Pembeli suka musim cuti. Inilah masa kegemaran mereka sepanjang tahun untuk mendapatkan tawaran terbaik dan diskaun terhangat. Maka, secara automatik inilah masa yang sesuai untuk penjual memperbaharui strategi pemasaran di eBay semasa musim cuti.

Dengan kira-kira 138 juta pembeli aktif mencari melalui eBay untuk tawaran terbaik musim cuti, penjual mempunyai peluang besar untuk meningkatkan jualan. Namun, persaingan semakin mencabar. Untuk mendapatkan peluang ini dan meningkatkan jualan, penjual mesti mengoptimumkan ‘listing’ di kedai eBay mereka, menstruktur semula inventori dan kaedah lain untuk menarik pengguna.

KESAN MUSIM CUTI TERHADAP PENJUAL

Jualan musim cuti pada 2021 merekodkan pertumbuhan 16% berbanding 2020. Pada tahun 2022, trend ini dijangka meningkat lebih banyak (atas sebab yang lebih kurang sama yang menyebabkan lonjakan jualan percutian 2021).

strategi pemasaran di eBay semasa musim cuti 1

Dua setengah tahun yang dihabiskan di tengah-tengah COVID telah mengubah tingkah laku pengguna secara kekal ke tahap yang hampir menjadi sifat pertama untuk mencari barangan dalam talian. Selain itu, musim cuti menyemarakkan rasa ‘mendesak’ di kalangan pembeli. Semua orang mahukan tawaran terbaik. Orang ramai membeli untuk diri mereka sendiri dan orang lain (kerana pemberian hadiah adalah tradisi percutian yang lazim), jadi jumlah jualan yang diunjurkan juga meningkat.

Bagi penjual eBay, ini diterjemahkan kepada keperluan untuk mengukuhkan pelan pemasaran dan pelaksanaan mereka. Cuba untuk memahami jangkaan pelanggan mengenai promosi khusus percutian dan harga produk dan sediakan strategi sewajarnya untuk mendapatkan lebih banyak jualan.

BAGAIMANA NAK BUAT STRATEGI PROMOSI CUTI UNTUK MENINGKATKAN JUALAN & PENDAPATAN?

Anda memerlukan ‘event calendar’ untuk membuat rancangan yang baik dan berbaloi untuk kedai eBay anda semasa musim cuti. Catat hari-hari apabila anda menjangkakan peningkatan dalam jualan. Untuk aktiviti ini, anda boleh menggunakan data jualan musim cuti tahun sebelumnya dan ramalan jualan tahun semasa. Selepas itu, anda boleh mula menyediakan jadual unik (seperti iklan yang kreatif, kandungan, newsletters, dll.) untuk setiap tarikh. Akhir sekali, laksanakan rancangan anda apabila tiba masa yang sesuai.

Promosi percutian ialah satu siri acara yang difikirkan dengan teliti untuk setiap bulan atau cuti yang anda jual, termasuk Halloween, Minggu Siber, Krismas, Black Friday dan Thanksgiving. Jika anda bergerak ke hadapan dengan langkah yang sesuai, anda boleh memanfaatkan dan memanfaatkan rangsangan dalam jualan yang eBay alami sepanjang musim cuti.

Berikut ialah ‘event calendar’ untuk 2022:-

Kini setelah anda mengetahui senarai ‘event’ yang akan datang, bolehlah anda mulakan strategi jualan di eBay. Di sini, anda memerlukan perancangan yang betul. Apabila anda mula menjual dalam talian, anda perlu merancang segala-galanya. Siapa pengilang anda, cara anda akan memenuhi pesanan anda, gudang, unit penyimpanan yang akan digunakan untuk inventori dan banyak lagi dengan butiran yang rumit.

Untuk membantu penjual eBay mencapai matlamat tersebut, berikut ialah senarai strategi pemasaran di eBay semasa musim cuti:-

1. Promosi Media Sosial

Promosi Media Sosial menjadi salah satu cara untuk mendapatkan perhatian bakal pembeli hari ini. Masalahnya timbul apabila anda tidak tahu bagaimana untuk menggunakan promosi cara ini untuk memihak kepada anda.

Hashtag adalah kuncinya. Mengenal pasti hashtag ‘trending’ dan menggunakannya dalam ‘posting’ anda boleh menjadi potensi untuk produk anda menjangkau kepada lebih ramai lagi orang. Tetapi jangan lupa bahawa anda perlu menggunakan hashtag yang berkaitan untuk membuktikan ia berguna. Menjual kasut sambil menggunakan hashtag untuk selipar tidak akan membantu tujuan anda.

