Tahukah anda ada pelbagai cara cari produk online trending yang boleh anda jual di kedai e-dagang anda? Anda mungkin tahu bahawa salah satu ‘trick’ terbesar untuk berjaya ialah mencari produk yang sesuai untuk dijual.

Tidak ada kekurangan kedai e-dagang di luar sana – sebenarnya, terdapat lebih banyak daripada sebelumnya. Ini bermakna anda perlu menjual hanya produk yang betul jika anda mahu pembeli online memilih kedai anda.

Tetapi apakah sebenarnya produk yang menjadi trend dan bagaimana anda boleh mencari produk yang sesuai untuk dijual?

Sebelum tu, jom kita ambil tahu sikit kenapa cara cari produk online trending ni PENTING?

cara cari produk online trending


Produk trending ialah item terkini yang terbukti popular dan mempunyai permintaan yang tinggi.

Produk ini mungkin menjadi trend atas pelbagai sebab. Mungkin ia telah menjadi viral di media sosial atau mungkin terdapat permintaan bermusim yang besar untuk produk ini. Walau apa pun sebab popularitinya, ia adalah item yang dicari oleh sebilangan besar orang dalam talian.

Sebagai contoh, sebelum pandemik COVID-19, kebanyakan kita tidak akan pernah bermimpi memiliki topeng muka. Semasa wabak, bagaimanapun, semua orang memerlukannya untuk kekal selamat dan mematuhi peraturan kerajaan.

Peningkatan besar dalam permintaan ini menyaksikan beribu-ribu peniaga e-dagang mula menjual topeng muka. Inilah yang dinamakan produk trending.

Terdapat pelbagai jenis produk trending seperti trend jangka panjang (item yang sentiasa popular), trend jangka pendek (item yang mengalami peningkatan populariti yang besar untuk masa yang singkat), dan trend bermusim (item yang popular. pada masa tertentu dalam setahun, contohnya pada musim perayaan).

Menjual produk trending di kedai e-dagang anda boleh mendatangkan pelbagai manfaat, termasuk kurang persaingan pada platform seperti Google dan membolehkan anda menetapkan titik harga yang lebih tinggi sambil kekal berdaya saing.

Jom saya dedahkan 10 cara cari produk online trending:-

cara cari produk online trending google trends
Google Trends membolehkan anda melihat sejauh mana popular item tertentu untuk pencari dalam talian.

Google Trends ialah cara terbaik untuk menemui volum carian produk tertentu dalam tempoh masa tertentu, membolehkan anda mengenal pasti betapa popularnya sesuatu item pada masa ini.

Hanya kerana semua orang sedang mencari produk itu sekarang, tidak bermakna ia akan berada dalam masa 12 bulan. Google Trends membolehkan anda melihat trend dari semasa ke semasa supaya anda boleh mengetahui sama ada sesuatu item semakin popular atau tidak.

TIPS: Secara umumnya, jika ‘trend line’ meningkat secara berterusan maka produk berkenaan akan menjadi pilihan yang baik untuk kedai e-dagang anda. Berhati-hati dengan sebarang peningkatan mendadak yang mungkin menunjukkan trend yang akan pupus tidak lama lagi.

2. Aktiviti ‘Influencer’

‘Influencer’ ialah ‘the new rockstars’ dan ‘follower’ mereka kebanyakannya akan mengikut setiap perkataan mereka. Jika mereka mengesyorkan produk, orang akan membelinya.

Sebaik sahaja anda membuat keputusan mengenai niche yang ingin anda sasarkan, ikuti ‘Influencer’ yang sesuai dalam kategori ini di media sosial.

Dalam dunia digital hari ini, ‘Influencer’ selalunya akan menerima produk terkini dan terhangat terlebih dahulu. Jika seorang ‘Influencer’ menceritakan tentangnya, kemungkinan besar produk itu akan menjadi trend secara besar-besaran.

‘Market trends’ dan ‘audience behaviour’ banyak dipengaruhi oleh ‘Influencer’ dan produk yang mereka cadangkan. TikTok dan Instagram adalah dua platform utama untuk anda menggunakan khidmat ‘Influencer’.

