Artikel saya kali ni, saya nak kongsi 8 tips mengurus inventori dengan berkesan. Jika anda dah baca artikel saya sebelum-sebelum ni tentang pengurusan inventori, pasti anda lebih faham tentang pengurusan inventori dan tips kali ni akan menjadikan anda lebih jelas.

Terdapat beberapa langkah kecil namun berkesan yang boleh anda ambil untuk mengoptimumkan proses inventori anda. Sebagai contoh, berapa banyak maklumat produk yang boleh anda jejaki? Selain menjejak unit produk secara individu, mungkin anda boleh meningkatkan jualan dengan menjejaki dimensi dan berat produk atau kod bar. Data seperti ini membolehkan anda memanfaatkan ruang penyimpanan kosong sepenuhnya atau mengelakkan daripada terlalu banyak stok di tangan.

Untuk mendorong jualan ke arah yang betul dan menggembirakan pelanggan, ikuti petua pengurusan inventori teratas ini.

Berikut ialah 8 tips mengurus inventori dengan berkesan untuk mendorong jualan ke arah yang betul dan boleh menggembirakan pelanggan anda:-


1. Membina dan Mengekalkan Hubungan Dengan Pembekal

Pembekal anda adalah penting dalam perniagaan anda. Kejayaan anda boleh membantu perniagaan mereka juga.

Beberapa cara untuk mengekalkan hubungan yang sihat dengan pembekal termasuk:

  • Membayar bil anda tepat pada masanya
  • Melayan pembekal anda dengan hormat
  • Berkomunikasi dengan kerap dan kerap
  • Menawarkan maklum balas yang membina
  • Membina muhibah dengan merujuk perniagaan

Galakkan interaksi positif dengan pemain utama dalam rantaian bekalan anda untuk mendapatkan produk yang tepat pada masanya dan menjangkakan sebarang isu pembuatan atau penghantaran.

2. Pantau ‘Sell-Through Rate’ Anda

‘Sell-Through Rate’ mengukur sejauh mana anda mengimbangi tahap inventori anda. Kuncinya adalah untuk mencapai keseimbangan yang sihat antara inventori masuk dan keluar.

Gunakan kaedah ramalan jualan atau ukur kuantiti pesanan yang lalu untuk menjangka permintaan. Jangan simpan lebih banyak daripada yang anda mungkin boleh jual, kerana ini akan meningkatkan kos pergudangan anda.

Kalau anda nak tahu bagaimana nak improve ‘sell-through rate’, anda boleh tonton video di bawah ni:-

Walaupun anda ingin mengelakkan inventori berlebihan, anda juga perlu menyimpan stok yang mencukupi untuk memenuhi permintaan pelanggan walaupun semasa musim yang anda paling sibuk.

Pantau jualan untuk merancang secara strategik jumlah inventori yang anda perlukan sepanjang tahun kalendar. Anda juga perlu menyimpan ‘backup unit’ yang mencukupi untuk memastikan anda tidak akan kehabisan inventori akibat putus rantaian bekalan, masalah penghantaran atau kesilapan dalam memenuhi pesanan.

Anda perlu ‘track’ bekalan untuk produk terlaris kerana ia akan membantu anda merancang dan menyusun semula untuk mengelakkan kehabisan stok dan kehilangan potensi jualan. Menyimpan produk popular juga boleh membantu perniagaan anda memperoleh atau mengekalkan keuntungan dan berkembang.


4. Jalankan Promosi Untuk Mengurangkan Stok Lama

Elakkan kerosakan atau bayaran penyimpanan yang tidak perlu. Buat promosi pada produk yang lama untuk meningkatkan jualan dan mengosongkan ruang penyimpanan di gudang anda.

Apabila produk tidak dijual dalam tempoh lebih 90 hari, anda boleh mengambil tindakan untuk mengelakkan stok lama. ‘Amazon’s Inventory Performance Index’ boleh memberikan ‘custom recommendations’ seperti mengalih keluar item atau mencairkan stok dengan promosi atau tawaran masa terhad.

5. Perhatikan Margin Anda

Margin jualan yang sihat adalah tanda kecergasan perniagaan anda. Jejaki semua kos operasi anda, termasuk kos mendapatkan barangan, penghantaran, penyimpanan dan ‘order fulfillment’.

“Pertimbangkan semua kos. Fahami dengan baik tentang yuran dan jumlah margin yang anda akan ada setelah anda menjual produk anda.”
Leah C.
FBA Inventory Optimization Team


6. Kurangkan Lebihan Inventori Untuk Meningkatkan Keuntungan Anda

Tips mengurus inventori dengan berkesan

Tandakan produk atau buat tawaran istimewa untuk mencairkan inventori yang sudah lama atau lebihan stok produk. Walaupun anda mungkin menjual produk dengan harga kurang daripada yang anda bayangkan, ini akan membantu anda mengelakkan ‘sunk costs’ untuk meneruskan stok produk dalam kemudahan penyimpanan anda.

