Apa itu eBay? eBay ialah syarikat e-dagang multinasional Amerika yang berpangkalan di San Jose, California, yang memudahkan jualan pengguna kepada pengguna dan perniagaan kepada pengguna melalui laman webnya.

eBay ialah pasaran dalam talian dunia; tempat untuk pembeli dan penjual berkumpul dan berjual beli hampir semua barangan dan perkhidmatan.

eBay diasaskan oleh Pierre Omidyar pada tahun 1995 merupakan perniagaan berbilion dolar dengan operasi di kira-kira 32 negara, setakat 2019. Syarikat itu menguruskan laman web eBay, laman web lelongan dan beli-belah dalam talian di mana orang ramai dan perniagaan membeli dan menjual pelbagai jenis barangan dan perkhidmatan di seluruh dunia.

Pierre Omidyar, Pengasas dan Pengerusi eBay

Sesiapa sahaja boleh membuka akaun eBay secara percuma. Anda boleh memilih untuk menjual dan juga membeli produk. Penjual dikenakan bayaran untuk penyenaraian item (item listing) selepas bilangan penyenaraian percuma yang terhad, dan bayaran tambahan atau berasingan apabila item tersebut dijual. Kos berbeza pada harga yang anda jual untuk produk anda, serta berapa lama anda menyenaraikannya.

Cara eBay Berfungsi:

Penjual menyenaraikan item di eBay, hampir semua produk daripada barangan antik hingga kereta, buku hingga barangan sukan. Penjual memilih untuk menerima bidaan sahaja untuk item tersebut (penyenaraian gaya lelongan / auction) atau menawarkan pilihan Beli Sekarang (BUY IT NOW), yang membolehkan pembeli membeli item tersebut dengan segera pada harga tetap.

Dalam lelongan dalam talian, pembidaan dibuka pada harga yang ditentukan oleh penjual dan kekal di eBay untuk beberapa hari tertentu. Pembeli kemudian meletakkan bidaan pada item tersebut. Apabila penyenaraian tamat, pembeli dengan bidaan tertinggi menang.

Dalam penyenaraian Beli Sekarang (BUY IT NOW), pembeli pertama yang sanggup membayar harga penjual mendapat item tersebut.

Berikut adalah beberapa perkara yang anda perlu tahu sebelum anda mula menjual di eBay.

eBay Auction vs. Fixed Price Buy-It-Now listings

Apabila eBay bermula pada tahun 1995, satu-satunya pilihan untuk menyenaraikan produk ialah secara lelongan (auction).

Kini, eBay membenarkan penjual menyenaraikan produk dengan penyenaraian harga tetap (fixed price)

Lelongan semakin ketinggalan zaman. Ini adalah kerana peningkatan keperluan pembelian dalam talian. Pembeli eBay tidak mahu menunggu 7 hari untuk lelongan tamat sebelum produk yang mereka mahu dihantar kepada mereka.

Inilah sebabnya mengapa eBay bergerak ke arah pilihan “BUY IT NOW”, menawarkan jaminan wang dikembalikan, dan menggalakkan penjual untuk menawarkan penghantaran percuma dan penghantaran terjamin.

Lelongan bukan sahaja merugikan eBay – penjual juga mengalami kerugian apabila menyenaraikan item gaya lelongan pada platform iaitu:

  • Kekurangan pengindeksan Google – Untuk memastikan item anda diindeks oleh Google iaitu bahagian penting untuk mendedahkan produk anda kepada khalayak yang betul jika anda ingin menjalankan kedai eBay anda seperti mana-mana perniagaan eCommerce yang lain. Malangnya, lelongan tidak cukup lama untuk Google meletakkannya dalam hasil carian mereka.
  • Keterlihatan Terhad – Oleh kerana lelongan mempunyai tarikh mula dan tamat yang ditetapkan, ia mungkin tidak menjangkau orang yang mencukupi sepanjang masa ia disiarkan secara langsung di eBay. Bakal pembeli mungkin terlepas penyenaraian dengan mencari produk selepas lelongan anda tamat.
  • Tiada Automasi – Lelongan perlu diuruskan secara manual. Penyenaraian jenis BUY IT NOW boleh diuruskan dengan perisian automasi dan analitik eBay.

