Cara tarik pelanggan bukan perkara mudah. Tidak kira sama ada anda sudah lama mempunyai kedai online anda mahupun masih baru dalam perniagaan e-dagang, anda tidak akan berjaya melainkan anda boleh menarik pelanggan ke kedai online anda.

Nampak macam mudah saja kan cara tarik pelanggan ni, tetapi sebenarnya ia mungkin sangat sukar dan memakan masa yang agak lama jika anda tak tahu cara yang tepat dan betul.

Untuk memudahkan proses ini, saya telah menyenaraikan untuk anda 5 cara tarik pelanggan paling berkesan yang akan membantu anda mendapatkan banyak trafik tanpa kos yang besar. Jom kita lihat satu persatu!

cara tarik pelanggan

1. Kedai Online Yang Cantik


Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah bertanya kepada diri sendiri sama ada laman web / kedai online anda menarik atau pun tidak.

Reka bentuk kedai online adalah penting kerana jika ia hodoh pelanggan hanya akan mengklik. Anda harus sedar bahawa keputusan pembelian pengguna biasanya dibuat hanya selepas 3 saat di laman web anda – jadi tanggapan pertama yang penting. Jika pelanggan tidak menyukainya, mereka tidak akan membeli apa-apa dan tidak akan kembali lagi ke kedai online anda.

Pelanggan yang mempunyai beribu-ribu kedai online untuk dipilih, akan memilih kedai yang reka bentuknya paling moden dan estetik. Dan sebabnya adalah mudah: kedai yang cantik dianggap lebih dipercayai dan boleh dipercayai.

.

2. Aktiviti Media Sosial

Media sosial adalah salah satu saluran yang membolehkan anda membuat promosi secara percuma. Sudah tentu, jika anda buat iklan di media sosial, anda perlu membayar, tetapi ia boleh membawa banyak faedah juga!

Kunci kejayaan dalam media sosial ialah menyediakan kandungan yang mengagumkan. Anda mesti kelihatan menarik dan menonjol, supaya orang ramai mahu mengikuti anda.

Jika anda berjaya melakukannya, anda akan mempunyai saluran pemasaran yang hebat tanpa kos yang besar. Jadi apa sebenarnya yang perlu anda lakukan untuk menarik pelanggan menggunakan media sosial?

  • Post secara kerap – sekurang-kurangnya setiap hari, jadi pelanggan tidak boleh melupakan anda.
  • Libatkan pengguna anda – tanya mereka soalan, balas komen mereka, cuba tarik perhatian mereka.
  • Pilih saluran terbaik untuk perniagaan anda, tetapi sentiasa fokus pada Facebook dan Pinterest, kerana saluran tersebut mendorong paling banyak trafik ke kedai online (FB: 55%; Pinterest: 25%).
  • Gunakan grafik – post dengan imej biasanya mendapat penglibatan 50% lebih daripada yang lain.

.

3. Perkhidmatan Pelanggan

Perkara lain yang akan membantu anda menarik ramai pelanggan ialah perkhidmatan pelanggan yang cemerlang.

Sentiasa ingat: Tiada promosi yang lebih baik daripada pelanggan yang berpuas hati. Jadikan pengalaman membeli di kedai anda luar biasa – tetapi hanya dengan cara yang positif.

Penyelidikan Forrester menyatakan bahawa 45% pengguna AS akan meninggalkan transaksi online jika soalan atau kebimbangan mereka tidak ditangani dengan cepat.

Ini bermakna jika anda ingin menarik pelanggan, anda perlu membalas semua komen dan pertanyaan mereka. Dan secepat mungkin, sebab respons yang tepat pada masanya adalah kunci kejayaan dalam perkara ini.

Jadi, ingat!

Jangan sesekali memandang rendah impak perkhidmatan pelanggan.

Penyelidikan yang dijalankan oleh McKinsey mendedahkan bahawa 70% pengalaman membeli adalah berdasarkan bagaimana pelanggan merasakan mereka dilayan.

Ternyata, bukan produk itu sendiri atau iklan yang menjadi kunci – ia adalah perkhidmatan pelanggan. Dan tugas anda bukanlah mudah – orang ramai dua kali lebih bersemangat untuk berkongsi tanggapan negatif daripada tanggapan positif.

