Tahukah anda mengapa perlu jual produk ke USA ? Sebagai seorang usahawan online, pasti anda ingin memasarkan produk anda ke peringkat global kan. Tapi, tentu anda terfikir, negara manakah yang paling sesuai untuk dipasarkan produk online anda?

mengapa perlu jual produk ke USA 1

Jom saya dedahkan kepada anda mengapa negara Amerika Syarikat yang paling sesuai untuk anda pasarkan produk online anda di peringkat antarabangsa.

Amerika adalah kuasa besar dalam dunia jualan dalam talian. Ia mempunyai ekonomi terbesar di dunia dan ia merupakan peneraju global dalam hal eksport dan import e-dagang rentas sempadan. Ia adalah tempat kelahiran gergasi e-dagang, seperti eBay dan Amazon.

Di satu pihak, Amerika ialah pasaran matang yang pertumbuhannya mungkin perlahan pada tahun-tahun akan datang, tetapi jualan e-dagang di Amerika masih mendahului dunia Barat. Saiz pasaran Amerika, kuasa beli, teknologi canggih dan kerakusan rakyatnya untuk membeli-belah secara online menjadikannya tempat tumpuan e-dagang untuk penjual online yang mementingkan pertumbuhan dalam perniagaan.

Jom kita lihat apakah ciri-ciri utama pasaran dan pengguna Amerika ni pula.

Amerika ialah negara ketiga terbesar di dunia dan dua kali ganda saiz EU. Ia adalah salah satu pasaran pengguna terbesar di dunia dengan penembusan Internet yang tinggi. Ia juga merupakan peneraju dalam keluaran dan inovasi teknologi terkini.

Kuasa dan kekuatan Amerika menarik banyak perniagaan asing untuk memasuki pasaran ini, walaupun terdapat halangan kemasukan yang tinggi dan persaingan yang kuat.

Berikut adalah pasaran e-dagang Amerika Syarikat dalam angka:-

  • 282.1 juta – Pengguna Internet aktif
  • 87.9% – Penembusan Internet
  • 209.6 juta – Beli-belah penduduk dalam talian
  • 27% – Perkadaran membeli-belah dalam talian dari dalam dan luar negara
mengapa perlu jual produk ke USA 2
Sumber: Statista

Jom kita tinjau pula apakah tingkah laku pembeli online Amerika.

Amerika Syarikat terdiri daripada pengguna yang bijak, berfikiran antarabangsa yang mahir dengan membeli-belah secara online. Milenium Amerika (18-34 tahun) dan wanita berkemungkinan besar membeli secara digital.

Tahap kepuasan dan keyakinan pelanggan agak tinggi di sana, tetapi begitu juga jangkaan pelanggan. Pada sebahagian besarnya, Amerika serupa dengan pasaran Eropah dan gelagat pengguna Eropah.

Penggunaan internet dan pembelian online paling banyak berlaku pada musim cuti. Perlu diingat hari-hari dalam setahun apabila perniagaan di Amerika menawarkan tawaran jualan besar, contohnya Black Friday, Cyber ​​Monday dan tempoh cuti. Ini adalah masa untuk anda menjual lebih banyak daripada hari-hari biasa.

Tetapi jangan lupa perbezaan budaya, terutamanya apabila ia berkaitan dengan komunikasi. Sudah tentu, anda mempunyai idea tentang betapa mudahnya cara orang Amerika. Peningkatan kesedaran tentang perbezaan budaya akan membantu anda menyesuaikan diri dengan mana-mana pasaran asing.

Dengan cara ini, anda akan dapat meningkatkan peluang kejayaan perniagaan anda, bukan sahaja di Amerika tetapi juga di negara lain.

Dan apa yang orang Amerika suka beli dari luar negara?

  • Automotif
  • Alat Ganti dan Aksesori Kenderaan
  • Pakaian, Kasut dan Aksesori
  • Perkakasan Rumah & Taman

Amerika mempunyai sistem logistik & penghantaran yang bagus

Amerika ialah sebuah negara besar yang mempunyai rangkaian kereta api berprestasi tinggi, sambungan lebuh raya dan sistem lalu lintas udara. Pasaran logistiknya yang maju mempunyai pusat strategik di lokasi yang sangat baik.

