Saya telah kongsikan beberapa artikel sebelum ni tentang pengurusan inventori yang disediakan oleh perkhidmatan ‘Fulfillment by Amazon’ (FBA). Namun, pasti ada yang masih kurang jelas tentang cara pengurusan inventorinya. Berikut saya senaraikan beberapa Q&A tentang pengurusan inventori FBA:-

Q&A tentang pengurusan inventori FBA

1. Bagaimanakah anda mengukur untuk melihat sama ada anda berjaya mengurus inventori?

Terdapat beberapa cara untuk mengukur pengurusan inventori anda. Tiga kaedah biasa ialah:

  • ‘Sell-through rate’
  • ‘Inventory Age Report’
  • ‘Inventory performance index’


Sell-through rate‘ mengukur sejauh mana anda mengimbangi tahap inventori dan jualan anda. Ia dikira dengan membahagikan bilangan unit yang dijual (number of units sold) dengan bilangan unit yang diterima (number of units received):

Q&A tentang pengurusan inventori FBA 1

‘FBA sell-through rate‘ dikira dengan membahagikan jumlah unit yang dihantar kepada pelanggan dalam 90 hari lalu (total units shipped to customers in the past 90 days) dengan purata bilangan unit dalam inventori FBA anda dalam tempoh yang sama (average number of units in your FBA inventory during the same period):

Q&A tentang pengurusan inventori FBA 2

Inventory turnover rate‘ ialah ukuran seberapa cepat anda menjual dan menyimpan semula produk. Ia dikira dengan membahagikan kos barang yang dijual (cost of goods sold) dengan purata inventori (average inventory):

Ia boleh membantu anda menentukan masa untuk menyimpan semula item, membuat perubahan harga atau menjalankan promosi untuk meningkatkan jualan dan meningkatkan perolehan.

‘Inventory Performance Index’ ialah sistem pemarkahan Amazon berdasarkan sejauh mana anda mengurus inventori anda. Skor prestasi yang lebih tinggi menunjukkan kecekapan inventori dan boleh memberi anda lebih banyak kapasiti penyimpanan di ‘fulfillment centre’ Amazon.

2. Apakah yang dilakukan oleh sistem pengurusan inventori?

Sistem inventori membantu anda menguruskan stok anda. Sistem pengurusan inventori yang baik boleh:

  • Jejaki inventori anda
  • ‘Integrate’ dengan proses ‘order fulfillment’ anda
  • Maklumkan anda tentang kekurangan produk
  • Sediakan makluman stok semula
  • Benarkan pengimbasan kod bar untuk membantu anda memproses inventori dengan lebih cepat
  • Menyediakan maklumat semasa tentang produk anda

3. Apakah cara paling mudah untuk menguruskan inventori?

Menggunakan perkhidmatan pengurusan inventori ‘third-party’ seperti ‘Fulfillment by Amazon’ (FBA) membolehkan anda mengautomasikan aspek pengurusan inventori seperti perancangan permintaan, mengekalkan tahap inventori yang ‘sihat’ dan mengelakkan inventori ‘penuaan’ atau kerosakan.

‘Third-party’ juga boleh mengurus inventori secara berskala, membantu anda menjimatkan kos seperti ‘order fulfillment’ sambil menawarkan penghantaran pantas.

4. Apakah perbezaan antara pengurusan pesanan dan pengurusan inventori?

Pengurusan pesanan merujuk kepada cara anda menerima dan memproses pesanan pelanggan. Pengurusan inventori merujuk kepada cara anda mengurus produk melalui kemudahan penyimpanan atau gudang anda. Mengintegrasikan pengurusan pesanan dan pengurusan inventori boleh membantu anda menjalankan perniagaan anda dengan lancar.

