Anda nak tahu tak cara promosi bisnes di TikTok?

.

cara promosi bisnes di TikTok 1

.

Dengan satu bilion pengguna aktif bulanan dari seluruh dunia, TikTok berkembang menjadi salah satu platform media sosial paling popular. Walaupun pangkalan pengguna yang besar ini mungkin cukup untuk jenama mula menggunakan platform itu, terdapat juga fakta bahawa pengguna TikTok membelanjakan anggaran $110 juta sebulan, yang menjadikannya aplikasi bukan permainan dengan kutipan tertinggi.

Jika perkara di atas meyakinkan anda untuk menggunakan TikTok untuk perniagaan anda, artikel saya kali ini akan membantu anda mencari kedudukan anda di platform ini. Teruskan membaca untuk mengetahui cara promosi bisnes di TikTok.

Siapa Patut Menggunakan TikTok?

Kini anda mungkin ragu-ragu tentang menggunakan TikTok untuk perniagaan anda kerana mungkin anda sering bertanya perkara ini, “Bukankah ia hanya untuk Gen-Z?” Walaupun platform ini mempunyai bilangan besar pengguna yang lebih muda, aplikasi ini sama popular di kalangan orang dewasa muda dan pengguna pertengahan umur.

Menurut angka dari Statista, 25% pengguna TikTok berumur antara 10 dan 19 tahun. Sementara itu, orang dalam kumpulan umur 20-29 membentuk 22.4% daripada pangkalan pengguna platform. Dan mereka yang berumur 30-39 tahun membentuk 21.7% daripada jumlah penonton TikTok.

Selain itu, anda boleh menemui 20.3% pengguna berumur antara 40 dan 49 tahun. Orang yang berumur lebih dari 50 tahun membentuk baki 11%. Jadi jika andaian anda tentang demografi platform telah menghalang anda daripada menggunakan TikTok, angka ini menunjukkan bahawa pengguna platform TikTok jauh lebih pelbagai daripada yang anda fikirkan.

.

cara promosi bisnes di TikTok 2

.

Lebih-lebih lagi, platform ini bukan hanya untuk kandungan hiburan (walaupun kategori itu memang popular). TikTok juga melihat satu tan kandungan bermaklumat dan pendidikan daripada jenama dan pengaruh yang sama. Itulah sebabnya anda boleh melihat walaupun jenama yang kurang popular terjual di platform TikTok.


Jadi jika anda berfikir bahawa TikTok bukanlah platform yang sesuai untuk anda kerana industri anda, anda mungkin perlu memikirkannya semula. Lihat apa yang pesaing anda lakukan dan lihat jika terdapat sebarang cara kreatif untuk memanfaatkan platform TikTok untuk perniagaan anda.

9 Langkah Menggunakan TikTok Untuk Perniagaan

Jika anda yakin bahawa TikTok ialah pilihan yang tepat untuk perniagaan anda, sudah tiba masanya untuk mempelajari cara mula menggunakannya.

Berikut ialah langkah-langkah untuk menggunakan TikTok untuk perniagaan:

Langkah 1: Buat Akaun Perniagaan TikTok Anda

Langkah pertama, sudah tentu, adalah mencipta akaun perniagaan. Untuk melakukan ini, muat turun aplikasi dan daftar menggunakan nombor telefon atau alamat e-mel anda. Jika anda mempunyai akaun media sosial berdaftar untuk perniagaan anda, anda juga boleh menggunakannya untuk mendaftar di TikTok.

Dari halaman “Me” anda, klik pada butang “…” di bahagian atas dan pilih “Manage Account” Pilih pilihan untuk “Switch to Business Account”, pilih kategori yang paling sepadan dengan industri anda, dan itu sahaja. Anda kini mempunyai akaun Perniagaan TikTok yang boleh anda gunakan untuk berinteraksi dengan khalayak anda dan menyiarkan kandungan tentang perniagaan anda.

.

KLIK DI SINI (langkah-langkah mendaftar akaun perniagaan di TikTok)

.