Jika anda hanya mahu menyingkirkan produk dengan cepat, penyenaraian gaya lelongan mungkin menjadi pertaruhan terbaik anda. Walau bagaimanapun, jika anda ingin mengembangkan perniagaan eCommerce yang berkembang maju di eBay, penyenaraian BUY IT NOW adalah cara yang perlu dilakukan.

Bagaimana Pembeli Mencari Produk di eBay?

Jika anda ingin menjual di eBay, anda perlu memahami bagaimana bakal pembeli akan mencari produk anda.

Di eBay, pengguna mencari produk dalam 2 cara utama:

  • Homepage Feed
  • eBay’s Search Function

‘Homepage Feed’ ialah halaman utama eBay yang baru diformat yang menyediakan tawaran harian, item yang popular dan banyak lagi. Pembeli sering menyemak kategori ini untuk mencari produk baharu yang mereka tidak pernah dengar sebelum ini.

Berikut ialah beberapa kategori yang ditunjukkan oleh eBay pada ‘homepage feed’ mereka:

Kebanyakan orang, bagaimanapun, datang ke eBay untuk mencari produk yang sangat khusus. Ini adalah apabila mereka memanfaatkan fungsi carian.

Contohnya, jika saya taip “electric guitar” ke dalam kotak carian, inilah yang saya lihat…

apa itu ebay

Perhatikan bahawa dalam hasil teratas (selepas ‘Sponsored’), perkara berikut diserlahkan dalam penyenaraian:

  • Free shipping
  • Guaranteed delivery date
  • Good reviews

Perkara ini penting untuk diingat semasa mengoptimumkan penyenaraian anda, yang akan saya kongsikan kemudian dalam artikel seterusnya ya…stay tune…Untuk kali ni, kita ketahui dulu Apa Itu eBay dan bagaimana ia berfungsi ya!

Ketahui Polisi Jualan eBay

Sebelum anda menjual di eBay, adalah penting untuk memahami peraturan eBay untuk penjual. Kegagalan mematuhi polisi eBay boleh mengakibatkan penggantungan akaun (account suspended)

Berikut ialah beberapa perkara yang perlu anda lakukan untuk mematuhi garis panduan mereka:

  • Hantar barang dengan cepat – Di eBay, ramai pembeli menyemak anggaran tarikh penghantaran produk sebelum membuat pembelian. Jika anda terlepas tarikh ini, ia mengakibatkan pengalaman pembeli itu adalah negatif.
  • Muat naik butiran ‘tracking’ anda – Pembeli sentiasa bersemangat untuk mendapatkan item yang mereka bayar. eBay mengetahui perkara ini dan memerlukan anda berkongsi butiran ‘tracking’ dengan pembeli untuk memberikan mereka pengalaman yang baik. Anda juga melindungi diri anda sekiranya pembeli membuka permintaan Jaminan Wang Dikembalikan / Money Back Guarantee request.
  • Jual secara beretika – Jika anda menjual item terpakai, jangan tulis sebagai baharu. Ini sepatutnya jelas, tetapi terdapat penjual di luar sana yang cuba mempermainkan sistem secara tidak beretika.
  • Selesaikan konflik pembeli dengan cepat – Jika pembeli tidak berpuas hati, ini menunjukkan pengalaman negatif mereka di eBay. Walaupun anda fikir pembeli tidak munasabah, anda harus melakukan apa sahaja yang anda boleh untuk menyelesaikan konflik. Anda sentiasa boleh menyekat pembeli daripada membeli daripada anda pada masa hadapan.
  • Jangan senaraikan item yang dilarang – Penyenaraian item yang dilarang daripada dijual di eBay akan membuatkan akaun anda digantung / suspend. Jika anda fikir produk anda mungkin berisiko dilarang daripada dijual di eBay, semak senarai produk yang eBay larang sebelum anda menyenaraikan item anda.

.

Ok lah..saya rasa cukup dulu info kali ni tentang topik ‘Apa Itu eBay?’ InsyaAllah kita akan sambung pada perkongsian yang lain selepas ini ya. Stay tune…

.

<<<Jom Tengok Seller Buat Duit USD Berkepuk-Kepuk di SINI>>>

.

Leave a Reply

Your email address will not be published.