Malah dikatakan bahawa memerlukan 12 pengalaman pelanggan positif untuk menggantikan satu negatif. Oleh itu, pastikan semua pelanggan anda berpuas hati dengan perkhidmatan yang anda berikan.

Jadilah peniaga yang baik, sentiasa membantu dan cekap. Pasti anda akan melihat pelanggan datang dengan sendirinya. Percayalah, anda akan terkejut betapa hebatnya kuasa pemasaran dari mulut ke mulut.

.

4. Promosi

Kita semua sukakan promosi dan diskaun. Bagaimanakah anda boleh menggunakannya di kedai online anda untuk menarik pelanggan?

Satu idea ialah menawarkan penghantaran percuma kepada pelanggan. Banyak kedai online mencadangkan penghantaran percuma kepada pelanggan mereka dan ia ternyata berjaya. Bilangan pembelian di kedai mereka meningkat dengan ketara, kerana jika ada bayaran penghantaran ia menjadi salah satu sebab pelanggan tidak jadi buat pembelian.

Ada juga kedai online yang menawarkan penghantaran percuma dari harga yang istimewa – contohnya,

“Hanya untuk mereka yang membelanjakan lebih daripada RM50”.

Ia adalah cara yang baik untuk merangsang pelanggan untuk membeli lebih banyak produk daripada yang mereka rancang hanya untuk tidak membayar penghantaran.

Hasilnya, anda bukan sahaja memberikan nilai istimewa yang dihargai pelanggan, tetapi juga menjana lebih banyak jualan.

Cara lain ialah dengan mengedarkan kupon diskaun. Anda boleh memberikannya kepada pelanggan baharu, supaya mereka mempunyai rangsangan untuk membuat pembelian pertama mereka.

Ia juga disyorkan untuk anda mendapat pelanggan setia dengan memberikan mereka tawaran istimewa seperti contohnya:

“Beli 2, dapatkan ketiga secara percuma” atau “Barang kedua diskaun 30%”.

Semua ini akan membuatkan pelanggan anda berasa istimewa dan menggalakkan mereka membeli-belah di kedai online anda.

.

5. Pemasaran e-mel

Ia adalah penyelesaian yang murah dan berkesan untuk menarik pelanggan. Kajian Epsilon melalui “Branding Survey” telah menunjukkan bahawa 54% orang mempunyai sikap yang lebih positif terhadap syarikat yang menghantar e-mel kepada mereka. Lebih-lebih lagi, 71% responden menyatakan bahawa apabila membeli-belah mereka sentiasa mengingati e-mel yang dihantar oleh syarikat kepada mereka. Keputusan ini mengesahkan kepentingan pemasaran e-mel.

Tetapi apa sebenarnya yang boleh anda lakukan?

Beberapa idea yang paling biasa yang boleh anda lakukan ialah:

  • Menghantar e-mel tentang produk baharu.
  • Menghantar e-mel tentang jualan dan promosi.
  • Hantar e-mel selepas pembelian dengan produk yang serupa atau disyorkan, supaya orang ramai tidak sabar untuk membuat pembelian lain.
  • Hantar e-mel kepada pelanggan yang tidak aktif di kedai anda untuk seketika dengan kupon diskaun untuk membuat mereka melawat semula kedai online anda.
  • Hantar beberapa petua atau tips yang berkaitan dengan produk anda – dengan cara ini anda akan memberi inspirasi kepada orang ramai dan membuatkan mereka melawat kedai online anda.

.

Kesimpulan

Nah…saya dah kongsikan cara tarik pelanggan yang paling berkesan kepada anda untuk dipraktiskan. Anda tidak memerlukan berjuta-juta RM untuk menarik pelanggan ke kedai online anda.

Perkara yang paling penting ialah kreatif dan tahu saluran mana yang hendak digunakan. Setelah anda mempunyai pengetahuan itu, teruskan dan mula mempromosikan kedai online anda!

Jadilah luar biasa dan anda pasti akan lihat hasilnya!

Semoga berjaya!

.

<<<Jom Tarik Pelanggan Oversea Ke Kedai Online Anda>>>

.

Leave a Reply

Your email address will not be published.