Pilihan penghantaran di Amerika Syarikat ialah UPS dan FedEx. Perniagaan kecil juga boleh menggunakan sistem pos yang dikendalikan kerajaan (Perkhidmatan Pos A.S.).

Sebilangan besar pengguna Amerika lebih cenderung untuk membuat pembelian apabila penghantaran percuma disertakan. Lebih separuh daripada pengguna, sebaliknya, lebih bersedia untuk membeli produk apabila terdapat kemungkinan pulangan dan pertukaran percuma.

Apabila bercakap mengenai penghantaran rentas sempadan, terdapat beberapa cabaran yang perlu diambil kira. Ini berkaitan dengan keselamatan dan kewaspadaan memerangi keganasan, ekonomi dan kesan kemelesetan, serta peraturan yang berkaitan dengan import dan perdagangan.

Pihak berkuasa kastam Amerika memeriksa dengan terperinci kertas kerja kastam yang anda sediakan dan anda perlu pastikan ianya betul dan dihantar tepat pada masanya. Lebih tepat data kastam, lebih cepat bungkusan akan dikeluarkan untuk penghantaran.

Kaedah pembayaran menggunakan kad kredit diutamakan oleh pembeli online Amerika

Menurut tinjauan oleh American Express (September 2016), kaedah pembayaran paling popular dalam kalangan pembeli digital Amerika ialah kad kredit. Ia digunakan untuk pembelian sebanyak 73% daripada pembeli digital dewasa dan kad debit sebanyak 62%. Menariknya, ramai penggunanya memiliki banyak kad dengan hampir lima kad bagi setiap orang dewasa.

Terdapat e-dagang mobile di Amerika

Amerika mendahului negara lain dari segi e-dagang mobile. Ia digunakan untuk menyelidik, berhubung dengan penjual dan pembeli. Selain itu, kadar mobile yang ‘cost-efficient’ mendorong pengguna untuk menghabiskan lebih banyak masa dalam talian.

Jualan e-dagang mobile di Amerika berjumlah 36% (berbanding data Criteo: 40% daripada pembelian dalam talian yang dibuat melalui ‘mobile device’). Walaupun Amerika agak ketinggalan di belakang UK (52%), yang menduduki tempat pertama, namun kedudukannya masih kukuh.

Amerika merupakan pasaran e-dagang B2C rentas sempadan terbesar

Amerika ialah salah satu pasaran e-dagang B2C (‘business to customers’) rentas sempadan terbesar dalam hal eksport dan import. Destinasi popular untuk membeli-belah dalam talian juga adalah China.

Pengguna online Amerika kebanyakannya membeli dari UK, China, Kanada, Hong Kong dan Australia manakala peniaga online menjual ke China, UK, Australia, Jerman dan Kanada.

.

Kesimpulan

Saya harap dengan perkongsian saya tentang mengapa perlu jual produk ke USA seperti yang dinyatakan di atas, memberi satu jawapan yang kukuh untuk anda mula mengembangkan perniagaan anda ke peringkat global.

Rugi sekiranya anda hanya menjual produk di pasaran tempatan sedangkan di pasaran global sasaran pelanggan berlipat kali ganda ramainya tambahan pula anda berniaga dengan nilai matawang dolar.

Justeru itu, ambil peluang ini dan pelajari bagaimana untuk anda mula menjual produk ke USA agar anda memperolehi keuntungan yang lumayan berbanding berniaga di dalam negara sahaja!

Sekiranya anda tercari-cari GURU untuk bimbing anda menjual produk ke USA, anda boleh klik link di bawah ni, di mana beliau telah membimbing ribuan usahawan online tempatan membuat keuntungan dalam matawang dolar.

.

<<<GURU Yang Akan Bimbing Anda Jual Produk Ke USA>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.