3. ‘YouTube Unboxing Videos’

cara cari produk online trending youtube unboxing videos
‘YouTube Unboxing Videos’ popular dalam bidang teknologi, fesyen dan kecantikan.

‘YouTube Unboxing Videos’ melibatkat ‘YouTuber’ (orang yang membuat video YouTube) di mana mereka akan merakamkan diri mereka sedang ‘unboxing’ produk, selalunya memberikan tanggapan pertama mereka.

‘YouTube Unboxing Videos’ boleh memberi manfaat untuk mengetahui produk mana yang paling mendapat tarikan dan liputan dalam talian, dan sangat bagus untuk niche utama seperti fesyen dan kecantikan serta teknologi dan elektronik.

Anda juga boleh mencari “produk trending” di YouTube dan anda akan diberikan pelbagai video ‘unboxing’ produk yang popular sekarang.

Perhatikan dengan teliti tarikh video dimuat naik (anda tidak mahu menumpukan pada produk yang ‘trending’ dua tahun lalu) serta bilangan LIKES, COMMENTS dan VIEWS video tersebut.

4. ‘Amazon Suggest’

cara cari produk online trending amazon suggest
Ciri-ciri cadangan Amazon memberi anda pelbagai istilah carian popular yang berkaitan dengan niche pilihan anda.

Ciri ‘Amazon Suggest’ dalam ‘search bar’ pasaran ialah salah satu cara terbaik untuk menemui produk yang dicari orang.

Selalunya, ciri ini akan menyerlahkan carian popular dan item yang belum mempunyai kategori produk sendiri di kedai e-dagang penjual, memberikan anda peluang untuk mendahului persaingan.

Contohnya, jika anda menaip  “garden furniture” , ‘Amazon suggest’ akan mencadangkan carian seperti “garden furniture covers”, “garden furniture sets”, atau “garden furniture with fire pits” memberi anda idea yang kukuh tentang produk yang mana sedang dicari dan diperkatakan dalam talian.

5. ‘Amazon Movers dan Shakers’

Satu lagi cara anda boleh menggunakan Amazon untuk membantu mengenal pasti produk trend ialah melalui senarai ‘movers’ dan ‘shakers’.

Senarai ini memperincikan semua produk trending yang paling popular sejak kebelakangan ini. Ini adalah ciri yang agak sensitif dengan masa dan hanya kerana ada sesuatu dalam senarai hari ini tidak bermakna ia akan berada di sana esok.

Walau bagaimanapun, ia sesuai jika anda seorang dropshipper atau mempunyai kapasiti untuk melancarkan produk dengan cepat.

6. ‘Popular Sections on Wish List Websites’

Laman web ‘wish list’ seperti Gift Hero biasanya menampilkan bahagian produk popular serta panduan produk yang dibuat oleh pakar mereka berdasarkan produk trend terkini.

Laman web ‘wish list’ ialah laman web untuk orang ramai membuat ‘wish list’

Pengguna boleh membuat ‘wish list’ atas sebab tertentu seperti pendaftaran perkahwinan atau hadiah Krismas. Mereka juga boleh membuat senarai generik item yang mereka ingin beli pada masa hadapan.

Laman web ini menjadi sangat berguna kerana ia selalunya mempunyai bahagian “produk popular”. Di sini anda boleh melihat produk yang sedang ditambahkan pada ‘wish list’ yang paling banyak.

Semakin banyak ‘wish list’ yang menampilkan ciri produk, semakin besar kemungkinan produk itu menjadi produk trending yang berjaya untuk kedai e-dagang anda.

TIPS: Laman web ‘wish list’ popular termasuk Gift Hero dan Giftster.

7. ‘Reddit Threads’

‘Reddit Threads’ ialah sebuah laman web yang penuh dengan komen dan perbincangan mengenai setiap topik yang boleh dibayangkan dan ia boleh menjadi laman web yang berguna untuk mengenal pasti produk yang sedang berkembang.

Terdapat ‘comment threads’ yang didedikasikan untuk orang yang teruja tentang pembelian terbaharu mereka atau membincangkan item ‘wish list’ mereka.

Walau bagaimanapun, perkara terbaik untuk dilakukan ialah memfokuskan pada ‘subreddit’ yang tertumpu pada produk dan niche tertentu anda.

