Pemilihan niche paling untung dan kurang pesaing sentiasa menjadi cabaran yang hebat sebelum anda mula beraksi di pasaran. Walaupun anda tahu banyak tentang e-dagang, anda tidak terlepas daripada melakukan kesilapan semasa memilih niche.

Sekiranya anda memilih niche yang sangat popular akan terdapat persaingan yang sangat tinggi dalam niche tersebut. Syarikat-syarikat besar kebiasaannya memasarkan produk dalam niche sebegini sementara yang lain hanya berpuas hati dengan pendapatan tahap sederhana.

Bagaimana untuk mengelakkan situasi ini? Bagaimana untuk mencari niche paling untung dan kurang pesaing dan yang pastinya mempunyai banyak pelanggan berpotensi? Adakah niche paling untung dan kurang pesaing itu wujud? YA, IANYA MASIH WUJUD!

niche paling untung dan kurang pesaing 1

Pakar dari AliDropship menjalankan kajian untuk mencari niche yang paling prospektif dan ‘evergreen’ dari segi bakal pelanggan dan pesaing. Mereka telah menyemak banyak laporan, ramalan dan maklumat berguna yang lain, dan menentukan beberapa senarai niche paling menguntungkan dengan persaingan yang rendah pada tahun 2022.

Analisis mereka adalah berdasarkan dua sumber data iaitu:

  • Google Trends ialah lawan web yang membolehkan penggunanya menganalisis populariti permintaan carian dalam enjin carian Google. Disebabkan Google Trends, anda dapat melihat sama ada kata kunci (keywords) itu sukar atau tidak dari segi mesra SEO.
  • Ahrefs ialah set alat yang terkenal untuk analisis SEO. Ia membolehkan pengguna Internet menyemak kesukaran kata kunci untuk menduduki tempat teratas dan bilangan permintaan carian. Kesukaran kata kunci ialah alat yang sangat penting untuk mencapai kemesraan SEO kerana anda boleh menyemak tahap persaingan melaluinya.

.

Jom saya dedahkan kepada anda niche paling untung dan kurang pesaing yang boleh anda terokai di tahun 2022 ini:-

1. Produk Tenaga Solar

niche paling untung dan kurang pesaing produk tenaga solar
Solar Powered LED Wind Chimes

Memandangkan ramai orang mula menyedari bahawa komoditi tenaga yang kita gunakan pada masa kini tidak habis-habis, maka produk yang berasaskan tenaga solar mendapat populariti yang melampau.

Sebenarnya, senarai produk yang dikuasakan oleh cahaya matahari tidak begitu banyak. Walau bagaimanapun, barang-barang ini membolehkan orang ramai bukan sahaja menjaga alam tetapi juga menjimatkan wang mereka. Sekarang jom kita lihat apa yang Google Trends boleh beritahu kita tentang populariti produk solar pada masa kini.

Anda boleh lihat bahawa produk solar mendapat permintaan yang melampau selama beberapa tahun. Jadi, ini bagus, tetapi jika terdapat minat yang kuat terhadap produk seperti ini, tahap bekalan juga harus cukup tinggi. Bolehkah kita menyemaknya? Ya, sudah tentu.

Jadi, anda boleh menyemaknya dengan menggunakan Ahrefs. Di Ahrefs anda akan dapat melihat kesukaran kata kunci, volum carian, volum global dan lain-lain lagi. Disebabkan oleh penyelidikan kata kunci ini, anda dapat menilai pelanggan sasaran. Lebih-lebih lagi, adalah mudah untuk anda menyemak sama ada sukar untuk mencipta laman web mesra SEO dalam niche tertentu. Jom kita lihat.

Jadi, menurut gambaran keseluruhan Ahrefs tentang ‘solar power bank’, jelas bahawa niche produk solar tidak begitu kompetitif seperti yang kelihatan pada pandangan pertama. Pada masa yang sama, volum carian global cukup tinggi dan berjumlah lebih 30K.

Itulah sebabnya jika anda menjalankan perniagaan dropshipping atau baru ingin memulakannya, terdapat peluang besar untuk anda menjual produk solar dan menjana pendapatan yang tinggi melaluinya!

2. Produk ‘Eco-Friendly’

niche paling untung dan kurang pesaing produk eco-friendly

Sehingga kini, ramai orang cuba mengikuti idea memelihara alam semula jadi. Mereka bukan sahaja menggunakan sumber tenaga boleh diperbaharui tetapi juga berusaha sedaya upaya untuk melepaskan semua bahan yang tidak boleh terbiodegradasi.

Ini adalah sesuatu yang baik, di mana ia boleh menjadi satu lagi idea perniagaan untuk kedai dropshipping anda. Tetapi pertama-tama sekali jom kita pastikan sama ada kategori produk ini dalam permintaan ataupun tidak.

Apabila melihat apa yang Google Trends katakan tentang produk ‘eco-friendly’, jelas bahawa popularitinya benar-benar mendapat momentum. Sekarang anda mungkin bertanya produk mana yang menarik perhatian anda untuk dijual secara online? Produk-produknya adalah seperti ‘biodegradable trash bags’, ‘toilet paper’ dan seumpamanya.

Jadi, jika kita melihat Ahrefs dan gambaran keseluruhannya tentang ‘biodegradable trash bags’, sebagai contoh, kita akan melihat bahawa volum carian global cukup tinggi dan berjumlah hampir 7K. Dan sebagai tambahan, lihat pada kesukaran kata kunci (keyword difficulty) – ia sentiasa rendah! Perkara yang sama berlaku untuk ‘biodegradable toilet paper’.

