Tahukah anda kenapa ‘bookkeeping’ penting dalam bisnes? Sebenarnya jika anda mengetahui serba sedikit tentang ‘bookkeeping’ / simpan kira asas, anda boleh memantau prestasi perniagaan anda dengan mudah, mengelakkan kesilapan dan membuat perubahan untuk memperbaikinya.

kenapa 'bookkeeping' penting 1

Dalam artikel kali ini, saya akan berkongsi dengan anda semua tentang kenapa ‘bookkeeping’ penting dalam bisnes dan juga ‘tools’ yang digunakan.

Apa Itu ‘Bookkeeping’ / Simpan Kira?

‘Bookkeeping’ / Simpan kira ialah proses merekod dan menyusun data kewangan secara berkala. Ini mungkin untuk individu, perniagaan atau apa-apa jenis organisasi lain. Ia memastikan bahawa maklumat kewangan adalah komprehensif, terkini dan boleh diakses.

‘Bookkeeping’ / Simpan kira termasuk aktiviti seperti:

  • Merekod jualan dan menjejak invois.
  • Memantau akaun belum terima.
  • Mengebil pelanggan untuk barangan yang dijual atau perkhidmatan yang disediakan.
  • Mengesahkan dan merekod invois daripada pembekal.
  • Membayar invois pembekal.
  • Menyediakan senarai gaji pekerja dan memproses laporan kerajaan.
  • Merekod susut nilai.
  • Menghasilkan laporan kewangan yang tepat.

Hari ini, kebanyakan ‘bookkeepers’ / penyimpan kira-kira menggunakan software online. Namun, mereka masih memerlukan pemahaman tentang perakaunan kewangan asas.

Kenapa ‘Bookkeeping’ Penting Dalam Bisnes?

Pemilik perniagaan kecil selalunya hebat dalam mendapatkan pelanggan baharu atau mencipta produk atau perkhidmatan baharu, tetapi ramai yang gagal tentang kewangan asas.

Perniagaan yang tidak mempunyai kejelasan kewangan selalunya akan menghadapi masalah aliran tunai, mengumpul sejumlah besar hutang, terlupa untuk membuat invois kepada pelanggan atau membayar bil lewat dan dikenakan denda.

Scott Scharf, pengasas Catching Clouds, perkhidmatan perakaunan untuk perniagaan e-dagang, mendedahkan bahawa kebanyakan pelanggannya tidak tahu sama ada mereka untung ataupun tidak.

Mengekalkan kewangan anda adalah penting untuk kejayaan perniagaan jangka panjang. Apabila anda meluangkan masa untuk mempelajari cara ‘bookkeeping’, anda akan mempunyai pengukur yang sangat baik tentang prestasi syarikat anda.

Ia juga memberikan anda banyak maklumat sepanjang tahun supaya anda boleh menguji kejayaan kewangan strategi perniagaan anda dan membuat pembetulan pada awal tahun jika perlu untuk memastikan anda mencapai matlamat keuntungan akhir tahun anda.

Apa Sebenarnya Yang Dilakukan Oleh ‘Bookkeepers’ / Penyimpan Kira-Kira?

‘Bookkeepers’ / Penyimpan Kira-Kira menggunakan banyak kaedah merekod kewangan yang sama seperti akauntan. Ini termasuk mengumpul, mengatur dan menjejaki resit, invois dan butiran transaksi lain.

Hari ini, kebanyakan ‘bookkeepers’ / penyimpan kira-kira menggunakan software perakaunan untuk menjejak dan memahami nombor. Tetapi ini bukan semua yang mereka lakukan.

‘Bookkeepers’ / Penyimpan kira-kira profesional juga bertanggungjawab untuk satu set keseluruhan tugas ‘bookkeeping’ selain daripada melakukan perkara mudah seperti input data. Mereka berkemahiran tinggi dalam software perakaunan kewangan dan melakukan perkara-perkara seperti di bawah:-

  • Latih ahli pasukan untuk menggunakan software perakaunan perniagaan untuk memastikan setiap transaksi diambil kira dengan betul.
  • Selesaikan masalah, kesilapan dan kekeliruan yang timbul dalam bahagian kewangan perniagaan.
  • Tingkatkan aliran kerja kewangan perniagaan.
  • Perkemas perkhidmatan gaji untuk menambah baik cara membayar pekerja.
  • Jejaki faedah, pelaburan dan susut nilai aset.
  • Ketepikan wang untuk cukai.
  • Susulan invois, dan kejar penghutang untuk pembayaran.
  • Sediakan rekod kewangan untuk akauntan apabila musim cukai tiba.