Contohnya, jika anda menjual ‘garden furniture’, perhatikan ‘comment threads’ yang berkaitan dengan ‘gardening’. Cuba kenal pasti sebarang ‘pattern’ dalam ‘posting’ pengguna yang akan membantu anda menentukan jenis ‘garden furniture’ yang terbukti popular.

8. ‘Twitter Trending Hashtags’

Dalam Twitter ada topik dan maklumat yang trending dan ia berguna untuk menentukan produk yang menjadi trending dan yang berpotensi untuk menghasilkan wang kepada anda.

Anda boleh menggunakan ‘search bar’ di Twitter untuk mencari frasa utama yang berkaitan dengan niche anda atau cuba mencari hashtag dan akaun yang berkaitan.

Catat topik yang selalu menjadi trending dan jenis kandungan yang orang siarkan. Jika anda mendapati topik tertentu sentiasa menjadi trending, ia membantu anda untuk mengetahui tentang produk yang akan menjadi popular untuk orang yang membeli-belah dalam talian.

9. ‘Pinterest Suggest’

Pinterest penuh dengan inspirasi estetik dan cadangan produk.

Ciri ‘Pinterest Suggest’ berfungsi sama seperti ‘Amazon Suggest’ seperti yang dinyatakan di atas.

Hanya taip perkataan yang anda ingin cari ke dalam ‘search bar’ dan Pinterest akan membentangkan anda dengan pelbagai istilah carian yang dicadangkan.

Perkataan dan frasa yang dicadangkan biasanya akan menjadi topik trending atau carian yang terbukti popular pada masa terkini, memberikan anda gambaran tentang produk yang akan dicari oleh orang ramai dalam beberapa minggu dan bulan akan datang.

10. ‘Facebook Ad Library’

‘Facebook Ad Library’ boleh menjadi khazanah produk trending tetapi orang ramai sering mengabaikannya apabila mencari inspirasi untuk kedai online mereka.

Terdapat ramai peniaga online kini akan melancarkan barisan produk baru di Facebook dengan kempen iklan yang disasarkan. Anda boleh menggunakan ‘Facebook Ad Library’ untuk menyemak iklan yang pesaing anda siarkan, memberikan anda idea yang baik tentang produk terbaharu mereka.

Anda perlu mengetahui jenama yang ingin anda pantau dan anda boleh mengikutinya dalam ‘Ad Library interface’ supaya anda tidak terlepas pelancaran baru.

Jika pesaing anda melancarkan produk popular tertentu, anda boleh menggunakan maklumat ini untuk memastikan anda dapat menawarkan pelanggan sesuatu yang lebih baik pada harga yang kompetitif.

Kesimpulan


Seperti yang anda lihat, terdapat pelbagai cara cari produk online trending yang boleh anda gunakan untuk mencari produk trending untuk dijual di kedai e-dagang anda.

Saya mengesyorkan anda menggabungkan beberapa teknik ini untuk mendapatkan sebanyak mungkin maklumat tentang perkara yang orang cari dan beli dalam talian.

Sebaik sahaja anda telah menetapkan niche anda, anda akan dapat menggunakan kaedah ini untuk mencari idea produk yang mungkin anda tidak fikirkan sebelum ini.

Menyelidik produk trending ialah cara terbaik untuk memastikan terdapat pasaran yang luas untuk kedai online anda. Lagipun, tentu anda tidak mahu meletakkan produk yang tiada sesiapa pun yang berminat untuk membelinya di kedai online anda bukan?

Memandangkan anda memahami mengapa produk trending boleh menjadi peluang yang baik untuk kedai online anda dan anda pun dah tahu cara untuk mencarinya, maka apa yang perlu anda lakukan ialah anda hanya perlu melaksanakan strategi yang telah saya sarankan dalam artikel ini.

Jadi, tunggu apa lagi, mulakan SEKARANG! Kalau dah jumpa produk trending yang bersesuaian dengan niche anda, boleh lah terus ‘list’kan di dalam kedai e-dagang anda! Tapi kalau masih belum ada kedai e-dagang, klik jer link di bawah. Pasti anda temui jawapannya!

.

<<<Cara Buat Kedai e-Dagang Anda Sendiri>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.