Langkah 2: Mengoptimumkan Profil Anda

Apabila anda serius menggunakan TikTok untuk perniagaan, tidak cukup dengan hanya mempunyai akaun. Setelah anda menyediakan akaun anda, anda akan mendapat pilihan untuk mengedit profil anda. Ini merupakan langkah penting kerana profil anda bertindak sebagai ‘duta digital’ untuk perniagaan anda. Oleh itu, penting untuk anda mengoptimumkannya untuk mewakili jenama anda secara sahih.

Ini bermakna mengemas kini bio, foto profil dan URL anda. Berikut ialah beberapa amalan terbaik untuk membantu anda melakukan langkah ini dengan betul:

a) Pilih foto yang mewakili jenama anda dengan sempurna

Foto profil anda bukan sahaja sepatutnya kelihatan hebat, tetapi ia juga harus mewakili jenama anda secara visual. Pastikan terdapat identiti visual yang konsisten dan koheren merentas semua akaun sosial anda. Ini melibatkan penggunaan logo dan/atau warna yang sama yang akan membantu orang ramai membuat sambungan segera antara profil TikTok anda dan jenama anda.

Chipotle, sebagai contoh, menggunakan foto profil yang sama seperti di Twitter dan Instagram. Ini membantu mereka mengekalkan imej jenama yang konsisten.

.

cara promosi bisnes di TikTok 3

.

b) Ringkaskan jenama anda dalam bio ringkas

Dengan TikTok, anda hanya mempunyai 80 aksara untuk menulis penerangan ringkas tentang jenama anda. Untuk memanfaatkan ruang ini sepenuhnya, pastikan ia pendek dan tepat tanpa kehilangan intipati jenama anda. Anda boleh memasukkan slogan atau frasa yang sesuai dengan jenama anda. Atau anda juga boleh menambah petikan bio pendek yang selaras dengan personaliti jenama anda.

BUXOM Cosmetics hanya menggunakan tiga perkataan dalam biografi TikTok mereka yang sepadan dengan maksud mereka iaitu BIG, BOLD dan SEXY. Ini ringkas dan padat sambil diselaraskan dengan sempurna dengan personaliti jenama.

.

.

c) Masukkan URL anda yang boleh dipercayai

TikTok membolehkan anda memasukkan satu URL yang boleh diklik dalam profil anda. Jadi anda perlu lebih peka tentang link yang anda tambahkan. Anda boleh link ke ‘homepage’ anda, ‘landing page’, ‘blog post’ atau ‘app download page’ bergantung pada matlamat anda. Tetapi pastikan URL itu dikenali supaya ia boleh dipercayai kerana ia merupakan faktor penting untuk menarik orang mengklik link anda. Ia juga harus bersih supaya ia tidak mengelirukan orang ramai.

Contohnya, florence by mill menyertakan link ke halaman LikeShop mereka supaya penonton boleh mencari (dan membeli) produk dengan cepat daripada ‘TikTok feed’ mereka. URL jelas menunjukkan nama jenama supaya ia kelihatan bersih dan boleh dipercayai. Begitu juga, anda boleh menggunakan link lain dalam ‘bio tool’ seperti InstaBio, Linktree dan LinkFolio untuk membimbing orang ramai ke ‘content’ atau produk anda dengan mudah.

.

.

Langkah 3: Memahami Pelanggan Sasaran Anda

Walaupun matlamat khusus anda mungkin unik, terdapat satu sebab utama mengapa anda menggunakan TikTok iaitu untuk berhubung dengan bakal pelanggan anda. Tetapi anda tidak boleh berhubung dengan mereka jika anda tidak mencipta ‘content’ yang sesuai dengan mereka. Itulah sebabnya penting untuk melihat dengan lebih dekat siapa pelanggan sasaran anda dan memahami jenis ‘content’ yang mereka minati.