Apa yang pasti, ‘bookkeepers’ / penyimpan kira-kira memastikan kewangan perniagaan anda berjalan lancar supaya anda boleh menumpukan pada perkhidmatan pelanggan dan mengembangkan potensi perniagaan anda.

3 Tips Penting Untuk Melakukan ‘Bookkeeping’ / Simpan Kira

Setelah mengenal pasti apa itu ‘bookkeeping’ / simpan kira, dan banyak akaun yang digunakan, berikut ialah tiga tips penting untuk ‘bookkeping’ / simpan kira yang berkesan.

1. Anda Boleh Jejaki Segala-galanya

Memperhatikan semua transaksi membolehkan anda menyimpan akaun yang komprehensif untuk mendapatkan data kewangan penting tersebut. Ini akan membantu anda membuat keputusan yang berkesan.

Lebih-lebih lagi, jika anda mengekalkan bukti transaksi anda dan diaudit atau dibawa ke mahkamah, anda akan mempunyai bukti konkrit bahawa anda tidak melakukan kesalahan.

2. Semua Wang Harus Mengalir Melalui Akaun Perniagaan atau ‘Petty Cash’ / Tunai Kecil

Jika anda tidak melakukan ini, perkara akan menjadi rumit. Anda mungkin terlupa merekodkan wang yang diterima atau dibelanjakan. Atau, anda tidak akan mempunyai bukti transaksi sekiranya anda memerlukannya.

Rekodkan sebarang wang yang anda terima terus ke dalam akaun perniagaan anda atau akaun ‘petty cash’ / tunai kecil sebelum anda membelanjakannya.

3. Sentiasa Asingkan Kewangan Perniagaan dan Peribadi

Ini adalah perkara yang tidak perlu, tetapi ia boleh dikatakan lebih mudah dilakukan untuk perniagaan kecil atau ‘freelancers’.

Jika anda menggunakan akaun bank untuk kegunaan perniagaan dan peribadi, anda mungkin tergoda untuk membelanjakan wang yang anda perlukan untuk pengeluaran akan datang.

Selain itu, pembelian peribadi mungkin dikelirukan dengan perbelanjaan perniagaan.

Perkara terbaik untuk dilakukan ialah mempunyai akaun berasingan sepenuhnya untuk urus niaga perniagaan anda. Kemudian, hanya pindahkan wang ke dalam akaun peribadi anda (sebagai upah) untuk membuat pembelian peribadi.

Ini akan memastikan transaksi akaun anda kemas dan mudah difahami. Inilah antara sebab dikatakan kenapa ‘bookkeeping’ penting dalam bisnes!

‘Digital Bookkeeping Tools’

Terdapat banyak ‘digital bookkeeping tools’ dan perakaunan yang tersedia secara online.

Ia memudahkan pengurusan kewangan organisasi anda dan anda boleh memperoleh maklumat berharga dalam beberapa klik sahaja.

Terdapat 4 ‘digital bookkeeping tools’ yang terkenal dan sering digunakan dalam perniagaan:

1. Wave

Disyorkan untuk: Perniagaan kecil dengan belanjawan yang tidak terlalu banyak.

Kos: Percuma.

kenapa 'bookkeeping' penting 2

Dengan lebih 2 juta pengguna di lebih 200 negara berbeza, Wave ialah salah satu penyelesaian software perakaunan percuma terbaik yang tersedia secara online.

Lebih-lebih lagi, tidak seperti kebanyakan program lain, Wave tidak menghadkan penggunaan anda pada bilangan invois, anggaran, pelanggan, laporan, dan lain-lain. Selain itu, software ini juga membolehkan anda menguruskan pelbagai perniagaan kecil.

Ia juga mudah untuk disediakan, dan anda boleh menghubungi ‘Wave University’ sekiranya ada sebarang kemusykilan. Walaupun software ini percuma, anda boleh ‘upgrade’ kepada akaun berbayar untuk mengakses ciri sokongan pelanggan premium.

Software ini boleh menyokong pelbagai mata wang dan disepadukan dengan PayPal, Stripe dan banyak lagi. Selain itu, terdapat aplikasi mudah alih untuk peranti Android dan Apple.

Dengan kata lain, ia benar-benar percuma dan mempunyai ciri yang hebat.

Software ini direka untuk perniagaan kecil. Jadi, jika anda menjalankan syarikat yang lebih besar, anda mungkin mendapati Wave tidak mempunyai ciri dan keupayaan yang lebih maju.

Walau bagaimanapun, Wave ialah pilihan yang bagus jika anda baru bermula.

2. Quickbooks

Disyorkan untuk: Perniagaan kecil yang ditubuhkan yang mempunyai keperluan tertentu.

