Hari ni, saya nak kongsi dengan anda beberapa kriteria yang perlu anda tahu apabila anda memilih produk apa yang hendak dijual di Amazon.

apa yang hendak dijual di Amazon

Jom saya perincikan satu persatu supaya anda tidak jadi penjual yang menjual produk ‘syok sendiri’.

1. Lihat produk terlaris untuk setiap kategori dan cari produk trending.

2. Pilih item yang mempunyai permintaan tinggi (atau beberapa permintaan): item tidak semestinya menjual jumlah besar setiap hari. Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya, mana-mana produk yang anda bercadang untuk menjual harus mencapai sekurang-kurangnya 10 jualan setiap hari.

3. Elakkan menjadi terlalu ‘trendy’ atau bermusim supaya anda mempunyai jualan yang konsisten sepanjang tahun. Menjual produk yang sentiasa ada permintaan sepanjang tahun akan membantu anda mencapai pertumbuhan yang mampan.

4. Elakkan memilih pasaran yang sangat tepu, pertimbangkan pasaran antarabangsa.

5. Cari niche dengan permintaan yang konsisten: secara amnya, pembeli selalunya tidak hanya ‘melayari’ di Amazon, tetapi mencari sesuatu yang khusus, contohnya, “Cookbooks for instant pot cooking” adalah lebih khusus daripada “Cookbooks”. Anda boleh menggunakan ‘chrome extension’ untuk mencari produk dalam pasaran khusus, misalnya, ‘Jungle Scout’ untuk melihat volum jualan bulanan pada produk atau produk dengan persaingan yang rendah.

6. Pertimbangkan produk dengan persaingan yang rendah yang boleh menunjukkan pasaran yang belum diterokai (menjual produk dengan jenama terkenal bermakna terlalu banyak persaingan). Mungkin terdapat permintaan yang tinggi untuk produk sebegini, tetapi tidak ramai penjual yang menawarkannya.

7. Manfaatkan ‘product review’ yang sedia ada. Bilangan ‘review’ boleh menunjukkan kekerapan produk telah dibeli atau berapa lama produk / ‘listing’ telah tersedia. Sebilangan kecil ‘review’ yang berada dalam julat 4-5 bintang bermakna produk itu muncul sebagai ‘top seller’ (ada potensi dan kemungkinan persaingan yang kecil).

8. Pertimbangkan produk yang murah untuk diperoleh /dibuat.

9. Uji kualiti produk sebelum anda melabur. Semak sampel daripada pembekal anda.

10. Pilih produk yang mudah dihantar: berhati-hati dengan barang yang ‘fragile’, mudah pecah, mudah rosak atau terdedah kepada kerosakan.

11. Ketahui tentang kos penghantaran dan yuran penjual Amazon. Item seberat dua paun akan menjadi ringan dan mudah dihantar, yang boleh membantu mengurangkan kos penghantaran anda.

12. Pertimbangkan untuk mencipta jenama anda sendiri. Produk label peribadi boleh menjadi lebih murah untuk dibeli berbanding dengan nama besar supaya anda boleh menjana lebih banyak keuntungan daripadanya. Anda juga mempunyai kawalan ke atas cara anda memasarkan dan mempersembahkan produk (namun, anda masih perlu mereka bentuk logo anda sendiri, pembungkusan dan membina ‘database’ pelanggan).

Kesimpulan

12 kriteria di atas boleh anda jadikan sebagai rujukan sekiranya anda mencari-cari apa yang hendak dijual di Amazon. Ambil masa anda untuk memperhalusi setiap kriteria yang dinyatakan agar produk yang hendak anda jual nanti betul-betul ‘meletop’ dan memberi keuntungan yang lumayan yang anda harapkan.

Semoga perkongsian kali ni memberi manfaat kepada anda! Jika anda masih tercari-cari ‘GURU’ untuk belajar tentang ilmu bisnes di platfrom Amazon mahupun eBay, anda boleh klik link di bawah ya!

InsyaAllah…pasti anda temui jawapannya. Dah ramai yang menceburi bisnes di platform antarabangsa hanya dengan berguru dengan BELIAU!

.

<<<GURU Amazon & eBay>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.