Itulah sebabnya jika anda pemilik kedai online, jangan lupa untuk beri perhatian kepada produk ‘eco-friendly’.

3. Peralatan ‘Home Office’

niche paling untung dan kurang pesaing produk home office

Bukan rahsia lagi bahawa 2022, serta 2020, dicemari oleh wabak COVID-19. Sehubungan itu, berbilion-bilion orang kini terpaksa menyaksikan betapa banyak aspek asas kehidupan manusia sedang berubah. Dan kerana proses ini adalah mustahil untuk diterbalikkan, terdapat idea yang sangat bagus untuk menjadikan akibat wabak ini berkesan untuk anda.

Pada tahun 2022, trend bekerja dari rumah terus meningkat. Ini disebabkan oleh beberapa batasan yang perlu dikenakan oleh kerajaan, dan keadaan epidemiologi secara keseluruhan kerana ramai orang masih takut untuk meninggalkan rumah mereka.

Walau apa pun alasannya, penganalisis menyerlahkan peningkatan mendadak dalam permintaan untuk peralatan ‘home office’.

Malah, jika anda berfikir untuk mula menjual peralatan ‘home office’ dan menjana pendapatan dengan produk jenis ini, anda akan terkejut dengan pelbagai produk yang boleh anda tambahkan pada senarai produk kedai online anda. Jika anda ingin menjual secara dropshipping, saya mengesyorkan agar anda memberi perhatian khusus kepada ‘laptop stand’, aksesori komputer (kamera web, ‘mouse’, dll.), pakaian ‘home office’ dan sebagainya.

Untuk memastikan fakta bahawa peralatan ‘home office’ boleh ditambah ke senarai niche yang menguntungkan dengan persaingan yang rendah, lihat gambaran keseluruhan Ahrefs. Menurut sumber ini, pada pandangan pertama, semacam tidak semudah menyertai perniagaan ini. Walau bagaimanapun, jika anda melihat pada kadar carian volum global yang melebihi 160K, jelas bahawa niche ini pasti bernilai dan anda harus memberi perhatian kepadanya.

4. Kesihatan dan Kecantikan

niche paling untung dan kurang pesaing produk kesihatan dan kecantikan

Bukan rahsia bagi sesiapa sahaja bahawa produk kesihatan & kecantikan sentiasa digemari ramai. Jadi, adakah ini peluang yang baik untuk anda sebagai pemilik kedai online? Ya betul!

Jom kita lihat apa yang dikatakan statistik tentang niche ini.

Ia jelas bahawa dalam beberapa tahun produk kesihatan dan kecantikan mendapat permintaan yang tinggi. Jom kita menilai pula tahap persaingan dalam niche ini dengan menggunakan Ahrefs.

Seperti yang anda lihat di atas, kesukaran kata kunci (keyword difficulty} adalah sangat rendah. Walaupun begitu, mari kita lihat volum carian global yang berjumlah lebih daripada 10K. Apakah maksudnya untuk anda sebagai pemilik kedai online? Jika anda melakukan usaha pemasaran khusus, anda berkemungkinan besar akan berjaya dalam bidang ini.

5. Produk Haiwan Peliharaan

niche paling untung dan kurang pesaing produk haiwan peliharaan

Haiwan peliharaan telah menjadi satu aspek yang penting, malah sangat diperlukan dalam kehidupan seharian kita. Itulah sebabnya terdapat idea bahawa produk haiwan peliharaan akan menjadi sangat popular pada masa kini. Jom kita semak dengan Google Trends.

Di sini kita dapat melihat bahawa minat terhadap niche ini tidak berkembang secara berterusan, sementara itu, ia sudah cukup tinggi dan mengekalkan kedudukan ini selama bertahun-tahun. Itulah sebabnya ia akan menjadi idea khusus yang bagus untuk mula menjual semula produk haiwan kesayangan, bukan? Jom kita pastikannya dengan melihat dengan Ahrefs pula!

Jika kita mengambil ‘pet feeder’, sebagai contoh, kita akan melihat bahawa kesukaran kata kunci (keyword difficulty) adalah cukup rendah. Pada masa yang sama, bilangan bakal pelanggan semakin meningkat dan berjumlah hampir 4K. Bunyi seperti niche yang sangat berbaloi untuk anda mulakan, bukan?

Jadi, sama ada anda seorang pencinta haiwan kesayangan atau tidak, mulakan menjual produk haiwan kesayangan kerana kategori produk ini membolehkan anda mencipta jenama yang kukuh dan menggunakannya sebagai sumber pendapatan tinggi yang stabil!

.

Kesimpulan


Jadi, tidak kira sama ada anda pemilik kedai online yang berpengalaman atau baru ingin memulakan perniagaan online, pemilihan niche adalah tugas yang mencabar tetapi ianya amat penting untuk anda.

Saya berharap dengan perkongsian niche paling untung dan kurang pesaing berguna untuk anda dan membolehkan anda memulakan perniagaan online anda sendiri, mengembangkan usaha niaga e-dagang anda dan melakukan apa sahaja untuk membina empayar kewangan anda dan mula menjana pendapatan!

Sekiranya anda tidak tahu bagaimana untuk mula menjual produk-produk dalam niche seperti di atas, anda boleh klik link di bawah untuk belajar mengenainya!

.

<<<Anda Boleh Mula Jual Niche Paling Untung dan Kurang Pesaing DI SINI>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.