Selain itu, anda boleh menggunakan hashtag pada banyak saluran media sosial seperti Twitter, Instagram, Facebook, Pinterest dan banyak lagi. Jadi, pastikan anda berkongsi ‘posting’ anda pada kesemuanya untuk meningkatkan kewujudan jenama anda di mata bakal pembeli.

2. Tawaran Istimewa untuk Pelanggan Setia

Di musim perayaan, semua pelanggan mahukan tawaran yang tidak boleh mereka tolak. Jadi, ini mungkin masanya anda memberitahu pelanggan anda tentang tawaran eksklusif yang menanti mereka.

Gunakan pemasaran e-mel dan ‘Quick Order Service’ untuk membolehkan pembeli anda sebelum ini melihat bahawa anda mengambil berat terhadap mereka. Memberi mereka diskaun tambahan atau kod kupon unik boleh membantu meningkatkan jualan anda.

3. ‘Flash Sale’

‘Flash sale’ telah ada ‘database’ untuk ‘peminat baru’ dalam beberapa tahun yang lalu. Ia mempunyai jaminan tambahan bahawa bilangan produk yang anda akan sediakan akan membuatkan pembeli sudah terpaku pada skrin mereka.

Menambah ‘flash sale’ ke kedai eBay anda untuk item popular boleh menjadi sangat bermanfaat. Mempunyai ‘flash sale’ yang dirancang dengan secukupnya membuatkan pelanggan menunggu tawaran anda kerana mereka takut terlepas peluang untuk merebut tawaran yang anda tawarkan.

4. ‘Referral Program’

Memperkenalkan ‘referral program’ adalah kaedah yang terbukti berkesan. Orang yang aktif secara sosial cenderung mencari cadangan dan pendapat apabila memilih sesuatu. ‘Referral program’ yang diatur dengan baik boleh membawa anda ramai pelanggan jika anda bersedia untuk mengusahakan penghantaran, promosi dan tawarannya.

5. Tambah ‘Countdown Timer’

Menambah tarikh tamat tempoh atau ‘countdown timer’ pada tawaran anda menimbulkan rasa terdesak di kalangan pembeli. Ini adalah salah satu strategi pemasaran di eBay semasa musim cuti yang terbaik untuk digunakan kerana semakin lama seseorang menunggu untuk membuat keputusan, semakin besar peluang mereka untuk bercakap tentangnya.

Tidak memberi mereka peluang untuk ‘melencong ke tempat lain’ dengan meletakkan ‘bom timer’ dalam bentuk ‘countdown timer’ untuk mewujudkan rasa ketakutan untuk terlepas peluang. Apa yang anda perlu lakukan ialah:-

  • Tawarkan produk yang hangat dan mendapat permintaan.
  • Buat tarikh akhir untuk jualan berakhir.
  • Tambahkan insentif seperti penghantaran percuma untuk 50 pelanggan pertama.
  • Promosikan tawaran untuk mencipta FOMO (Fear of Missing Out) di kalangan penjual.

6. Galakkan Pembeli Membeli Pada ‘Thanksgiving Week’ & Beli Lagi Pada Krismas

Menggalakkan pembeli yang membeli daripada anda semasa minggu Halloween dan Thanksgiving untuk membeli daripada anda semula boleh menjadi mudah jika anda tahu cara untuk melakukannya.

Selain itu, menghantar e-mel dan tawaran promosi untuk membeli-belah menjelang Krismas dengan kupon diskaun yang boleh digunakan oleh pembeli semasa minggu Krismas ialah cara yang berkesan untuk melakukannya. Cubalah untuk tahun 2022 ni pula ya!

Kesimpulan

Persediaan perlu dilakukan untuk menyediakan rancangan perniagaan anda apabila tiba masanya untuk menjual. Mempunyai strategi pemasaran di eBay semasa musim cuti yang merangkumi segala-galanya akan menjadi kunci untuk menjual dan mengatasi jualan anda pada tahun-tahun sebelumnya.

Pastikan anda sentiasa tenang dan beroperasi tanpa sebarang gangguan dengan perancangan yang baik dan strategi pemasaran yang sempurna. Akhir sekali, yakinkan diri dan kekalkan kepercayaan itu dalam diri anda dan nikmatilah keuntungan yang anda impikan!

Jika anda nak tahu lebih lanjut tentang strategi pemasaran di eBay semasa musim cuti ni, apa kata anda klik link di bawah:-

.

<<<Strategi Pemasaran di eBay Semasa Musim Cuti>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.