Seperti yang telah saya terangkan sebelum ini, TikTok mempunyai demografi pengguna yang pelbagai walaupun ia mungkin paling popular di kalangan Gen-Z. Fikirkan di mana pangkalan pengguna TikTok bertindih dengan demografi sasaran anda. Atau anda juga boleh mencari peluang untuk menjangkau khalayak baharu dan tidak dijangka. Walau apa pun keadaannya, pastikan anda mengkaji pelanggan sasaran ini dengan teliti untuk memahami gelagat, pilihan dan minat mereka supaya anda boleh mencipta strategi ‘content’ yang menarik.

Langkah 4: Memahami Cara Algoritma TikTok Berfungsi

Jika anda serius menggunakan TikTok untuk perniagaan anda, langkah penting ialah memahami cara algoritma platform berfungsi. Anda perlu mengetahui faktor yang mempengaruhi algoritma TikTok supaya anda boleh menggunakannya untuk kelebihan anda dan meningkatkan keterlihatan anda pada platform.

Ini akan melibatkan anda semasa memasukkan ‘caption’ yang berkaitan bersama-sama dengan hashtag yang relevan dan popular untuk meningkatkan keterlihatan di hadapan khalayak yang betul. Selain maklumat pada video anda seperti ‘caption’ dan hashtag, interaksi pengguna memainkan peranan penting dalam mempengaruhi algoritma.

Oleh itu, penting untuk anda membuat kandungan yang orang mahu lihat dan terlibat. Matlamatnya adalah untuk meningkatkan penglibatan dalam niche sasaran anda supaya lebih ramai orang dapat melihat kandungan anda dalam halaman “For You” mereka.

Selain itu, menggunakan bunyi TikTok yang popular ialah satu lagi cara terbaik untuk meningkatkan keterlihatan anda dalam algoritma TikTok. Cari peluang untuk memanfaatkannya dalam video anda supaya orang yang mencari bunyi dapat mencari kandungan anda dengan lebih mudah.

Langkah 5: Mengkaji Pesaing

Adakah persaingan anda di TikTok? Jika ya, apa yang mereka lakukan? Apakah jenis ‘content’ yang mereka cipta dan adakah ‘follower’ mereka terlibat?

Melihat pesaing utama anda dan melihat perkara yang berkesan/tidak berkesan untuk mereka ialah cara terbaik untuk membina strategi TikTok anda. Memandangkan mereka telah mencuba platform, mereka boleh menjadi sumber ‘insight’ yang berharga untuk perniagaan anda.

Pastikan anda memerhatikan jenis ‘content’ yang paling mendapat penglibatan. Dan lihat jika terdapat sebarang pendekatan kreatif yang boleh anda tiru atau dapatkan inspirasi.

Langkah 6: Membangunkan Strategi ‘Content’ Yang Paling Berkuasa

Berdasarkan penyelidikan anda, anda boleh mula membina strategi ‘content’ TikTok anda. Ini melibatkan menggariskan butiran seperti jenis ‘content’ yang akan anda buat dan kekerapan anda akan menerbitkan ‘content’ yang baru.

Walaupun ‘content’ hiburan dan tarian nampaknya mendominasi platform, ‘content’ bermaklumat dan praktikal adalah sama popular. Ini bermakna video cara dan tutorial, DIY, ‘life hacks’, nasihat dan yang seumpamanya perlu diberi perhatian. Jadi cari cara untuk memasukkan kategori ini ke dalam strategi ‘content’ anda untuk melibatkan khalayak anda. Dan pastikan anda cuba mengekalkan keseimbangan antara jenis ‘content’ yang berbeza untuk mempelbagaikan ‘feed’ anda dan menarik minat pelbagai jenis orang.

Sebagai contoh, video lucu dan menghiburkan mungkin bagus untuk penglibatan umum. Tetapi anda juga boleh menyediakan video tutorial tentang cara memanfaatkan sepenuhnya produk anda untuk memaklumkan dan mendidik khalayak anda. Ini ialah cara yang baik untuk menarik orang ramai melabur dalam ‘content’ jenama anda supaya mereka boleh terus kembali untuk mendapatkan lebih banyak lagi maklumat mengenainya.


