Adakah anda merupakan seorang usahawan eBay atau Amazon yang menjual produk anda di pasaran USA? Jika ya, adalah baik untuk mengetahui jenis pembeli di USA. Anda perlu tahu bagaimanakah mereka membuat keputusan pembelian? Apa persamaan yang ada pada mereka?

jenis pembeli di USA


Sebelum tu, apa kata saya kongsikan sedikit dengan anda fakta tentang pembelian secara e-dagang di USA. Pada Januari-Mac 2022, jualan e-dagang runcit di Amerika Syarikat berjumlah $249.97 bilion. Ia merupakan peningkatan 2.4% daripada suku sebelumnya dan hasil suku tahunan tertinggi! Sudah tentu, potensi jualan produk anda ke USA amatlah besar dan lumayan!


Walaupun sektor e-dagang sangat menguntungkan, ia masih tidak termasuk semua bakal pembeli! Lebih separuh daripada rakyat Amerika masih lebih suka membeli-belah di kedai offline: 71% daripada responden mengatakan mereka membeli-belah secara peribadi sekurang-kurangnya sekali seminggu. Berjuta-juta orang masih belum mula membeli dalam talian – dan ini bermakna perlu ada seseorang untuk memenuhi keperluan mereka yang semakin meningkat.


62% rakyat Amerika mengatakan mereka terbiasa membeli-belah dalam talian dan membeli sesuatu dalam talian lebih kerap berbanding sebulan sekali. Bagi 60% daripada mereka, faktor penentu ialah peluang untuk mencari apa sahaja yang mereka perlukan tanpa perlu pergi ke kedai secara fizikal!

Jadi, amatlah penting untuk anda mengenali siapa bakal pelanggan anda apabila anda menjual di USA. Saya akan kongsikan dengan anda 10 jenis pembeli di USA yang boleh anda jadikan panduan untuk mula menjual produk di USA:-

1. Kerap Berada Secara Online

31% daripada orang dewasa di Amerika Syarikat mengesahkan mereka “hampir sentiasa”, kekal berhubung dengan komuniti tempatan dan saluran media global mereka pada setiap masa. Untuk sebahagian besar, ini adalah tipikal untuk orang dewasa (di mana 44% orang berumur antara 18 dan 49 tahun mempunyai tabiat di atas) di mana mereka juga berpendidikan kolej dan isi rumah yang berpendapatan tinggi.

2. Umur Lebih Muda

Sebelum ini dilaporkan bahawa orang yang berumur 22-37 membuat 60% daripada pembelian mereka dalam talian, yang merupakan jumlah yang sangat tinggi. Hari ini, pengguna berumur 25-34 merupakan 20.2% daripada pembeli dalam talian, manakala 17.2% daripada pembeli dalam talian berumur antara 35 hingga 44 tahun.

3. Kekurangan Rutin Membeli-belah Dalam Talian Yang Mantap

Seperti yang saya nyatakan di atas, walaupun sebahagian besar penduduk Amerika telah cuba membeli-belah dalam talian sekurang-kurangnya sekali, kebanyakan mereka masih belum membentuk tabiat membeli-belah dalam talian secara tetap.

Hanya 4% rakyat Amerika membuat pembelian dalam talian beberapa kali seminggu, manakala 15% melakukannya setiap minggu dan 18% membeli-belah dalam talian beberapa kali sebulan. Untuk 37%, mereka tidak terlalu kerap membeli-belah dalam talian dan melakukannya hanya beberapa kali sebulan!

4. Tabiat Membeli-belah Yang Dipengaruhi oleh Pandemik

Walaupun minat membeli-belah secara beransur-ansur mula kembali, penyelidik melaporkan bahawa tingkah laku pembeli dalam talian telah banyak dipengaruhi oleh pandemik Covid-19 dan mungkin telah diubah secara kekal.

Walaupun kecenderungan pembelian panik bekalan perubatan dan barangan kebersihan nampaknya semakin berkurangan, terdapat peningkatan minat untuk membeli peralatan kecergasan rumah dan bekalan haiwan peliharaan melalui kedai dalam talian.

5. Sensitiviti Harga

Menurut tinjauan ini, 63% daripada tindakan membeli-belah runcit bermula daripada carian dalam talian. Walaupun pembelian dibuat di kedai offline, kemungkinan besar ia adalah hasil carian dalam talian dan perbandingan harga sebelumnya.