Harga: Percubaan percuma 30 hari, kemudian $5 hingga $30 sebulan.

kenapa 'bookkeeping' penting dalam bisnes quickbooks

Quickbooks dicipta oleh Intuit, yang diasaskan pada tahun 1983 dan telah menguasai perakaunan dan kewangan peribadi selama lebih tiga dekad.

Software perakaunan ini adalah salah satu yang paling popular dalam talian dengan lebih 2.2 juta pengguna.

Quickbooks menyediakan rangkaian ciri yang luar biasa. Ini termasuk perakaunan kemasukan dua kali, pilihan pelaporan yang banyak, invois yang boleh di’customize’, sokongan gaji, pelbagai mata wang dan banyak lagi.

Selain itu, Quickbooks berintegrasi dengan lebih 200 perkhidmatan, seperti Shopify dan PayPal.

Terdapat plan berbeza dan ‘add-ons features’. Ini memudahkan anda memilih dan membayar untuk ciri khusus yang anda perlukan.

Quickbooks juga menyediakan dua aplikasi mudah alih yang berguna untuk kemudahan.

Selain itu, software ini membolehkan anda menyambung ke akaun bank anda. Ini menambahkan aktiviti akaun anda pada akaun Quickbooks anda secara automatik.

Quickbooks sesuai untuk ‘freelancers’ dan perniagaan kecil yang mahukan alat perakaunan yang intuitif dan maju.

3. Xero

Disyorkan untuk: Perniagaan yang ‘establish’ yang mahukan kewangan mudah.

Harga: Percubaan percuma 30 hari, kemudian $9 hingga $70 sebulan.

kenapa 'bookkeeping' penting 3

Xero adalah satu lagi perkhidmatan software perakaunan dalam talian yang luar biasa.

Hanya dalam 10 tahun syarikat itu telah menubuhkan pejabat di seluruh dunia dan menarik 1 juta pengguna di lebih 180 negara.

Selain itu, Forbes menamakan Xero sebagai “#1 Innovative Growth Company” sebanyak 2 kali.

Ia tidak sepadan dengan ciri yang ada pada Quickbooks. Tetapi Xero sangat intuitif untuk digunakan, sesuai dengan motonya “Beautiful Accounting Software.”

Ia dilengkapi dengan semua ciri penting dan berfungsi dengan lebih 160 mata wang.

Khususnya, ciri ‘inventory tracking’ dan keupayaan untuk membuat pesanan pembelian menjadikan perisian ini sesuai untuk perniagaan e-dagang.

Xero juga berintegrasi secara langsung dengan Shopify, serta banyak aplikasi lain seperti PayPal dan Stripe. Selain itu, terdapat aplikasi mudah alih yang membolehkan anda mencatat perbelanjaan dan maklumat lain semasa dalam perjalanan.

Softare perakaunan ini sesuai untuk perniagaan yang mahukan software perakaunan profesional yang mudah digunakan.

4. FreeAgent

Disyorkan untuk: Perniagaan kecil yang memerlukan software perakaunan kos rendah.

Harga: $10/bulan selama 6 bulan, kemudian hanya $20/bulan (semua akaun bermula dengan percubaan 30 hari percuma.)

kenapa 'bookkeeping' penting 4

FreeAgent ialah satu lagi softare perakaunan hebat yang memudahkan ‘bookkeeping’ / simpan kira untuk anda.

Anda boleh menambah pelbagai projek, invois pelbagai mata wang, pengguna dan pelanggan tanpa had serta menyediakan cukai jualan dengan mudah. Ia juga bersambung dengan akaun bank anda dan membolehkan anda menjejaki perbelanjaan anda atau menghantar invois dan memantau aliran tunai.

Sebaik-baiknya, ia sesuai untuk perniagaan kecil yang mempunyai sehingga 10 pekerja.

Kesimpulan

Kenapa ‘bookkeeping’ penting dalam bisnes ? Ia adalah penting untuk kejayaan kewangan jangka panjang.

Tanpanya, anda boleh membuat kesilapan yang boleh mendatangkan bencana untuk perniagaan anda.

Hanya dengan memantau kewangan anda akan memberikan anda maklumat yang tidak ternilai tentang kerja dalaman perniagaan anda. Ini akan membolehkan anda membuat keputusan yang akan membantu anda mengembangkan keuntungan anda.

Jadi, pastikan anda mempunyai ‘bookkeeping’ dalam segala urusan perniagaan anda. Tapi, bagi yang belum ada perniagaan, anda boleh bermula dengan klik link di bawah ya!

,

<<<Bagi Yang Ingin Mula Berniaga di Platform e-Dagang, klik DI SINI>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.