Tentu anda nak tahu kan apakah produk TERLARIS dijual di Malaysia 2022? Hari ni saya akan dedahkan kepada anda!

Jom kita lihat satu per satu Top 10 Produk Terlaris Dijual Di Malaysia 2022 secara online:-

1. Elektronik

Elektronik ialah istilah umum untuk pelbagai produk seperti televisyen, kamera dan peranti multimedia lain. Di Malaysia kedai online, meliputi telefon mudah alih, tablet dan elektronik lain. Penyelidikan mendapati bahawa tiga jenis paling popular dalam kategori ini ialah telefon pintar, tablet dan ‘wearable devices’.

produk terlaris dijual di Malaysia 2022 elektronik

2. Pakaian

Terdapat pelbagai jenis pakaian yang terdapat di kedai online Malaysia daripada pakaian fesyen kepada barangan pakaian sukan kepada pakaian tradisional Melayu seperti baju kurung dan baju kebaya.

Penyelidikan menunjukkan bahawa pakaian wanita adalah jenis jualan nombor satu yang terdiri daripada 30% bahagian daripada jumlah jualan fesyen secara online manakala fesyen lelaki menyumbang 22%. Terdapat juga fesyen kanak-kanak yang mempunyai bahagian 7% daripada jumlah jualan fesyen.

produk terlaris dijual di Malaysia 2022 pakaian

3. Kecantikan & Penjagaan Diri

Produk kecantikan popular di kalangan rakyat Malaysia yang membeli-belah secara online. Ini termasuk penjagaan kulit, aksesori kecantikan dan kosmetik yang termasuk solekan, minyak wangi dan barangan penjagaan rambut.

produk terlaris dijual di Malaysia 2022 kecantikan dan penjagaan diri

Dalam kategori ini, penyelidikan menunjukkan bahawa kecantikan wanita adalah jenis jualan nombor satu dengan bahagian 31% daripada jumlah jualan kecantikan manakala fesyen lelaki menyumbang 19%. Jenis lain dalam kategori ini termasuk produk penjagaan bayi (11%) dan peralatan dapur (5%).

4. Produk Penjagaan Bayi

Kategori ini merangkumi semua perkara yang berkaitan dengan kehamilan dan bayi termasuk lampin, botol susu dan pakaian. Barangan lain yang termasuk dalam penjagaan bayi seperti peralatan tempat tidur, tuala, bahkan mainan untuk kanak-kanak berumur sehingga 3 tahun yang menjadikannya pilihan popular untuk membeli-belah secara online.

produk terlaris dijual di Malaysia 2022 penjagaan bayi

5. Makanan & Minuman

Penyelidikan menunjukkan bahawa produk makanan dan minuman digemari oleh pembeli Malaysia antara lima kategori teratas termasuk barangan lain seperti peralatan dapur, kecantikan dan penjagaan diri, produk penjagaan bayi dan fesyen.

produk terlaris dijual di Malaysia 2022 makanan dan minuman

Dalam kategori ini, penyelidikan mendapati bahawa makanan halal adalah jenis yang paling popular dengan bahagian 36% daripada jumlah jualan F&B manakala bekalan haiwan peliharaan mempunyai bahagian 2%.

6. Bekalan Haiwan Peliharaan

Kategori ini meliputi semua haiwan yang dipelihara sebagai haiwan peliharaan termasuk anjing, kucing dan jenis burung lain yang dikurung atau tikus kecil seperti hamster dan arnab. Ia juga termasuk tangki ikan dan ikan emas – sesuatu yang rakyat Malaysia masih suka untuk disimpan di rumah! Item lain dalam kategori ini termasuk makanan haiwan peliharaan dan aksesori anjing.

7. Peralatan Dapur

Selain perabot, peralatan dapur adalah satu lagi kategori yang popular di kalangan rakyat Malaysia membeli-belah secara online. Ini termasuk peralatan makan seperti kutleri, pinggan mangkuk dan barang kaca serta peralatan memasak seperti ketuhar, ketuhar gelombang mikro atau periuk nasi.

Walaupun ini hanya menduduki bahagian 5% daripada jumlah jualan nilai runcit untuk kedai online Malaysia tahun lepas, kajian menunjukkan bahawa rakyat Malaysia mula memberi lebih perhatian kepada jenis jualan ini dengan peningkatan sebanyak 17% pada 2017 berbanding 2016!

8. Perabot

Sebelum ini, orang yang membeli perabot secara online termasuk mereka yang memilih untuk tidak membeli melalui saluran konvensional seperti kedai tradisional bimbang berlaku penipuan. Namun, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, pelanggan juga mula membeli perabot secara online, terutamanya untuk sofa dan katil yang selesa.

9. Buku

Buku masih antara produk popular yang rakyat Malaysia mahu beli melalui kedai online Malaysia kerana kajian menunjukkan orang ramai lebih suka membaca buku di komputer atau ‘mobile device’ mereka daripada membeli buku ‘hardcopy’ hari ini. Perkara yang sama berlaku untuk bentuk hiburan lain seperti muzik dan filem yang mungkin termasuk CD, DVD atau disk Blu-ray.

10. Kasut

Kasut adalah satu lagi kategori terlaris di kalangan rakyat Malaysia dibeli secara online kerana hampir 50% daripada mereka yang ditinjau berkata mereka membeli-belah untuk kasut.

Dan penyelidikan menunjukkan bahawa kasut wanita adalah jenis jualan nombor satu dengan bahagian 30% daripada jumlah jualan kasut manakala fesyen lelaki menyumbang 18%. Jenis lain dalam kategori ini termasuk kasut kanak-kanak (11%) dan kasut sukan (10%).

Kesimpulan

Senarai 10 produk terlaris dijual di Malaysia 2022 secara online adalah berdasarkan kajian tempatan dan antarabangsa serta melalui temu bual dengan orang yang berpengetahuan dan peruncit dalam talian Malaysia.

Membeli-belah untuk perabot, buku dan muzik/filem mungkin tidak begitu popular sekarang seperti membeli pakaian atau kasut tetapi terdapat peningkatan yang berterusan dalam keinginan pelanggan untuk membeli-belah secara online untuk barangan ini. Dan trend itu harus berterusan ke masa hadapan!

Walaupun jualan daripada jenis produk lain seperti alat pembaikan rumah, mainan dan barangan runcit secara relatifnya lebih kecil daripada yang dinyatakan di atas, adalah menarik untuk diperhatikan perkara yang rakyat Malaysia masih suka untuk membeli secara online walaupun selama bertahun-tahun akan datang – masa akan menentukan sama ada senarai ini berubah atau kekal hampir sama!

Justeru itu, anda sebagai usahawan online perlu masukkan beberapa produk di atas ke dalam kedai online anda untuk memastikan anda memperolehi keuntungan yang diharapkan. Jangan jual produk ‘syok sendiri’. Anda perlu melihat kepada ‘demand’ orang ramai terhadap sesuatu produk! Barulah anda mampu dapat untung berlipat kali ganda!

Sekiranya anda masih tak ada kedai online anda sendiri atau buntu untuk membuka kedai online, tapi bercita-cita nak jual produk secara online, bolehlah anda klik link di bawah ya untuk jalan penyelesaian!

.

<<<Cara Memiliki Kedai Online Anda Sendiri>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.