5. Apakah ‘inventory turnover ratio’?

‘Inventory turnover ratio’ ialah ukuran sejauh mana anda menguruskan stok anda. Ia boleh membantu anda menentukan masa untuk menyimpan semula item atau membuat perubahan harga atau promosi untuk meningkatkan bilangan jualan dan meningkatkan perolehan. Ia dikira dengan membahagikan kos barang yang dijual (cost of goods sold) dengan purata inventori (average inventory):

Secara umum, ‘inventory ratio’ yang baik adalah antara 5 dan 10.
‘Inventory turnover ratio’ yang lebih tinggi bermakna anda menyimpan kuantiti produk yang betul untuk memenuhi permintaan pelanggan.
‘Inventory turnover ratio’ yang rendah bermakna anda menyimpan terlalu banyak stok, produk tidak laku atau anda menghadapi permintaan pelanggan yang rendah.

5. Apakah kawalan inventori?

Kawalan inventori ialah proses semakan untuk memastikan anda mempunyai jumlah produk yang betul untuk memenuhi pesanan pelanggan. Dengan ‘Amazon Seller App’, anda boleh menyemak tahap inventori semasa dalam perjalanan dan mengikuti perkembangan terkini tentang unit dan kuantiti yang tersedia untuk pembelian.

7. Apakah ‘supply chain management’?

‘Supply chain’ ialah gabungan rangkaian orang dan proses yang mengambil item bermula daripada bahan mentah sehinggalah diakhiri dengan penghantaran produk. Jika anda membuat produk anda sendiri, ‘supply chain’ termasuk tempat anda mendapatkan bahan mentah anda. Jika anda membeli produk siap daripada pengilang, ‘supply chain’ anda termasuk pihak yang mengeluarkan barangan dan membawanya ke perniagaan anda.

‘Supply chain management’ ialah cara anda mengurus proses anda untuk memperoleh atau mencipta produk sehingga produk dijual. Memperkemas ‘supply chain’ dan mendapatkan produk berkualiti tinggi adalah cara biasa usahawan boleh memperoleh pulangan yang lebih baik dan membina asas pelanggan yang setia.

Pendekatan yang betul untuk mengembangkan jenama anda bergantung pada perniagaan anda, tetapi ‘supply chain’ ialah tempat yang bagus untuk mencari kawasan di mana anda boleh membuat penambahbaikan.

8. Apakah peranan ‘supply chain’ berhubung dengan pengurusan inventori?

Pengurusan inventori adalah sebahagian daripada ‘supply chain’.

‘Supply chain’ mempengaruhi banyak aspek inventori anda. Berikut ialah beberapa cara biasa:

  • Mendapatkan item berkualiti boleh membantu anda mengelakkan ulasan pelanggan negatif dan membina jenama anda.
  • Masa penghantaran mempengaruhi seberapa cepat anda boleh menyimpan semula produk.
  • Meningkatkan kecekapan ‘supply chain’ anda boleh membantu perniagaan anda memperoleh produk pada kos yang lebih rendah dan meningkatkan margin.

Pengurusan inventori merujuk kepada mengawasi proses memperolehi produk untuk dijual.

9. Adakah berbaloi untuk urus inventori dengan ‘third-party fulfillment provider’ aka FBA?

Semasa anda mengembangkan perniagaan anda, mungkin berfaedah untuk membenarkan ‘third-party fulfillment provider’ mengendalikan aspek pengurusan inventori untuk anda.

Jika anda memilih untuk bekerja dengan mereka, semak untuk memastikan ia menyediakan sistem pengurusan inventori dan pesanan—termasuk laporan yang tepat untuk memberi anda gambaran yang jelas tentang perkara yang ada di rak penyimpanan anda pada bila-bila masa.

Sesetengah daripada mereka, seperti ‘Fulfillment by Amazon’ (FBA), boleh memberi anda akses kepada faedah seperti sistem ‘distributed warehouse’ dan penghantaran pantas.

Kesimpulan

Ok lah saya rasa cukup dulu perkongsian saya kali ni mengenai Q&A tentang pengurusan inventori FBA ni ya! Saya harap anda sudah terang lagi bersuluh tentang FBA dan pengurusan inventorinya ya!

Namun, sekiranya masih gelap gelita atau samar-samar, anda boleh klik link di bawah kerana ada seseorang yang akan ‘memimpin’ anda di jalan yang gelap gelita…InsyaAllah!

.

Seseorang Yang Akan ‘Memimpin’ Anda di Jalan Gelap Gelita

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.