‘Sunk Costs’
Merujuk kepada wang yang telah anda belanjakan dan tidak boleh pulih. Jika stok berada di rak selama lebih dari tiga bulan, anda mungkin tidak dapat memperolehi semula perbelanjaan yang telah anda keluarkan untuk memperoleh dan menyimpan item tersebut.


7. Pilih Sistem Pengurusan Inventori Yang Betul

Software pengurusan inventori boleh membantu mengekalkan tahap inventori yang sesuai.

Terdapat banyak pilihan software di luar sana untuk dipilih. Pastikan anda memilih sistem yang:

  • ‘Sync’ dengan ‘order fulfillment’ anda atau laman web jualan
  • Menyediakan ramalan permintaan
  • Memberi amaran kepada anda apabila item hampir habis
  • Membenarkan pengimbasan kod bar yang cepat dan mudah
  • Menjejaki semua maklumat produk yang berkaitan

Sistem pengurusan inventori Amazon di ‘Seller Central’ menggunakan model untuk memberikan ‘custom recommendations’ berdasarkan keperluan inventori unik setiap perniagaan.

Sama ada anda memilih FBA atau menggunakan sumber alternatif untuk ‘fulfillment’, software inventori hendaklah:

  • Sediakan cadangan pengisian semula stok
  • Sepadukan dengan semua ‘channel’ jualan online anda
  • Jejaki dan sediakan laporan tentang jenis, kuantiti dan dimensi produk
  • Jejaki bilangan hari anda telah menyimpan produk dalam gudang


8. Mengekalkan Perlindungan Inventori Selama Empat Minggu

Tidak hairanlah penjual e-dagang yang menawarkan penghantaran lebih pantas biasanya melihat kadar penukaran yang lebih tinggi pada produk mereka.

Mempunyai inventori yang mencukupi untuk memenuhi permintaan secara bergilir-gilir dalam tempoh empat minggu secara amnya adalah ideal. Empat minggu adalah masa yang terbaik kerana ia menyediakan masa yang cukup untuk:

  • Mengedarkan inventori dan menjimatkan kos ‘order fulfillment’.
  • Penghantaran yang lebih pantas untuk menggembirakan pelanggan.
  • Minimumkan kehilangan peluang jualan dan kekurangan stok.
  • Elakkan inventori berlebihan, membantu anda menjimatkan kos penyimpanan.

Penjual FBA harus mengekalkan perlindungan selama empat minggu untuk membolehkan Amazon mengedarkan inventori ke gudang-gudang. Pesanan e-dagang datang dari seluruh Amerika Syarikat. Mempunyai stok yang diedarkan membantu menyediakan penghantaran yang lebih cepat kepada pelanggan.

Kesimpulan


Langkah mudah untuk mengubah jualan yang tidak memberangsangkan kepada perniagaan yang berkembang pesat ialah dengan menguruskan inventori anda dengan cekap. Lebih cekap anda menguruskan inventori anda, lebih menguntungkan perniagaan anda.

Asas pengurusan inventori yang baik termasuk penghantaran produk secepat mungkin, mengekalkan stok yang mencukupi untuk memenuhi permintaan (walaupun semasa musim puncak), dan melindungi rantai bekalan anda daripada gangguan akibat cuaca dan faktor lain yang tidak dapat diramalkan. Khususnya, fokus pada kawasan yang anda boleh mengurangkan kos, seperti penyimpanan dan ‘order fulfillment’.

Anda boleh praktiskan 8 tips mengurus inventori dengan berkesan yang saya nyatakan di atas dan amalkannya secara konsisten. Anda perlu sentiasa waspada terhadap kelewatan dalam ‘listing’, penjualan atau penghantaran produk. Jangan lupa untuk respon pada apa jua masalah apabila ia timbul untuk membantu meminimumkan kos, mengekalkan ‘sell-through rate’ yang baik dan meningkatkan prestasi inventori secara keseluruhan.

Pengurusan inventori yang baik adalah mengenai keseimbangan. Anda perlu memastikan anda mempunyai inventori yang mencukupi untuk menampung permintaan, tetapi tidak terlalu banyak stok. Urus inventori anda secara berterusan untuk mendapatkan pulangan pelaburan anda.

Jika anda ingin tahu dengan lebih mendalam tentang FBA ni, jom klik link di bawah ni:-

.

<<<Ilmu Yang Lebih Mendalam Tentang Amazon dan FBA>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.