesan pesanan, pengurusan inventori, pembungkusan dan penghantaran, ‘warehouse fulfillment’ telah mengendalikan tugas-tugas ini selama bertahun-tahun. Mereka mempunyai teknologi dan ‘networking’ yang terbaik untuk menghantar produk kepada pelanggan (atau perniagaan) dengan cepat dan murah. Dalam jangka panjang, menggunakan perkhidmatan ‘warehouse fulfillment’ / 3PL yang berpengalaman adalah sangat kos efektif untuk penjual.


8. Proses ‘Fulfillment’ Dijalankan Secara Automatik

Jom kita lihat kebaikan ‘warehouse fulfillment’ yang seterusnya pula ya!

‘Warehouse fulfillment’ / 3PL menggunakan teknologi terkini untuk operasi mereka. Ini membolehkan setiap langkah proses ‘fulfillment’ dilakukan dan didokumenkan dalam masa yang sebenar. Setiap pesanan pelanggan dihantar secara automatik daripada ‘shopping cart’ e-dagang ke ‘warehouse fulfillment’ untuk dipilih, dibungkus dan dihantar. Dan setelah pesanan dihantar, maklumat ‘tracking’ akan dihantar semula kepada penjual serta pelanggan untuk memastikan semuanya berjalan lancar.

Dengan mempunyai software pengurusan logistik, ‘warehouse fulfillment’ / 3PL boleh menjejak dan mengumpul data pada inventori penjual sepanjang tahun. Maklumat ini boleh membantu untuk meramalkan pertumbuhan perniagaan atau penanda aras (benchmark).

Selalunya ‘warehouse fulfillment’ / 3PL juga mempunyai infrastruktur teknologi untuk berkongsi alat digital mereka dengan penjual. Syarikat DCL, sebagai contoh, mempunyai ‘mobile app’ yang dipanggil eFactory, yang mana penjual boleh melihat status inventori mereka, memantau pesanan dan mendapatkan kemas kini dengan lebih mudah dan mengikut keselesaan mereka hanya melalui telefon pintar sahaja.

9. ‘Value Added Services’

Walaupun tumpuan utama penjual apabila berurusan dengan ‘warehouse fulfillment’ adalah untuk memilih, mengemas dan menghantar pesanan mereka, penjual boleh memanfaatkan perkhidmatan lain yang berkaitan, sering dirujuk sebagai ‘value added services’.

Ia termasuk perkara seperti ‘kitting’, pemasangan dan pengurusan pemulangan. Mempunyai perkhidmatan ini tersedia di hujung jari anda adalah tidak ternilai kerana penjual boleh menyesuaikan keperluan dan aliran pasaran pelanggan mereka dengan cepat.

Berikut ialah beberapa contoh ‘value added services’:

  • Pembungkusan dan pelabelan yang ‘customized’
  • Memasang produk untuk mencipta SKU baru
  • Pita berjenama dan sisipan pemasaran
  • ‘Lite testing’ produk (elektronik)
  • Pengurusan pemulangan dan automasi

Kesimpulan

Banyak jugak ye kebaikan ‘warehouse fulfillment’ ni ya! Jadi, tunggu apa lagi, gunalah perkhidmatan yang ditawarkan oleh ‘warehouse fulfillment’ yang berdekatan dengan pasaran anda!

Namun, jika anda masih tak tahu nak memilih ‘warehouse fulfillment’ mana yang sesuai dengan anda, apa kata anda klik link di bawah dan anda boleh tanya segala kemusykilan tentang ‘warehouse fulfillment’ di situ!

.

<<<Segala Tentang ‘Warehouse Fulfillment’,

Boleh Tanya DI SINI>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.