Cara memilih nama syarikat yang baik amat penting kerana ia menggambarkan identiti jenama anda dan cara syarikat anda dilihat di pasaran.

Ia memainkan peranan yang sangat penting dalam semua perkara yang anda lakukan. Nama yang betul boleh memberi kesan positif yang ketara pada perniagaan anda manakala nama yang salah boleh menyebabkan kemudaratan pada perniagaaan anda.

Oleh itu, ia perlu menjadi nama yang boleh anda banggakan dan orang akan ingat dengan cara yang baik.

cara memilih nama syarikat

Berikut ialah beberapa tip untuk membantu anda memutuskan nama yang baik untuk syarikat anda:

Langkah 1 – Cari Idea untuk Nama Syarikat yang Tepat

Elakkan nama yang sukar dieja dan sukar disebut – anda tidak mahu bakal pelanggan anda keliru dan sentiasa salah mengeja nama syarikat anda, terutamanya apabila mereka cuba mencari anda dalam talian. Pilih nama yang ringkas dan menarik.
Pilih nama yang membawa maksud – ini boleh menjadi nama yang selaras dengan nilai syarikat anda atau yang mudah untuk dikaitkan dengan produk atau perkhidmatan yang anda sediakan.

Jika anda memerlukan bantuan mencari perkataan, anda boleh menyemak https://www.thesaurus.com/.

Cuba elakkan nama yang terlalu panjang atau terlalu kabur – contohnya: Taman Seri Setapak Bridal Services, atau Beautiful Sdn Bhd.

Harap maklum bahawa nama yang terlalu serupa atau mungkin dikaitkan dengan nama atau jenama syarikat lain mungkin tidak diterima oleh SSM.

Sebagai contoh, cubaan memohon nama syarikat Berjaya Sports Clothing Sdn Bhd atau Coca Cola Trading Sdn Bhd berkemungkinan besar akan ditolak oleh SSM kerana ia dikaitkan dengan nama dan jenama syarikat sedia ada. Ini juga bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan orang ramai.

Anda juga harus sedar bahawa di Malaysia, terdapat perkataan tertentu yang tidak dibenarkan untuk digunakan sebagai nama syarikat. Ini termasuk perkataan yang menyinggung dan diwartakan, serta istilah terkawal lain. Semak contoh dalam Garis Panduan SSM untuk menamakan syarikat (Sdn Bhd) DI SINI.

Langkah 2 – Semak Ketersediaan Nama

Sebaik sahaja anda mempunyai beberapa idea, anda boleh menyemak sama ada nama syarikat yang anda inginkan tersedia di Malaysia melalui SSM eInfo (https://www.ssm-einfo.my/) atau MYDATA (www.mydata-ssm.com.my) .

Anda perlu mendaftar untuk akaun dan kemudian anda boleh memasukkan nama yang anda inginkan untuk melihat sama ada ia tersedia atau sudah digunakan oleh syarikat lain. Jika nama yang anda inginkan ditunjukkan dalam carian, nama anda sudah diambil.

Langkah 3 – Lengkapkan Carian Nama dan Permohonan dalam SSM

Apabila anda telah melengkapkan langkah-langkah di atas, anda boleh memulakan tempahan nama dengan SSM melalui platform MyCoID. Anda boleh memohon dan menempah seberapa banyak nama yang anda mahu, tetapi harap maklum setiap tempahan nama akan dicaj RM50 oleh SSM.

Nama akan diluluskan dalam 1-2 hari bekerja oleh SSM jika mengikut garis panduan penamaan syarikat.

Nama syarikat yang diluluskan oleh SSM akan disimpan selama tiga (3) bulan. Anda perlu menyerahkan dokumen pendaftaran syarikat anda yang lengkap dalam tempoh tiga bulan untuk memuktamadkan proses penamaan syarikat.

Sebenarnya terdapat banyak keperluan pematuhan berbeza yang terpakai bergantung pada jenis perniagaan, mulai daripada milikan tunggal, Private Limited (Sdn Bhd) kepada Syarikat Awam Berhad (Berhad), dan prosesnya boleh menjadi rumit.

Kesimpulan

So macam mana? Mudahkan bila dah tahu cara memilih nama syarikat yang baik. Lepas ni dah boleh fikir nama syarikat yang baik dan anda dah boleh terus daftar di SSM ye! Dalam perkongsian akan datang, saya akan bagi tips pula macam mana nak pilih nama yang sesuai untuk bisnes online ye!

Selamat Mencuba!

.

<<<Dah Ada Nama Syarikat, Bolehla Mula Buat Bisnes DI SINI>>>

.

Leave a Reply

Your email address will not be published.