Sesiapa sahaja boleh menjadi viral di TikTok, tanpa mengira bilangan ‘follower’. Jom saya kongsikan dengan anda cara menjadi viral di TikTok.

Menjadi viral di TikTok bukan lagi cerita dongeng. Sesiapa sahaja boleh melakukannya. Platform ini telah muncul sebagai salah satu komuniti media sosial yang paling popular hari ini.

Sesiapa sahaja boleh meletupkan TikTok, sama ada mereka mempunyai 2 ‘follower’ atau 200K. Ia bukan secara tidak sengaja. Algoritma app ini memberikan peluang yang sama kepada semua pengguna untuk menjadi viral dan membina ‘follower’ dari masa ke semasa.


cara menjadi viral di TikTok

Seperti mana-mana algoritma media sosial, TikTok memilih kandungan untuk penggunanya dengan mengesyorkan video yang serupa dengan video yang telah mereka libatkan.

Sistem pengesyoran platform melihat pada video yang telah ditonton, disukai, dikongsi dan diulas oleh pengguna serta memecahkan atribut seperti kandungan video, teks yang digunakan dalam video dan muzik latar belakang. Ia kemudiannya menyampaikan kepada mereka kandungan serupa daripada pengguna TikTok yang mungkin belum mereka ikuti. Ini turun pada ‘feed’ FYP (For You Page).

Satu perkara yang algoritma TikTok tidak ambil kira ialah kiraan ‘follower’ profil TikTok atau nombor penglibatan terdahulu. Anda berkemungkinan besar melihat ‘post’ anda dengan beberapa juta tontonan kerana video anda ditonton oleh pengguna baharu.

Selain itu, setiap video di TikTok mendapat peluang untuk menjadi viral melalui FYP. Apabila anda menyiarkan video, apps ini akan memaparkannya pada kumpulan kecil FYP pengguna yang dipilih dan disusun. Bergantung pada prestasinya, ia kemudiannya boleh dirangsang untuk mendapat khalayak yang lebih besar.

Tidak setiap video akan disiarkan dengan cara ini, tetapi fungsi algoritma TikTok ini memberi peluang yang besar kepada setiap video yang di’upload’ untuk menjadi viral.

.

Bagaimana Cara Menjadi Viral di TikTok?


1. Fahami Trend

TikTok mula-mula muncul dengan pengguna yang lebih muda. Ia dipacu trend secara agresif. Anda tidak perlu melihat jauh untuk mencari trend untuk diikuti. Mungkin anda boleh melihatnya di FYP.

Kerana sifat algoritma, lebih ramai pengguna terlibat dengan trend, lebih banyak apps mempromosikan video yang trending tersebut. Oleh itu, langkah pertama untuk menjadi viral di TikTok ialah anda perlu perhatikan trend tersebut. Semakin terkini anda mengikuti trend harian di TikTok, semakin mudah untuk mencipta ‘content’ yang relevan dan tepat pada masanya.

2. Perlu Ada Unsur ‘Humor’

Unsur ‘humor’ adalah ‘nadi ‘TikTok. Daripada vlogging gaya hidup hingga video inspirasi gim, humor menyatukan mereka semua.

Humor membuatkan pengguna terus terlibat dan lebih cenderung untuk menonton video sehingga tamat. Jika mereka mendapati anda mempunyai rasa humor yang serupa dengan mereka, mereka mungkin mengikuti video anda untuk jangka panjang.

Anda tidak perlu menjadi ‘Raja Lawak’ untuk membuat orang ketawa di TikTok. Anda hanya perlu menjadi diri anda sendiri.

3. Gunakan Hashtag (#)

Hashtag ialah salah satu isyarat kedudukan algoritma TikTok. Ini bermakna memasukkan hashtag dalam video anda memudahkan algoritma untuk meletakkannya di hadapan pengguna yang akan memberi respon.

Elakkan hanya menggunakan hashtag generik seperti #FYP. Melakukannya bermakna anda tidak perlu bersaing dengan berjuta-juta video lain yang memenuhi hastag yang sama.

Tiga hingga lima hashtag setiap ‘post’ biasanya lebih daripada mencukupi untuk mendapatkan sistem pengesyoran yang betul. Menggunakan terlalu banyak berkemungkinan membawa kepada algoritma yang tidak mengetahui kepada siapa untuk menunjukkan ‘content’ anda.