Selain itu, pelanggan yang mewakili majoriti pembeli dalam talian Amerika berkata sebab mereka lebih suka membeli dalam talian ialah peluang untuk membandingkan harga dengan mudah dan mencari diskaun dan kupon.

6. Tidak Bertoleransi Terhadap Kos Tambahan

Statistik beli-belah dalam talian menunjukkan bahawa sebab mengapa 49% pengguna meninggalkan ‘shopping cart’ mereka tanpa melengkapkan pembelian ialah kos tambahan yang tinggi seperti yuran penghantaran atau cukai.

Antara sebab lain untuk meninggalkan kedai dalam talian dengan tangan kosong ialah isu pengalaman pelanggan seperti kesulitan membuat akaun, proses daftar keluar yang panjang atau rumit dan masa penghantaran yang panjang.

7. Perhatian Kepada Perincian

Keupayaan untuk membandingkan harga bukanlah satu-satunya faktor yang dipertimbangkan oleh orang Amerika sebelum membeli dalam talian tambahan pula sesuatu yang mereka belum pernah cuba sebelum ini.

Perkara yang mereka juga hargai ialah peluang untuk bertanya soalan tentang produk dan syarat pembelian, untuk melihat penilaian dan ‘review’ produk dalam talian (sah untuk 32% pembeli), dan untuk mendapatkan nasihat atau cadangan daripada orang yang mereka kenali (penting untuk 23% daripada pembeli).

8. Pilihan Pembayaran Mengikut Umur

Bergantung pada umur mereka, pembeli dalam talian di USA memilih cara yang berbeza untuk membayar pembelian internet mereka.

Contohnya, mereka yang lahir pada 1996-2010 (Gen Z) lebih suka platform ‘peer-to-peer’ seperti Prosper, Peerform, dll. serta pilihan pembayaran mudah alih yang membolehkan mereka menyemak dengan lebih mudah.

Pembeli golongan milenium, pada masa yang sama, memilih kad debit kerana mereka menganggapnya sebagai kaedah pembayaran yang selamat dan dilindungi.

Perkara yang sama berlaku untuk pembeli Gen X, manakala ‘boomer’ juga mungkin memilih sama ada kad debit dan kredit atau mencari pilihan pembayaran tunai semasa penghantaran.

9. Berterusan Mencari Sesuatu Yang Baru

Kebiasaannya pelanggan mengharapkan untuk melihat produk baharu. 75% daripada pertanyaan carian bulanan pembeli adalah perkara baharu, bermakna orang ramai secara aktif sepanjang masa mencari produk yang sebelum ini tidak dikenali.

Lebih-lebih lagi, 69% pelanggan mendedahkan bahawa mereka mengharapkan untuk melihat ketibaan produk baharu setiap kali mereka melawat kedai dalam talian.

10. Keinginan Untuk Meneroka Jenama dan Kedai Baharu

Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, kebanyakan pembeli dalam talian USA tidak mempunyai pilihan pembelian tetap. 75% daripada mereka mencuba corak membeli-belah secara online ini kerana perubahan dalam keadaan ekonomi dan perubahan dalam keutamaan kepada diri mereka sendiri.

Menariknya, 36% daripada mereka sedang mencuba jenama produk yang mereka tidak pernah berurusan sebelum ini, bermakna ini adalah masa yang sesuai untuk perniagaan yang lebih kecil untuk memperkenalkan diri mereka dan cuba memenangi bahagian pasaran yang sedang berkembang pesat ini.

Kesimpulan

Apakah yang boleh kita simpulkan daripada jenis pembeli di USA ini?

Industri e-dagang di Amerika Syarikat ialah destinasi perniagaan berpotensi tinggi untuk pendatang baharu, dan ia akan terus berkembang maju pada masa hadapan. Kunci kejayaan di sini ialah penawaran produk yang betul – mampu milik, pelbagai dan sentiasa berubah.

Justeru itu, anda perlu mengambil peluang ini untuk mula menjual produk anda di pasaran USA. Jika anda tidak tahu caranya, apa kata anda klik link di bawah ni:-

.

<<<Cara Jual Produk Di USA>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.