Artikel saya kali ni masih lagi berkisarkan cerita pasal FBA. Hari ni saya nak kongsi dengan anda pula apakah pengurusan inventori FBA ni? Pasti ramai yang masih tak faham sepenuhnya kan?

Pengurusan inventori terdiri daripada proses dan aktiviti yang berlaku antara saat anda mendapatkan inventori anda dan saat anda menjualnya kepada pelanggan akhir. Sebarang perkara yang kecil berlaku pada pengurusan inventori boleh memberi impak yang besar pada keuntungan anda sama ada untuk lebih baik atau lebih teruk.

Jika ianya dapat diselesaikan dengan baik, pengurusan inventori boleh meningkatkan jualan. Peluang yang terlepas, sebaliknya, bermakna anda akan kehilangan hasil dan keuntungan.

apakah pengurusan inventori FBA

Apakah Pengurusan Inventori?

Inventori ialah stok produk yang anda miliki dan merancang untuk menjual melalui perniagaan anda. Pengurusan inventori ialah proses menjejak dan menyimpan produk untuk memenuhi permintaan pelanggan dengan cepat dan cekap. Ia terpakai pada cara anda mendapatkan, menyimpan dan memproses produk untuk menyediakannya untuk dijual.

Berapa Banyak ‘Fulfillment Center’ Amazon?

Di peringkat global, Amazon mengendalikan lebih daripada 175 ‘fulfillment center’ dengan lebih 150 juta kaki persegi ruang.

Berapa Banyak Ruang Rak Dikhaskan Untuk Penjual Pihak Ketiga di ‘Fulfillment Center’?

  • Bersaiz sekitar 800,000 kaki persegi, ‘fulfillment center’ yang tersusun boleh menggaji lebih daripada 1,500 pekerja sepenuh masa.
  • Bersaiz dari 600,000 hingga 1 juta kaki persegi, ‘fulfillment center’ yang tidak tersusun menggaji lebih daripada 1,000 rakan sepenuh masa.
  • Banyaknya ‘fulfillment center’ bersamaan dengan 28 padang bola sepak dan boleh memuatkan berpuluh-puluh juta barang pada mana-mana hari tertentu.

Apakah Inovasi Yang Telah Dihasilkan Oleh Amazon Untuk Membantu Pemilik Perniagaan?

Amazon melabur $15 bilion dan melancarkan 225 ‘tools’ dan perkhidmatan baharu pada 2019 untuk membantu penjual pihak ketiga di seluruh dunia—kebanyakannya perniagaan kecil dan sederhana—berkembang maju.


“Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Amazon telah melabur lebih $30 bilion dalam ‘fulfillment network’ dan ‘fulfillment technology’. Penambahbaikan ini termasuk menambah 35 juta kaki padu ruang ke ‘fulfillment centers.”
Leonora Fink
Pengurus Produk Utama Amazon, FBA

.

Apakah Sistem Pengurusan Inventori?

Sistem pengurusan inventori menjejaki produk daripada perolehan kepada penghantaran. Sistem pengurusan inventori boleh membantu anda membuat keputusan perniagaan yang penting seperti bilangan unit yang anda perlukan, tahap inventori optimum anda, masa untuk menyusun semula item dan produk yang hendak dibubarkan atau dialih keluar.

Sistem inventori yang betul boleh memberi anda gambaran realistik tentang perkara yang anda ada dan membantu anda menjalankan perniagaan anda dengan cekap. Sistem inventori boleh menjadi kiraan manual dan gabungan lejar, ‘spreadsheet’ atau penyelesaian digital automatik.

Memilih penyelesaian yang tepat untuk keperluan anda bergantung pada:

  • Saiz perniagaan anda
  • Sifat produk yang anda jual
  • Industri yang anda berkhidmat
  • Saluran jualan anda

Apabila sistem berfungsi dengan betul, anda tahu produk yang anda ada, bersama-sama dengan metrik penting seperti ruang rak yang tersedia, jumlah unit dalam stok dan lokasi penyimpanan tepat produk individu.

Pengurusan Inventori ‘Multi-Channel’


Untuk penjual yang menjual melalui ‘multi-channel’ dan laman web, Amazon menyediakan software percuma yang dipanggil Veeqo yang akan ‘sync’ dan menjejaki inventori merentas ‘multi-channel’, lokasi dan FBA.

Apabila anda membuat jualan pada satu ‘channel’, Veeqo memastikan tahap inventori anda dikurangkan merentas semua channel’ anda, dan akan menghalang penjualan berlebihan. Jika anda nak ketahui lebih lanjut tentang Veeqo, anda boleh klik DI SINI.

.

Kesimpulan

Untuk pengetahuan anda semua, Amazon menawarkan set ‘tool’ pengurusan inventori untuk perniagaan yang menjual di Amazon.

Perniagaan dan usahawan e-dagang yang menggunakan FBA mendapat akses kepada set ‘tool’ dan laporan ini untuk membantu mereka menjejaki inventori mereka di ‘fulfillment center’ Amazon. ‘Tool’ ini disediakan di ‘Dashboard’ dalam ‘Seller Central’ atau ‘Seller Central Apps’. Anda boleh klik DI SINI untuk mendapatkan ‘Seller Central’.

Semoga artikel saya kali ni dapat memberi sedikit manfaat kepada anda yang baru mula nak faham apakah pengurusan inventori FBA ni! Tapi, jika anda masih ‘blur’ dan ingin dapatkan maklumat lebih terperinci tentang FBA, anda klik link kat bawah ni tau, anda seseorang yang akan membantu anda!

.

<<<Seseorang Yang Akan Bantu Anda Tentang FBA>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.