4. Pastikan Video Anda Pendek

TikTok mempunyai beberapa had panjang video yang berbeza: 15 saat, 60 saat dan 3 minit. Tiada apa yang menghalang anda daripada mengambil masa penuh 180 saat.

Namun, lagi pendek video anda, lagi mudah mendapat tontonan. Anda perlu ingat bahawa aplikasi TikTok bukan seperti YouTube.

Video pendek tidak memberikan masa yang cukup kepada penonton untuk kehilangan minat. Ia memberi mereka lebih banyak masa untuk menonton semula apabila butang ‘autoplay’ kelihatan. Video pendek cenderung untuk memperoleh bilangan tontonan dan penglibatan yang lebih tinggi atas sebab ini.

Dengan mengekalkan masa tayangan video anda, anda bukan sahaja meningkatkan jumlah tontonan anda dengan bijak malah anda juga turut meningkatkan kualiti kreatif ‘content’ anda.

5. Menggalakkan Interaksi

Perbezaan antara platform video dan rangkaian sosial ialah aktiviti interaksi

TikTok bukan sekadar tempat untuk menyiarkan video. Ia juga merupakan tempat untuk melibatkan diri dengan komuniti mengenai ‘content’ yang dihasilkan. Terdapat bahagian komen atas sebab tertentu.

Algoritma TikTok berfungsi dengan cara yang memberi ganjaran kepada semua bentuk interaksi komuniti. Jadi pastikan ‘content’ anda bagus. Minta pengguna komen di bahagian komen. Siarkan video yang membuatkan orang ramai terdorong untuk berkongsi melalui platform media sosial lain seperti Instagram. Semuanya menjadikan algoritma melihat video anda lebih baik.

6. Fahami Penonton Anda

Terdapat banyak perkara yang berlaku pada hari ini di TikTok. Ia adalah ‘rumah’ kepada banyak komuniti yang membina segala-galanya bermula daripada kecergasan kepada muzik. Komuniti ini menyokong antara satu sama lain secara besar-besaran.

Anda perlu menumpukan pada satu bidang kepakaran atau minat tertentu. Lebih banyak ‘content’ anda muncul dalam komuniti tertentu, lebih mudah untuk membina ‘follower’. Ini kemudiannya boleh membawa kepada lebih banyak tontonan daripada pengguna dan meningkatkan prestasi video pada FYP.

Memahami pengguna anda juga akan membantu anda mencari masa terbaik untuk membuat ‘posting’ di TikTok. Namun, walaupun anda mencari masa terbaik untuk ‘posting’, tidak semestinya ia boleh jadi viral dalam sekelip mata. Tapi ia pasti dapat membantu memaparkan ‘content’ anda kepada lebih ramai orang.

7. Gunakan ‘TikTok Tools’

‘TikTok video editing tools’ mempunyai pelbagai pilihan muzik dan klip audio yang popular. Pengguna mempunyai akses kepada barisan kesan video yang bagus. Anda tidak memerlukan ijazah perfileman untuk membuat video yang hebat di TikTok. Platform ini menyediakan anda semua ‘tools’ yang anda perlukan.

Dengan menggunakan ‘tools’ ini, gaya pengeluaran video yang unik dan boleh dikenali akan terhasil sekaligus membantu dalam membina lebih ramai ‘follower’. Selain itu, anda boleh menggunakan bunyi dan filter yang terdapat di dalam ‘tools’ ini. Algoritma akan lebih berkemungkinan menunjukkan video anda kepada pengguna yang melibatkan bunyi dan filter tersebut.

8. Menjadi Kontroversi

Cara terbaik untuk mendorong penglibatan pada mana-mana platform ialah dengan anda mengatakan sesuatu yang akan membuatkan orang ramai terlibat atau terhibur di mana mereka tidak mempunyai pilihan selain memberi komen.

.

Kesimpulan

Amacam….ok tak perkongsian saya kali ini tentang cara menjadi viral di TikTok? Kalau ok dan memberi manfaat, cubalah sekarang! Tentu anda dah ada produk yang sudah tersedia untuk dijual kan? Tunggu apa lagi, mula promosi di TikTok dengan memastikan video produk anda itu jadi viral satu Malaysia.

Tapi, kalau anda masih belum ada produk dan masih tak tahu bagaimana nak mula jual produk secara online apatah lagi nak promosi di TikTok, jom klik link di bawah ni, ada je pakar yang boleh bantu anda!

.

Pakar Yang Boleh Bantu Anda Mula Jual Produk Secara Online

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.