Selain itu, anda juga harus membina ‘content calendar’ khusus untuk platform. Sama seperti pada platform rangkaian sosial yang lain, konsistensi adalah penting untuk mengekalkan keterlihatan yang kukuh di TikTok. Jadi mencipta dan mengikuti ‘content calendar’ boleh membantu anda mengekalkan momentum dan mengekalkan kekerapan penerbitan yang betul.

Langkah 7: Bekerjasama dengan ‘Influencer’

Dengan keupayaan untuk menjangkau berjuta-juta pengguna sekaligus, TikTokers yang berpengaruh (Influencers) mempunyai kuasa untuk menjadikan perniagaan anda berjaya dalam sekelip mata. Mempunyai ‘influencer’ yang betul mempromosikan jenama anda di hadapan pengikut mereka ialah cara terbaik untuk meningkatkan keterlihatan anda di platform dengan serta-merta.

Strategi pemasaran ‘influencer’ TikTok anda semudah mendapatkan ‘influencer’ untuk menyebut jenama anda secara ringkas. Tetapi idealnya, cari cara untuk meminta mereka menampilkan produk atau perkhidmatan anda dengan cara yang akan mempengaruhi ‘follower’ mereka untuk membeli produk anda.

Anda juga boleh bekerjasama dengan ‘influencer’ dengan cara meminta mereka menggunakan hashtag berjenama anda atau minta mereka mempromosikan cabaran jenama anda untuk mendorong penyertaan ‘follower’ mereka.


Langkah 8: Menggunakan Pengiklanan TikTok untuk Memaksimumkan Jangkauan dan Kesan

Satu lagi cara terbaik untuk memberikan TikTok perniagaan anda rangsangan segera ialah dengan membayar pengiklanan TikTok. Memandangkan ini memerlukan sedikit pelaburan kewangan, adalah penting untuk menyediakan dan mengurus iklan TikTok anda dengan teliti untuk mencapai ROI yang baik. Ini bermula dengan matlamat yang jelas dan realistik serta khalayak sasaran yang ditetapkan.

Anda kemudian boleh merekabentuk iklan anda dengan mengambil kira dua faktor ini. Cipta strategi iklan TikTok yang berkuasa yang akan membantu anda memaparkan perniagaan anda di hadapan orang yang betul dan memberi kesan kepada mereka.

Langkah 9: Menggunakan ‘Analytics Tools’ untuk Berkembang dan Mengoptimumkannya

Akhirnya, kejayaan di TikTok memerlukan pengoptimuman berterusan. Manfaatkan sepenuhnya ‘analytics tools’ TikTok untuk menjejak prestasi anda di platform dan cari peluang untuk penambahbaikan. Gunakan tool ini untuk mengukur metrik penglibatan khusus ‘content’, capaian hashtag dan masa terbaik untuk membuat ‘posting’. Sesetengah tool ini juga boleh membantu anda mengenalpasti bakal ‘influencer’ dan meramalkan trend akan datang.

Tool ini boleh dimanfaatkan untuk merancang lebih awal dan mengoptimumkan strategi ‘content’ anda untuk prestasi yang lebih baik. Sebagai contoh, ‘posting’ pada masa anda mendapat banyak penglibatan berkemungkinan meningkatkan keterlihatan ‘content’ anda.

Kesimpulan

Memandangkan saya telah menyediakan semua langkah penting untuk cara promosi bisnes di TikTok, tiba masanya untuk mengikutinya dan mula menggunakan TikTok untuk bisnes anda.

Pastikan anda bermula dengan profil yang kukuh, khalayak sasaran yang ditakrifkan dengan baik dan strategi ‘content’ yang berkuasa untuk meningkatkan peluang anda untuk berjaya di platform TikTok.

Sama ada anda menjual produk secara offline, mahupun secara online, rugi sekiranya anda tidak tahu cara promosi bisnes di TikTok.

Jika ada di antara anda yang sudah menjual produk secara offline, namun belum tahu cara jual secara online terutamanya di platform luar negara, anda boleh klik link di bawah untuk maklumat lanjut:-

.

<<<Bina Bisnes Online Anda BERMULA DI SINI>>>

.

Selamat Mencuba!

Leave a Reply

Your email address will not be published.